Nowe regulacje UE w zakresie akumulatorów

Parlament Europejski zatwierdził nowe przepisy dotyczące produkcji i gospodarowania odpadami wszystkich baterii sprzedawanych w Unii Europejskiej. Regulacje zostały wprowadzone w celu podniesienia jakości i wydajności baterii oraz bardziej zrównoważonego rozwoju branży.
Rozporządzenie jest zgodne z Europejskim Zielonym Ładem, który zawiera wytyczne obejmujące gospodarkę o obiegu zamkniętym i strategię zrównoważonego rozwoju przemysłu. Przepisy dotyczą całego cyklu życia baterii.
Etykieta śladu węglowego i paszport baterii
Zgodnie z nowymi przepisami akumulatory pojazdów elektrycznych (w tym skuterów i rowerów) oraz akumulatory przemysłowe o pojemności powyżej 2 kWh będą musiały posiadać deklarację i etykietę śladu węglowego.
Ponadto wprowadzono tzw. cyfrowy paszport baterii. Obejmuje on te same akumulatory co etykieta śladu węglowego. Paszport będzie zawierał informacje o wydajności baterii i jego wpływie na środowisko.
Recykling baterii
Rozporządzenie ustanawia również minimalne poziomy zawartości pochodzących z recyklingu, które powinny być wykorzystywane w produkcji nowych baterii. Do 2031 roku nowe akumulatory powinny posiadać 16% kobaltu, 85% ołowiu, 6% niklu i 6% litu pochodzących z recyklingu.
Określono także minimalne poziomy materiałów, które należy odzyskać ze zużytych baterii. Do 2027 roku przedsiębiorstwa mają odzyskiwać co najmniej 50% litu, a do 2031 roku minimum 80% litu i 90% kobaltu, miedzi, ołowiu i niklu.
Wszystkie podmioty gospodarcze, z wyjątkiem małych i średnich przedsiębiorstw muszą również wprowadzić politykę należytej staranności w celu przeciwdziałania zagrożeniom społecznym i środowiskowym związanym z bateriami.