Pierwsza mobilna stacja wodorowa w Polsce

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 3 minuty
Pierwsza stacja wodorowa Orlen

Koncern paliwowo-energetyczny PKN Orlen uruchomił swoją pierwszą w Polsce mobilną stację wodorową – do tankowania. Wodór pochodzący z rafinerii znajdującej się w Trzebini zasili ogniwa zeroemisyjnego autobusu testowanego w krakowskiej komunikacji miejskiej.

Mobilna stacja wodorowa w Krakowie

Pierwsza w Polsce mobilna stacja tankowania wodoru uruchomiona przez PKN Orlen znajduje się w Krakowie, w zajezdni autobusowej. Dostawy wodorowego paliwa do stacji pochodzą z rafinerii w Trzebini, która należy do spółki ORLEN Południe. Transport odbywa się przy użyciu „bateriowozu”, czyli kontenera ze zbiornikami z miejscem na zmagazynowanie 400 kg wodoru. Taka ilość z powodzeniem pozwala zatankować miejski autobus wodorowy do pełna ponad 11 razy.

Autobus wodorowy w Krakowie jest zeroemisyjny – jedyną emisję jaką powoduje to para wodna. Ponadto potrafi przejechać na jednym pełnym tankowaniu nawet 350 km. Jego wyposażenie składa się m.in. z ogniwa wodorowego o mocy 70 kW i 5 zbiorników wodoru o łącznej pojemności ponad 35 kg.

Inwestycję zrealizowano we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie. Natomiast jej głównym założeniem jest rozwój zeromisyjnego transportu publicznego w stolicy Małopolski, co jest ważne ze względu na ekologię i jakość życia mieszkańców.

Strategia wodorowa Grupy Orlen

Mobilna stacja tankowania wodoru w Krakowie to kolejna inwestycja będąca częścią ogłoszonej w tym roku strategii wodorowej Grupy Orlen.

Konsekwentnie realizujemy zadania, które zapewnią Polakom bezpieczeństwo energetyczne, a koncernowi stabilny, długofalowy rozwój i silną pozycję w Europie. Wzmacniamy kompetencje w obszarze paliw alternatywnych, w tym wodoru, który będzie odgrywał coraz większą rolę w rozwoju motoryzacji i jest uważany za jeden z kluczowych elementów transformacji energetycznej. Planowane inwestycje wodorowe w horyzoncie strategii do 2030 roku uplasują nas jako lidera i partnera pierwszego wyboru w budowaniu gospodarki wodorowej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN

W ciągu najbliższych 8 lat (do 2030 roku) PKN Orlen planuje przeznaczyć na inwestycje wodorowe łącznie ok. 7,4 mld zł. Warto zaznaczyć, że chodzi tu o wodór oparty o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych. Dzięki zainwestowanym środkom w kolejnych miastach też wkrótce będzie można tankować miejskie pojazdy wodorem.

Szczególnie duży potencjał dla tego paliwa widzimy w transporcie publicznym. Pierwszą mobilną stację uruchomiliśmy w Krakowie, a nasze plany zakładają budowę kolejnych nie tylko w Polsce, ale także za granicą.

Daniel Obajtek

W 2023 roku zostaną w Polsce otwarte dwie nowe stacje wodorowe. Będą one udostępnione wszystkim użytkownikom pojazdów napędzanych paliwem tego typu. Docelowo powstanie ponad 100 stacji tankowania wodoru – w Polsce, Czechach i na Słowacji. W Polsce planuje się uruchomienie łącznie ok. 57 stacji, na Słowacji ok. 26, a w Czechach ok. 28.

Ponadto PKN Orlen chce zbudować 10 wodorowych hubów do 2030 roku. Pierwszy z nich o wydajności 50 kg/h już działa i uruchomiono go w zeszłym roku w Trzebini. Na razie produkuje on wodór z gazu ziemnego, z przeznaczeniem dla transportu. Jednak docelowo ma w nim powstawać niskoemisyjny wodór pochodzący z biometanu. Prace przygotowawcze w tym zakresie rozpoczęto.

Źródło:

Paliwo wodorowe z Grupy ORLEN zasili komunikację miejską w Krakowie, Orlen