CRRC wprowadza na rynek nowy pociąg z napędem wodorowym, który nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery. Ten nowoczesny skład wyposażono dodatkowo w superkondensatory. Natomiast prędkość jaką może osiągnąć czyni go najszybszym pociągiem napędzanym wodorem!
Dodatkowo, skład wyposażony jest w inteligentne funkcje jazdy, zaś komunikację z pojazdem zapewnia sieć 5G. Pociąg może także poruszać się autonomicznie.
Pierwszy pociąg pasażerski zasilany wodorem
Opisywany pociąg jest pierwszym pociągiem pasażerskim w Chinach, który korzysta z napędu wodorowego. Został on opracowany przez państwową firmę CRRC oraz Chengdu Rail Transit.
Producent zapewnia, że zasięg nowego pociągu pozwala na przejechanie około 600 km na jednym tankowaniu. Natomiast wielkość i konstrukcja pojazdu (jest to czteroczłonowy zespół trakcyjny) pozwala na przewiezienie aż 1502 pasażerów (miejsca siedzące i stojące wliczone).
Ogłoszono, że po oficjalnym zjechaniu z linii produkcyjnej w Chengdu (prowincja Syczuan w południowo-zachodnich Chinach), pociąg będzie wykorzystywany do realizacji połączeń aglomeracyjnych.
Jaką prędkość może osiągnąć pociąg wodorowy?
Pociag od CRRC może osiągnąć rekordową prędkość nawet 160 km/h. Zatem pod względem prędkości pojazd ten klasyfikuje się w tej chwili jako najszybszy pociąg napędzany wodorem. I to nie tylko w Chinach, ale na całym świecie nie ma podobnego pojazdu, który mógłby go wyprzedzić.
Autonomiczna jazda i szereg inteligentnych funkcji, w tym 5G
Producent twierdzi, że pociąg jest w stanie poruszać się autonomicznie, czyli samodzielnie, bez potrzeby interwencji ze strony człowieka. Pociąg jest również wyposażony w sieć 5G, która umożliwia komunikację z pojazdem. Dodatkowo, skład został wyposażony w inteligentne funkcje jazdy, takie jak:
- automatyczne uruchamianie,
- automatyczne zatrzymywanie,
- samodzielny powrót do zajezdni.
Ponadto system oświetlenia pozwala na automatyczne dostosowywanie jasności i temperatury barwowej w zależności od warunków panujących na zewnątrz pociągu.
Superkondensatory dostarczają dużej mocy
Chiński producent CRRC podkreśla, że jego nowy pociąg wodorowy wyposażony jest nie tylko w ogniwa paliwowe, ale także w superkondensatory, które umożliwiają szybkie dostarczanie dużej mocy w odpowiednim momencie. Ogniwa paliwowe są bowiem mniej skuteczne w reagowaniu na nagłe zapotrzebowanie na moc. Zastosowanie superkondensatorów pozwala między innymi na ich stopniowe ładowanie przez ogniwa paliwowe, a także na magazynowanie energii pochodzącej z hamowania. Jest to szczególnie korzystne w przypadku pokonywania długich wzniesień.
Pociąg wodorowy jest przyjazny środowisku
Firma CRRC informuje, że jej pociąg wodorowy emituje jedynie wodę i może zaoszczędzić nawet 10 tysięcy kilogramów CO2 rocznie w porównaniu z pociągiem spalinowym. To bardzo dobra i znacząca zmiana.
Takich zmian w Chinach może być więcej. Realizacji podobnych zamierzeń sprzyja bowiem rząd chiński, który wspiera inwestycje w odnawialne źródła energii. Robi to w ramach prowadzonej polityki energetycznej. Dlatego Chiny już od pewnego czasu kładą duży nacisk na rozwój technologii wodorowych i planują wprowadzenie wodorowych pojazdów na dużą skalę.
Pociąg wodorowy z Chin – czy rzeczywiście jest najlepszy?
Z jednej strony wydaje się, że tak, ale to zależy pod jakim względem. Na pewno nowy wodorowy pociąg od CRRC z Chin wyróżnia się największą na świecie prędkością i to ma bardzo duże znaczenie. Ale nie jest on jedynym, ani pierwszym wodorowym pociągiem na świecie. Co więcej, Chiny nie przodują w tym konkretnym obszarze zielonych przemian (przynajmniej na razie). Chociaż trzeba brać pod uwagę, że to się wkrótce może zmienić.
Póki co jednak na pierwszym miejscu są Niemcy, które od 2022 roku wykorzystują już 14 składów pociągów Alstom Coradia iLint, które są napędzane wodorem. Jednak maksymalna prędkość tych pociągów jest nieco niższa, bo wynosi około 140 km/h. Za to ich ogromną zaletą jest dużo większy zasięg, który wynosi około 1000 km. Z kolei pociąg opracowany przez chińskiego producenta, może rozpędzić się do prędkości o około 20 km/h większej, czyli do 160 km/h. Ale trzeba zaznaczyć, że jego zasięg jest mniejszy – wynosi około 600 km.
Podsumowując, oba pojazdy różnią się swoimi parametrami i trudno wybrać faworyta. Chociaż Alstom przewyższa nowy pociąg CRRC pod względem zasięgu, to nie dorównuje mu pod względem prędkości. Jakkolwiek cechą wspólną obu tych pociągów jest to, że umożliwiają bezemisyjne przemieszczanie się. Zatem pojawienie się obu tych pojazdów to istotny krok w kierunku bezemisyjności w transporcie.
Źródła:
China launches 100-mph hydrogen/supercapacitor train, newatlas.com
Wodorowy pociąg od CRRC, raportkolejowy.pl
CRRC zaprezentowało swój pierwszy wodorowy pociąg pasażerski, www.nakolei.pl
Chiński pociąg wodorowo-superkondensatorowy będzie sunął 160 km/h, mobirank.pl
Chiny uruchamiają najszybszy na świecie pociąg wodorowy, www.rynek-kolejowy.pl
Na tory wyruszył najszybszy wodorowy pociąg świata. Bezemisyjne 160 km/h, geekweek.interia.pl
GLOBALink | China’s hydrogen-energy urban train rolls off assembly line, New China TV, www.youtube.com