Baterie niklowo-wodorowe wejdą do produkcji seryjnej

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 3 minuty
bateria niklowo-wodorowa EnerVenue
Bateria niklowo-wodorowa EnerVenue. Źródło: EnerVenue

Czy baterie litowo-jonowe zostaną w przyszłości zastąpione bateriami niklowo-wodorowymi? Czym charakteryzują się te urządzenia i dlaczego kalifornijski startup chce wykorzystać ich potencjał do przechowywania zielonej energii? Wszystko wskazuje na to, że amerykańskiej firmie uda się wprowadzić baterie niklowo-wodorowe do produkcji seryjnej w niewygórowanej cenie dla odbiorców.

Czym są i jakie mają obecnie zastosowanie baterie niklowo-wodorowe?

Zastosowanie baterii niklowo-wodorowych występuje przede wszystkim w lotnictwie. Charakteryzują się one długim cyklem życia i są w stanie pracować nawet w bardzo zmiennych temperaturach. Do niewątpliwych zalet tych urządzeń zalicza się przede wszystkim możliwość bardzo częstego ładowania. Wytrzymują one dziesiątki tysięcy cykli w postaci ładowania i rozładowywania i nie tracą przy tym swoich właściwości. Ponadto nie stwarzają ryzyka pożarowego nawet wtedy, gdy zostaną przeładowane.

Co można zyskać dzięki masowej produkcji baterii niklowo-wodorowych?

Czy baterie litowo-jonowe mogłyby zostać zastąpione bateriami niklowo-wodorowymi? Na razie największą przeszkodą, by tak się stało jest wygórowana cena baterii niklowo-wodorowych.

Ich produkcja jest obecnie niezwykle kosztowna, ponieważ wykorzystany w nich wodór pod ciśnieniem musi być przechowywany w specjalnym „naczyniu”, które ma ciśnienie do 82,7 bara.

Trzeba też zaznaczyć, że w porównaniu do popularnych akumulatorów litowo-jonowych baterie niklowo-wodorowe mają znacznie niższą gęstość energii. Z tego powodu dotychczas nie są one wykorzystywane w samochodach elektrycznych.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, Mars Odyssey i Mars Global Surveyor są wyposażone baterie baterie wodorowo-niklowe.

Kto jest odpowiedzialny za wdrożenie tej technologii do produkcji wielkoskalowej?

Wdrożenia tej nowoczesnej technologii do produkcji seryjnej i obniżenia kosztów samej produkcji podjął się startup EverVenue. Firma twierdzi, że zna sposób na znaczne obniżenie kosztów produkcji baterii niklowo-wodorowych, co sprawi, że staną się one bardziej przystępne. Proces produkcyjny ma polegać na wybudowaniu zbiorników o pojemności 1,2 kWh, które będą przystosowane do układania w stosy. W ten sposób zdaniem przedstawicieli tej firmy będą mogły powstawać systemy przeznaczone do magazynowania energii na poziomie sieci.

Jeśli to prawda, że firmie EverVenue udało się dopracować technologię produkcji baterii niklowo-wodorowych i mogą one osiągnąć co najmniej 85% wydajności w czasie kolejnych pełnych cykli ładowań i rozładowań, to prawdopodobnie czeka nas duży przełom w magazynowaniu energii. Startup już zgromadził 5 GWh zamówień od klientów, którzy chcą przechowywać energię, wykorzystując do tego potencjał baterii niklowo-wodorowych w magazynach stacjonarnych.

Powiązane artykuły

Konferencja trasnformacja energetyczna i magazynowanie energii

Podsumowanie III edycji konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii 2025” 

Ponad 500 uczestników, 48 partnerów, 38 prelegentów, 8 paneli dyskusyjnych, 12 prelekcji i jeden wspólny cel – usprawnić polską transformację energetyczną. Tak można podsumować tegoroczną edycję konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii”.  Wydarzenie zgromadziło ekspertów, przedstawicieli rządu, liderów branży oraz…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 10 minut
next gen energy

Konferencja NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność

Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii (PSME) zaprasza na drugą edycję wyjątkowej konferencji, która odbędzie się 8-9 kwietnia 2025 r. podczas premierowych targów Future Energy Week Poland w podwarszawskim Nadarzynie (PTAK Warsaw EXPO).  NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność to konferencja dedykowana przedsiębiorstwom,…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty