Prawo energetyczne w 2024 roku. Przegląd najważniejszych zmian

Eksperckim okiem
Zespół prawny redakcji e-magazyny.pl
W dzisiejszej publikacji skupimy się na podsumowaniu roku 2024 z perspektywy zmian, które nastąpiły w zakresie regulacji związanych z prawem energetycznym. Całość publikacji oparta będzie o nasz autorski przegląd zmian w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 266) – zw. dalej: „pr. ener.”.
Przedmiotowa publikacja podzielona została na trzy główne tematy, które zostały doprecyzowane i rozbite na mniejsze zagadnienia w zależności od zapotrzebowania merytorycznego danej tematyki (jeżeli była taka potrzeba). Główne tematy publikacji to:
- Wprowadzenie do zagadnienia
- Autorski przegląd zmian w prawie energetycznym w 2024 r.
- Podsumowanie
Prawo energetyczne w 2024 roku – wprowadzenie do zagadnienia
Regularnie obserwujemy zmieniające się otoczenie związane z szeroko rozumianym rynkiem energetycznym w naszym kraju. Oczywistym jest, że zmiany te w naturalny sposób powinny przekładać się lub następować wraz ze zmianami w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
Do zmian, które miały szczególne znaczenie dla funkcjonowania na rynku energetycznym w 2024 r., zaliczyć możemy m.in.:
- ogólne zmiany np. w zakresie definicyjnym, pojęciowym etc.;
- obywatelskie społeczności energetyczne (OSE);
- zmiany w zakresie usprawnienia komunikacji przedsiębiorstw energetycznych z klientami oraz kontrahentami;
- zmiany w zakresie cen dynamicznych;
- zmiany w zakresie zasad podstępowania przez sprzedawców energii elektrycznej przy zawieraniu umów;
- zmiany odnośnie nowych obowiązków informacyjnych spółek energetycznych;
- zmiany w zakresie wprowadzenia porównywarek ofert.
Tytułem wstępu wskazujemy, że poniżej wymienione zmiany, które miały miejsce w 2024 r., są naszym autorskim zbiorem zmian w przepisach pr. ener. i nie stanowią katalogu zamkniętego. Oznacza to, że nie obejmują wszystkich zmian a tylko te, na które my – praktycy sektora energetycznego zwracamy szczególną uwagę. Naturalnie zachęcamy do polemiki na ten temat oraz do wyrażania opinii odnośnie tych zmian, kierunków ustawodawczych, propozycji etc.
Autorski przegląd zmian w prawie energetycznym w 2024 r.
Zmiany, które zostały wprowadzone przez ustawodawcę w 2024 r., w zakresie prawa energetycznego zostały przywołane zgodnie z kolejnością (biegiem) przepisów pr. ener. zaczynając od artykułu 3 pr. ener.
- Zmiana w art. 3 pkt 6d pr. ener. – nowa definicja umowy z ceną dynamiczną energii elektrycznej:
„Umowa z ceną dynamiczną energii elektrycznej – umowę sprzedaży energii elektrycznej lub umowę kompleksową, zawartą między sprzedawcą energii elektrycznej a odbiorcą końcowym, odzwierciedlającą wahania cen na rynkach energii elektrycznej, w szczególności na rynkach dnia następnego i dnia bieżącego, w odstępach co najmniej równych okresowi rozliczania niezbilansowania w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2195 z dnia 23 listopada 2017 r. ustanawiającego wytyczne dotyczące bilansowania (Dz. Urz. UE L 312 z 28.11.2017, str. 6, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2017/2195”;”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 3 pkt 55a pr. ener. – nowa definicja prosumenta wirtualnego energii odnawialnej:
„Prosument wirtualny energii odnawialnej – prosumenta wirtualnego energii odnawialnej w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 20”.
Zmiana weszła w życie w dniu 2 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 3a ust. 1-2 pr. ener. – w zakresie korespondencji między przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami:
„1. Korespondencja między przedsiębiorstwami energetycznymi, odbiorcami, organami administracji publicznej oraz innymi podmiotami, w tym wnioski, oświadczenia, informacje, powiadomienia, jest wymieniana w postaci papierowej, dokumentowej, elektronicznej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344).
2. Odbiorca, o którym mowa w ust. 1, może wyrazić zgodę na przekazywanie korespondencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 4f ust. 3 pr. ener. – w zakresie odmowy świadczenia usług:
„W przypadku odmowy świadczenia usług, o których mowa w art. 4 ust. 2, art. 4c, art. 4d ust. 1 oraz art. 4e ust. 1, z powodu nieuznania odbiorcy za uprawnionego do wyboru sprzedawcy w jednym z dwóch państw członkowskich Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – będącym stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może, na uzasadniony wniosek odbiorcy lub sprzedawcy, zwrócić się do Komisji Europejskiej o zobowiązanie państwa, w którym odmówiono świadczenia tych usług, do realizacji żądanej usługi, za pośrednictwem odpowiednio:
1) ministra właściwego do spraw energii – w przypadku odmowy świadczenia usług w zakresie energii;
2) ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi – w przypadku odmowy świadczenia usług w zakresie paliw gazowych.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 5 ust. 4f-4i pr. ener. – zmiana w zakresie umowy na dostarczanie paliw gazowych lub energii:
„4f. W przypadku odbiorcy końcowego, u którego zainstalowano licznik zdalnego odczytu, sprzedaż energii elektrycznej może odbywać się na podstawie umowy z ceną dynamiczną energii elektrycznej.
4g. Sprzedawca energii elektrycznej, który sprzedaje energię elektryczną do co najmniej 200 000 odbiorców końcowych, jest obowiązany oferować sprzedaż energii elektrycznej na podstawie umowy z ceną dynamiczną energii elektrycznej oraz publikować na swojej stronie internetowej oferty na umowę z ceną dynamiczną energii elektrycznej.
4h. Warunkiem zawarcia umowy z ceną dynamiczną energii elektrycznej jest uzyskanie przez sprzedawcę energii elektrycznej zgody odbiorcy końcowego.
4i. Spółka prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej giełdę towarową w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 380) lub w ramach jednolitego łączenia rynków dnia następnego i dnia bieżącego prowadzonych przez wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia 2015/1222 zamieszcza na swoich stronach internetowych informacje na temat cen i stawek opłat na rynku dnia następnego i dnia bieżącego w odstępach równych okresowi rozliczania niezbilansowania w rozumieniu art. 2 pkt 10 rozporządzenia 2017/2195 oraz udostępnia te informacje, niezwłocznie po ich wyznaczeniu, w postaci elektronicznej sprzedawcom energii elektrycznej. Ceny wyraża się w złotych za 1 MWh energii elektrycznej, z dokładnością do 1 gr.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 5 ust. 6 pr. ener. – zmiana w zakresie obowiązków sprzedawcy energii:
„Sprzedawca:
1) paliw gazowych powiadamia odbiorców, w sposób przejrzysty i zrozumiały, o podwyżce cen lub stawek opłat za dostarczane paliwa gazowe, określonych w zatwierdzonych taryfach, w terminie jednego okresu rozliczeniowego od dnia tej podwyżki;
2) energii elektrycznej powiadamia odbiorców, którzy nie są stroną umów z ceną dynamiczną energii elektrycznej, w sposób przejrzysty i zrozumiały, o zmianie cen lub stawek opłat za energię elektryczną oraz o powodach i warunkach zmiany, w terminie:
a) miesiąca przed dniem wejścia w życie tej zmiany – w przypadku odbiorców energii elektrycznej w gospodarstwach domowych,
b) dwóch tygodni przed dniem wejścia w życie tej zmiany – w przypadku innych odbiorców końcowych niż odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwach domowych.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 5 ust. 6ca pr. ener. – zmiana w zakresie obowiązków informacyjnych:
„Sprzedawca energii elektrycznej stosujący taryfę zatwierdzoną przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informuje odbiorcę końcowego w gospodarstwie domowym, co najmniej raz na kwartał, o:
1) możliwościach:
a) zakupu energii elektrycznej przez tego odbiorcę od wybranego przez niego sprzedawcy energii elektrycznej,
b) oszczędności na konkurencyjnym rynku energii elektrycznej,
c) zawarcia umowy z ceną dynamiczną energii elektrycznej;
2) dostępności ofert sprzedaży energii elektrycznej w porównywarce ofert.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 lutego 2024 r. (w zakresie pkt 1 lit. a), w dniu 24 sierpnia 2024 r., (w zakresie pkt 1 lit. b) oraz w dniu 1 stycznia 2024 r. (w zakresie pkt 2).
- Zmiana w art. 5 ust. 6h pr. ener. – zmiana w zakresie dalszych obowiązków informacyjnych do odbiorców końcowych:
„Sprzedawca energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 4g, informuje odbiorców końcowych, w sposób przejrzysty i zrozumiały, o kosztach, korzyściach i ryzykach związanych z umową z ceną dynamiczną energii elektrycznej oraz o konieczności zainstalowania licznika zdalnego odczytu w celu skorzystania z możliwości zawarcia takiej umowy.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w zakresie art. 5b4 pr. ener. – zmiana w zakresie wpisu do wykazu agregatorów:
„1. Agregator może podjąć działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po uzyskaniu wpisu do wykazu agregatorów prowadzonego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
2. Wniosek o wpis do wykazu agregatorów zawiera:
1) oznaczenie wnioskodawcy, jego imię i nazwisko, firmę (nazwę) wraz z oznaczeniem formy prawnej;
2) adres miejsca zamieszkania albo siedziby wnioskodawcy;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP), jeżeli wnioskodawca posiada;
4) wskazanie operatorów systemu elektroenergetycznego, na których obszarze działania będzie prowadzona agregacja;
5) wskazanie planowanej daty rozpoczęcia agregacji;
6) wskazanie, czy agregator zamierza prowadzić działalność również przy użyciu platformy partnerskiego handlu energią z odnawialnych źródeł energii;
7) podpis wnioskodawcy.
3. Agregator informuje Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o:
1) rozpoczęciu wykonywania agregacji,
2) zmianie danych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2 i 4-6,
3) zakończeniu lub zawieszeniu wykonywania agregacji
– w terminie 14 dni od dnia wystąpienia tego zdarzenia.
4. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje wpisu lub aktualizacji danych w wykazie agregatorów w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, albo otrzymania informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 2.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki prostuje z urzędu wpis do wykazu agregatorów zawierający oczywiste błędy.
6. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze decyzji, odmawia wpisu do wykazu agregatorów, jeżeli:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące agregatorowi wykonywania agregacji objętej wpisem do tego wykazu;
2) w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wpis do wykazu agregatorów, agregatora wykreślono z tego wykazu z przyczyn, o których mowa w ust. 7 pkt 1-3.
7. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze decyzji, wykreśla agregatora z wykazu agregatorów w przypadku:
1) wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego agregatorowi wykonywania działalności objętej wpisem do wykazu;
2) uzyskania informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu podmiotu z tej ewidencji albo tego rejestru;
3) niepodjęcia przez agregatora agregacji w terminie 6 miesięcy od dnia wpisu do wykazu;
4) złożenia przez agregatora wniosku o wykreślenie z wykazu.
8. Wykreślenie agregatora z wykazu agregatorów z przyczyn, o których mowa w ust. 7 pkt 1-3, następuje z urzędu.
9. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 2, nie zawiera danych, o których mowa w ust. 2, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie wniosku w tym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
10. Wykaz agregatorów zawiera:
1) dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1-6;
2) numer wpisu;
3) datę wpisu.
11. Wykaz agregatorów jest jawny, prowadzony w postaci elektronicznej i zamieszczany na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, z wyłączeniem informacji podlegających ochronie danych osobowych.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 stycznia 2024 r.
- Zmiana w art. 6c ust. 1a pr. ener. – w zakresie złożenia reklamacji dotyczącej dostarczania paliw gazowych lub energii:
„Prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej i prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej będącymi konsumentami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny przysługuje prawo złożenia do przedsiębiorstwa energetycznego reklamacji dotyczącej przyłączenia instalacji odnawialnego źródła energii, rozliczania i dystrybucji energii w niej wytworzonej.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 2 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 6c ust. 4 pr. ener. – zmiana w zakresie odmowy uwzględnienia reklamacji dotyczącej dostarczania energii:
„Jeżeli przedsiębiorstwo energetyczne nie uwzględniło reklamacji prosumenta energii odnawialnej, prosumenta zbiorowego energii odnawialnej lub prosumenta wirtualnego energii odnawialnej będących konsumentami, prosument może wystąpić, w terminie 14 dni od dnia otrzymania powiadomienia o nieuwzględnieniu reklamacji, do Koordynatora do spraw negocjacji, o którym mowa w art. 31a, z wnioskiem o pozasądowe rozwiązanie sporu w tym zakresie.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 2 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 9 ust. 1 pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej odnośnie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów: gazowego, elektroenergetycznego, ciepłowniczego:
„Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki funkcjonowania systemu gazowego, biorąc pod uwagę: bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie tego systemu, równoprawne traktowanie użytkowników systemu gazowego, wymagania w zakresie ochrony środowiska oraz budowy i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci określone w odrębnych przepisach.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 9 ust. 4a pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej cd.:
„Minister właściwy do spraw klimatu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw energii i ministrem właściwym do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe:
1) wymagania techniczne w zakresie przyłączania mikroinstalacji do sieci oraz warunki jej współpracy z systemem elektroenergetycznym,
2) warunki przyłączania mikroinstalacji do sieci oraz tryb:
a) wydawania warunków przyłączania dla tej instalacji,
b) dokonywania zgłoszenia przyłączenia mikroinstalacji, o którym mowa w art. 7 ust. 8d4
– biorąc pod uwagę potrzebę zwiększenia udziału energii elektrycznej z mikroinstalacji prosumentów energii odnawialnej, prosumentów zbiorowych energii odnawialnej lub prosumentów wirtualnych energii odnawialnej w bilansie energetycznym państwa, bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego oraz wymagania w zakresie budowy i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 2 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 9 ust. 9 pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej cd.:
„Minister właściwy do spraw energii – w odniesieniu do energii elektrycznej, oraz minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi – w odniesieniu do paliw gazowych, powiadamia Komisję Europejską co 2 lata, w terminie do dnia 30 czerwca danego roku, o wszelkich zmianach w działaniach mających na celu realizację obowiązków w zakresie ochrony interesów odbiorców i ochrony środowiska oraz o wpływie tych zmian na konkurencję krajową i międzynarodową.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 9c ust. 4c-4d pr. ener. – zmiana w zakresie obowiązków operatorów systemów:
„4c. Znak towarowy, o którym mowa w art. 120 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1170), operatora systemu dystrybucyjnego i operatora systemu magazynowania będącego częścią przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo nie może wprowadzać w błąd co do odrębnej tożsamości przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną będącego częścią tego samego przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, w sposób prowadzący do ograniczenia konkurencji.
4d. Warunek, o którym mowa w ust. 4c:
1) jest spełniony, jeżeli znak towarowy zawiera co najmniej jeden element odróżniający działalność operatora systemu dystrybucyjnego lub operatora systemu magazynowania od działalności przedsiębiorstwa energetycznego wykonującego działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną;
2) nie dotyczy przedsiębiorstw, o których mowa w art. 9d ust. 7.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 9c ust. 9 pr. ener. – zmiana w zakresie obowiązków operatorów systemów:
„Operator systemu przesyłowego, odpowiednio do zakresu działania, do dnia 31 marca każdego roku, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii informacje za poprzedni rok kalendarzowy o realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa funkcjonowania systemu elektroenergetycznego oraz ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi informacje za poprzedni rok kalendarzowy o realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa funkcjonowania systemu gazowego, w szczególności dotyczące:
1) zdolności przesyłowych sieci oraz mocy źródeł przyłączonych do tej sieci;
2) jakości i poziomu utrzymania sieci;
3) podejmowanych działań mających na celu pokrywanie szczytowego zapotrzebowania na paliwa gazowe lub energię elektryczną, w tym, w przypadku wystąpienia przerw w dostarczaniu tych paliw lub energii do sieci;
4) sporządzanych planów w zakresie określonym w pkt 1-3.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 9ca ust. 1 pr. ener. – zmiana w zakresie opracowywania raportów, analiz, realizacji projektów badawczych dotyczących społeczno-ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej lub zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju:
„Operator systemu przesyłowego gazowego, operator systemu przesyłowego elektroenergetycznego i działające w formie spółki akcyjnej przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem paliw ciekłych, o którym mowa w art. 3 pkt 4 lit. b, którego jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa, obowiązane są do opracowywania z własnej inicjatywy lub po otrzymaniu wystąpienia Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki lub odpowiednio ministra właściwego do spraw energii albo ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, o którym mowa w art. 15ba, koncepcji, metodyk, analiz, prognoz, raportów lub narzędzi, a także realizacji projektów badawczych, dotyczących społeczno-ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej lub zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 9i ust. 12 pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej:
„Minister właściwy do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki surowcami energetycznymi określi, w drodze rozporządzenia, tryb ogłaszania przetargu zapewniający właściwe poinformowanie o przetargu podmiotów nim zainteresowanych oraz szczegółowe wymagania co do zawartości dokumentacji przetargowej, a także warunki i tryb organizowania i przeprowadzania przetargu, kierując się potrzebą zapewnienia przejrzystych warunków i kryteriów przetargu oraz równoprawnego traktowania jego uczestników.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 11r pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej odnośnie szczegółowych warunków przyłączenia do sieci transportowej dwutlenku węgla:
„Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, w tym wymagania techniczne, przyłączenia do sieci transportowej dwutlenku węgla, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo i niezawodne funkcjonowanie tej sieci, równoprawne traktowanie jej użytkowników, wymagania w zakresie ochrony środowiska oraz budowy i eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci określone w odrębnych przepisach.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 11s ust. 5 pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej odnośnie kontroli urządzeń i instalacji przyłączonych do sieci transportowej dwutlenku węgla:
„Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli, wzory protokołów kontroli i upoważnień do kontroli oraz wzór legitymacji, mając na względzie potrzebę zapewnienia sprawnego i skutecznego przeprowadzenia kontroli, uwzględniając zakres i rodzaj przeprowadzonej kontroli oraz zapewniając możliwość identyfikacji osób wykonujących czynności kontrolne.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 11zm pr. ener. – zmiana w zakresie wykazu obywatelskich społeczności energetycznych:
„1. Obywatelska społeczność energetyczna może podjąć działalność po uzyskaniu wpisu do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych prowadzonego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
2. Wykaz obywatelskich społeczności energetycznych zawiera:
1) dane, o których mowa w art. 11zn ust. 2 pkt 1-4;
2) numer wpisu;
3) datę wpisu;
4) informację, czy obywatelska społeczność energetyczna prowadzi działalność wyłącznie w zakresie odnawialnych źródeł energii.
3. Wykaz obywatelskich społeczności energetycznych jest jawny, prowadzony w postaci elektronicznej i zamieszczany na stronie podmiotowej urzędu obsługującego Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
4. Uzyskanie wpisu do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych nie zwalnia z obowiązków uzyskania koncesji lub wpisu do rejestru działalności regulowanej, w przypadku podjęcia przez obywatelską społeczność energetyczną działalności podlegającej obowiązkowi uzyskania koncesji lub wpisu do rejestru działalności regulowanej.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 11 zn pr. ener. – zmiana w zakresie wpisu do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych; odmowa wpisu i wykreślenie w wykazu:
„1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wpisuje obywatelską społeczność energetyczną do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych, na jej wniosek.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę wraz z oznaczeniem formy prawnej obywatelskiej społeczności energetycznej;
2) miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, adres jej siedziby i inne dane teleadresowe obywatelskiej społeczności energetycznej;
3) numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub numer identyfikacji podatkowej (NIP);
4) określenie:
a) obszaru i przedmiotu prowadzonej działalności,
b) liczby członków obywatelskiej społeczności energetycznej,
c) operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, do którego sieci są przyłączone instalacje należące do udziałowców, wspólników lub członków obywatelskiej społeczności energetycznej,
d) prognozy rocznego zapotrzebowania na poszczególne rodzaje energii będące przedmiotem działalności obywatelskiej społeczności energetycznej,
e) liczby, rodzajów i lokalizacji instalacji odnawialnego źródła energii, w przypadku ich posiadania, oraz mocy zainstalowanej elektrycznej tych instalacji;
5) podpis wnioskodawcy.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) statut lub umowę obywatelskiej społeczności energetycznej;
2) oświadczenie o kompletności i zgodności z prawdą danych zawartych we wniosku o następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny oświadczam, że dane zawarte we wniosku o wpis do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych są kompletne i zgodne z prawdą.”; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń;
3) oświadczenie, że obywatelska społeczność energetyczna będzie prowadzić działalność wyłączenie w zakresie odnawialnych źródeł energii.
4. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
5. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki weryfikuje:
1) wniosek, o którym mowa w ust. 1 – pod względem poprawności i prawidłowości przekazanych danych;
2) statut lub umowę obywatelskiej społeczności energetycznej – pod względem zgodności z celem i przedmiotem działalności, o których mowa w art. 3 pkt 13f oraz art. 11zi-11zl.
6. W przypadku gdy wniosek, o którym mowa w ust. 1, nie zawiera danych, o których mowa w ust. 2, lub do wniosku nie dołączono statutu lub umowy obywatelskiej społeczności energetycznej, lub oświadczeń, zgodnie z ust. 3 pkt 1 i 2, a w przypadku gdy obywatelska społeczność energetyczna będzie prowadzić działalność wyłącznie w zakresie odnawialnych źródeł energii – zgodnie z ust. 3, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania wraz z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
7. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje wpisu do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych w terminie 14 dni od dnia wpływu kompletnego wniosku, o którym mowa w ust. 1.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki niezwłocznie wydaje zaświadczenie o wpisie obywatelskiej społeczności energetycznej do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych.
9. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki prostuje z urzędu wpis do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych zawierający oczywiste błędy.
10. Przepisy ust. 2-9 stosuje się odpowiednio do wniosku o zmianę wpisu do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych.
11. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki odmawia, w drodze decyzji, wpisu obywatelskiej społeczności energetycznej do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych, jeżeli:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące wnioskodawcy wykonywania działalności objętej wpisem;
2) złożono wniosek, o którym mowa w ust. 1, niezgodny ze stanem faktycznym;
3) statut lub umowa obywatelskiej społeczności energetycznej są niezgodne z celem i przedmiotem działalności, o których mowa w art. 3 pkt 13f oraz art. 11zi-11zl.
12. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wykreśla obywatelską społeczność energetyczną z wykazu obywatelskich społeczności energetycznych w przypadku:
1) złożenia wniosku o wykreślenie z wykazu przez obywatelską społeczność energetyczną;
2) uzyskania informacji o wykreśleniu podmiotu, o którym mowa w art. 11zi ust. 1, z Krajowego Rejestru Sądowego;
3) uzyskania informacji o wydaniu wobec podmiotu, o którym mowa w art. 11zi ust. 1, prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności objętej wpisem do wykazu.
13. Wykreślenie z wykazu obywatelskich społeczności energetycznych z przyczyn, o których mowa w ust. 11 pkt 2 i 3, następuje z urzędu.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 11zo pr. ener. – zmiana w zakresie obowiązków informacyjnych obywatelskiej społeczności energetycznej wobec Prezesa URE:
„1. Obywatelska społeczność energetyczna informuje Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o:
1) zmianie danych, o których mowa w art. 11zn ust. 2 pkt 1, 2 i pkt 4 lit. a, c i d,
2) zakończeniu lub zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej,
3) wykreśleniu podmiotu, o którym mowa w art. 11zi ust. 1, z Krajowego Rejestru Sądowego,
4) wydaniu wobec podmiotu, o którym mowa w art. 11zi ust. 1, prawomocnego orzeczenia zakazującego wykonywania działalności objętej wpisem do wykazu
– w terminie 14 dni od dnia wystąpienia tego zdarzenia.
2. Na podstawie informacji, o której mowa w ust. 1, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki dokonuje zmiany wpisu do wykazu obywatelskich społeczności energetycznych albo wykreślenia obywatelskiej społeczności energetycznej z tego wykazu w terminie 14 dni od dnia otrzymania tej informacji.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 15ba pr. ener. – zmiana w zakresie wniosku ministra lub Prezesa URE o opracowanie koncepcji, metodyk, analiz lub o realizację projektów badawczych przez centrum naukowo-przemysłowe:
„Minister właściwy do spraw energii, minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi lub Prezes Urzędu Regulacji Energetyki może wystąpić do centrum naukowo-przemysłowego utworzonego zgodnie z art. 9ca ust. 2 o opracowanie koncepcji, metodyk, analiz, prognoz, raportów lub narzędzi, a także realizację projektów badawczych, dotyczących społeczno-ekonomicznych aspektów transformacji energetycznej lub zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 15f ust. 1-2 pr. ener. – zmiana w zakresie współpracy przy tworzeniu konkurencyjnego rynku paliw gazowych i energii elektrycznej w Unii Europejskiej:
„1. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki oraz minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi i minister właściwy do spraw energii, w zakresie swojej właściwości, współpracują z organami innych państw członkowskich Unii Europejskiej, w celu stworzenia w pełni konkurencyjnego rynku paliw gazowych i energii elektrycznej w Unii Europejskiej, w szczególności promują i ułatwiają współpracę operatorów systemów przesyłowych w zakresie połączeń transgranicznych.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi współpracuje z organami innych państw członkowskich Unii Europejskiej w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych i promowania solidarności regionalnej w zakresie zapewnienia tego bezpieczeństwa. Współpraca ta obejmuje w szczególności podejmowanie działań mających na celu zapobieganie powstaniu zagrożenia bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych oraz współdziałanie w przypadku wystąpienia stanów kryzysowych, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 z dnia 25 października 2017 r. dotyczącym środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylającym rozporządzenie (UE) nr 994/2010 (Dz. Urz. UE L 280 z 28.10.2017, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2017/1938”.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 15fa ust. 1-2 pr. ener. – zmiana w zakresie odpowiedzialności za wdrożenie środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i jego zadania w tym zakresie:
„1. Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi jest właściwym organem w rozumieniu art. 2 pkt 7 rozporządzenia 2017/1938.
2. Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi przeprowadza krajową ocenę ryzyka oraz opracowuje plan działań zapobiegawczych i plan na wypadek sytuacji nadzwyczajnej, o których mowa odpowiednio w art. 7 ust. 3 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia 2017/1938, w sposób i w terminach określonych w tym rozporządzeniu.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 15h ust. 1 i 3 pr. ener. – zmiana w zakresie powiadomienia Komisji Europejskiej o planowanym rozpoczęciu negocjacji umowy międzynarodowej w sprawie eksploatacji gazociągu międzysystemowego:
„1. Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi przed rozpoczęciem negocjacji umowy międzynarodowej w sprawie eksploatacji gazociągu międzysystemowego, o którym mowa w art. 3 pkt 11d lit. b, w zakresie, w jakim umowa ta dotyczy rynku wewnętrznego gazu ziemnego Unii Europejskiej, powiadamia o tym pisemnie Komisję Europejską nie później niż pięć miesięcy przed planowanym rozpoczęciem negocjacji.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi przekazuje Komisji Europejskiej:
1) informacje o postępach i wynikach negocjacji, o których mowa w ust. 1 – na bieżąco;
2) przyjęty tekst umowy, o której mowa w ust. 1 – przed jej podpisaniem;
3) informacje o zawarciu, zmianie mocy obowiązującej i zmianie zakresu obowiązywania umowy, o której mowa w ust. 1 – niezwłocznie.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 161 ust. 6-8 i 10 oraz 12 pr. ener. – zmiana w zakresie planu rozwoju instalacji magazynowych:
„6. Operator systemu magazynowania przedkłada projekt planu, w tym jego aktualizację, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi oraz Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do dnia 31 marca.
7. Operator systemu magazynowania przedkłada aktualizację planu ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi oraz Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki do dnia 31 marca roku, który jest drugim rokiem obowiązywania uzgodnionego planu, niezależnie od daty jego uzgodnienia.
8. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki uzgadnia projekt planu, działając w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki surowcami energetycznymi.
10. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki, działając w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, konsultuje sposób finansowania inwestycji ujętych w planie z operatorem systemu magazynowania.
12. Operator systemu magazynowania corocznie, do dnia 30 kwietnia, przedkłada ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi oraz Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki sprawozdanie z realizacji planu.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 24 ust. 1 pr. ener. – zmiana w zakresie sprawozdania z działalności Prezesa URE:
„Prezes URE składa ministrowi właściwemu do spraw energii oraz ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi corocznie, w terminie do dnia 30 kwietnia każdego roku, sprawozdanie ze swojej działalności, w tym ocenę bezpieczeństwa dostarczania paliw gazowych i energii elektrycznej, stosownie do zakresu działania określonego w art. 23 ust. 2, oraz przedstawia, na jego żądanie, informacje z zakresu swojej działalności.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 31a ust. 1 i 3 pr. ener. – zmiana w zakresie działalności Koordynatora do spraw negocjacji:
„1. Przy Prezesie URE działa Koordynator do spraw negocjacji, zwany dalej „Koordynatorem”, prowadzący postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów między odbiorcami paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym a przedsiębiorstwami energetycznymi, agregatorem lub obywatelskimi społecznościami energetycznymi, a także między prosumentami energii odnawialnej, prosumentami wirtualnymi energii odnawialnej lub prosumentami zbiorowymi energii odnawialnej oraz odbiorcami aktywnymi będącymi konsumentami a przedsiębiorstwami energetycznymi, agregatorem lub obywatelskimi społecznościami energetycznymi wynikłych z umów:
1) o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej, gazowej lub ciepłowniczej, w tym o przyłączenie mikroinstalacji;
2) o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej lub gazu ziemnego;
3) o świadczenie usług przesyłania i dystrybucji ciepła;
4) sprzedaży;
5) kompleksowych;
6) agregacji;
7) o świadczenie usług magazynowania energii elektrycznej.
3. Przepisy art. 31d i art. 31e stosuje się odpowiednio do prosumentów wirtualnych energii odnawialnej oraz prosumentów zbiorowych energii odnawialnej, będących konsumentami.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 2 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 31f ust. 1-2 pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej cd.:
„1. Minister właściwy do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki surowcami energetycznymi określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów, o których mowa w art. 31a ust. 1, w tym termin na wyrażenie przez strony zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowanie się do niej,
2) sposób wnoszenia wniosków o wszczęcie postępowania,
3) sposób wymiany informacji między stronami postępowania za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub przesyłką pocztową
– mając na uwadze konieczność zapewnienia łatwego dostępu do postępowania, sprawnego rozwiązywania sporów oraz bezstronnego i niezależnego prowadzenia postępowania.
2. Minister właściwy do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki surowcami energetycznymi może określić, w drodze rozporządzenia, wysokość progów finansowych wartości przedmiotu sporu, których przekroczenie uprawnia do odmowy rozpatrzenia sporu, uwzględniając określenie ich wysokości na poziomie, który nie utrudnia znacząco odbiorcy paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym, prosumentowi energii odnawialnej będącemu konsumentem albo odbiorcy aktywnemu będącemu konsumentem dostępu do postępowania.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 31g pr. ener. – zmiana w zakresie porównywarki ofert sprzedaży energii elektrycznej:
„1. Odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym i mikroprzedsiębiorcy w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców o przewidywanym rocznym zużyciu poniżej 100 000 kWh zapewnia się dostęp do narzędzia porównywania ofert sprzedaży energii, zwanego dalej „porównywarką ofert”. Dostęp do porównywarki ofert jest nieodpłatny.
2. Prezes URE prowadzi porównywarkę ofert na przeznaczonej do tego celu stronie internetowej.
3. Porównywarka ofert:
1) zawiera informacje o wszystkich ofertach sprzedaży energii elektrycznej, w tym ofertach umów z cenami dynamicznymi energii elektrycznej, występujących na rynku energii elektrycznej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dla podmiotów, o których mowa w ust. 1, i dokonuje ich porównania;
2) zapewnia równe traktowanie sprzedawców energii elektrycznej w wynikach wyszukiwania;
3) zawiera informację o właścicielu porównywarki ofert, podmiocie obsługującym i kontrolującym tę porównywarkę oraz o sposobie jej finansowana;
4) zapewnia możliwość zgłaszania błędów w zamieszczonych ofertach;
5) może zawierać obok ofert sprzedaży energii elektrycznej oferty innych usług oferowane przez sprzedawców energii elektrycznej.
4. Prezes URE zapewnia, że informacje zawarte w porównywarce ofert są:
1) jednoznaczne i zawierają obiektywne kryteria porównania;
2) sformułowane jasnym i prostym językiem;
3) aktualne, z podaniem daty ostatniej aktualizacji;
4) dostępne dla osób niepełnosprawnych przez ich czytelność, funkcjonalność i zrozumiałość;
5) ograniczone zakresem wymaganych danych do tych informacji, które są konieczne do przeprowadzenia porównania.
5. Sprzedawcy energii elektrycznej są obowiązani przekazywać Prezesowi URE informacje o każdej zmianie oferty sprzedaży energii elektrycznej skierowanej do odbiorców energii elektrycznej w gospodarstwie domowym i mikroprzedsiębiorców o przewidywanym rocznym zużyciu poniżej 100 000 kWh lub o wprowadzeniu nowej oferty sprzedaży energii elektrycznej w terminie 7 dni przed planowanym wprowadzeniem tej oferty oraz każdorazowo na wezwanie Prezesa URE, w terminie wskazanym w tym wezwaniu, nie krótszym niż 7 dni od dnia jego doręczenia.
6. W przypadku gdy porównywarka ofert zawiera obok ofert sprzedaży energii elektrycznej oferty innych usług oferowane przez sprzedawców energii elektrycznej, przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio w stosunku do ofert tych usług.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 24 sierpnia 2024 r.
- Zmiana w art. 32d ust. 4 pr. ener. – zmiana w zakresie wpisu lub wykreślenia z rejestru podmiotów przywożących:
„Na podstawie prowadzonego rejestru, o którym mowa w art. 32a ust. 1, Prezes URE udostępnia w formie elektronicznej, co najmniej raz na kwartał, ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, ministrowi właściwemu do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, Komendantowi Głównemu Policji, Prezesowi Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Prezesowi Urzędu Dozoru Technicznego, Dyrektorowi Generalnemu Transportowego Dozoru Technicznego, Prezesowi Głównego Urzędu Miar, Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska oraz Głównego Inspektorowi Sanitarnemu, aktualny wykaz podmiotów przywożących zawierający oznaczenie podmiotów przywożących oraz informacje o rodzajach, przeznaczeniu przywożonego paliwa ciekłego, a także rodzaju i lokalizacji infrastruktury paliw ciekłych wykorzystywanej przez ten podmiot.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 43f ust. 1 pkt 2 pr. ener. – zmiana w zakresie portalu Platformy Paliwowej:
„1. Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych prowadzi portal Platforma Paliwowa, który umożliwia złożenie do zapewnia dostęp Prezesa URE, ministra właściwego do spraw finansów publicznych i ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi do danych zgromadzonych w portalu Platforma Paliwowa i umożliwia tworzenie przez nich zestawień tych danych.
5. Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe dane umieszczane w sprawozdaniach, o których mowa w art. 4ba ust. 4 i art. 43d ust. 1, oraz informacjach, o których mowa w art. 43e ust. 1, kierując się koniecznością zachowania integralności danych sprawozdań, o których mowa w art. 4ba ust. 4 i art. 43d ust. 1, oraz informacji, o których mowa w art. 43e ust. 1, a w przypadku sprawozdania, o którym mowa w art. 4ba ust. 4, mając także na względzie zakres informacji i danych, określonych w art. 4ba ust. 5.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 43fa pr. ener. – zmiana w zakresie przetwarzania danych zgromadzonych w portalu Platforma Paliwowa:
„Dane zgromadzone w portalu Platforma Paliwowa, w zakresie, o którym mowa w art. 43f ust. 1 pkt 1, mogą być przetwarzane przez Prezesa Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych, Prezesa URE, ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi oraz ministra właściwego do spraw finansów publicznych wyłącznie w zakresie niezbędnym dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisów prawa.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 45aa pr. ener. – zmiana w zakresie przysługującego Prezesowi URE prawa wglądu do dokumentów oraz żądania przedstawienia dokumentów lub informacji od właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego:
„Prezes URE ma prawo wglądu do dokumentów oraz żądania przedstawienia dokumentów lub informacji od właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego, o których mowa w art. 45a ust. 6, dotyczących wyposażenia lokali budynku wielolokalowego w przyrządy pomiarowe lub urządzenia umożliwiające rozliczanie kosztów ciepła według zużycia kosztów ogrzewania oraz zużycia ciepłej wody w tych lokalach, a także stosowania rozliczania kosztów według zużycia oraz wypełniania obowiązków informacyjnych, o których mowa w art. 45a ust. 4a i art. 45c.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 46 ust. 1 pr. ener. – zmiana w zakresie zasad kształtowania i kalkulacji taryf dla paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła:
„Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, po zasięgnięciu opinii Prezesa URE, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady kształtowania i kalkulacji taryf dla paliw gazowych oraz szczegółowe zasady rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi, biorąc pod uwagę: politykę energetyczną państwa, zapewnienie pokrycia uzasadnionych kosztów przedsiębiorstw energetycznych, w tym kosztów ich rozwoju, ochronę interesów odbiorców przed nieuzasadnionym poziomem cen i opłat, poprawę efektywności dostarczania i wykorzystywania paliw gazowych, równoprawne traktowanie odbiorców, eliminowanie subsydiowania skrośnego oraz przejrzystość cen i stawek opłat.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 47 ust. 2g pr. ener. – zmiana w zakresie zatwierdzania taryf dla paliw gazowych i energii:
„W terminach do dnia 31 marca i do dnia 30 września każdego roku Prezes URE ogłasza w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki wysokość wskaźnika referencyjnego, o którym mowa w ust. 2f.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 62bd pr. ener. – zmiana w zakresie delegacji ustawowej cd.:
„Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi określi, w drodze rozporządzenia, wzory oświadczeń, o których mowa w art. 62ba ust. 2 i art. 62bb ust. 1, mając na względzie zapewnienie przejrzystości i komunikatywności tych oświadczeń oraz potrzebę ujednolicenia ich formy.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
- Zmiana w art. 62i ust. 14 pr. ener. – zmiana w zakresie procedury wypłaty rekompensat:
„W sprawach decyzji wydawanych przez zarządcę rozliczeń organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego w stosunku do zarządcy rozliczeń jest minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi.”.
Zmiana weszła w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
Zmiany w Prawie energetycznym – Podsumowanie
Jak widzimy skala zmian (wybranych przez naszą redakcję) w kontekście prawa energetycznego w 2024 r., jest dość pokaźna. Generalnie zmiany te należy ocenić pozytywnie, na sporą ich część należy z oceną poczekać na przyszłość, gdyż wiele procedur i procesów dopiero kształtuje się na kanwie nowych regulacji prawnych. Z całą pewnością cieszy fakt, że zmiany dokonują się na naszych oczach i ustawodawca stara się nadążyć za dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością rynku energetycznego w naszym kraju. Niezmiennie zachęcamy do polemiki, komentarzy oraz głosów związanych z przywołanymi zmianami, propozycjami, stanowiskami opozycyjnymi etc. Otarty dialog w tym zakresie pozwoli nam na wypracowanie stanowisk, które powinny kształtować przyszłość polskiej energetyki.