Chiny nadal dominują w łańcuchach dostaw akumulatorów – raport

Chociaż Chiny nadal dominują w łańcuchach dostaw akumulatorów, to USA zmniejszają dystans do Chin w rywalizacji o dominację. To wnioski z tegorocznej edycji raportu opublikowanego przez BloombergNEF.
„Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych”, BloombergNEF
Po raz pierwszy BloombergNEF opublikował swój doroczny raport „Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych” w 2020 roku. Wówczas Chiny zostały uznane za lidera w rywalizacji o dominację w łańcuchu dostaw akumulatorów. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Japonia, a na trzecim Korea Południowa. Natomiast Stany Zjednoczone zajmowały dopiero szóste miejsce.
Jednak przez rok wiele się wydarzyło na arenie międzynarodowej, zarówno w polityce, jak i w samej branży magazynowania energii. W wyniku tego nastąpiły istotne przesunięcia niektórych krajów w rankingu, co wynika z tegorocznej edycji raportu BloombergNEF.
Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów – raport 2021
- Chiny nadal na prowadzeniu
Niedawno opublikowano drugą edycję raportu „Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych”, który przedstawia dane aktualne na ten rok. Chiny po raz kolejny znalazły się w czołówce rankingu pod względem zaangażowania w globalny łańcuch dostaw akumulatorów litowo-jonowych. Dodatkowo firma analityczna stwierdza, że ciągłe inwestycje oraz silny popyt lokalny i międzynarodowy utrzymają Chiny na prowadzeniu w przyszłości. Taka prognoza dotyczy bowiem nie tylko 2021 roku, ale także czasu do 2026 roku.
Ponad 80% całej produkcji ogniw baterii odbywa się w Chinach, a w ciągu pięciu lat produkcja w tym kraju może osiągnąć 2 TWh.
- Drugie miejsce należy do USA
Jednak Stany Zjednoczone istotnie zmniejszyły dystans do Chin w rywalizacji o dominację w tym obszarze. Z zestawienia wynika, że kraj ten awansował na drugie miejsce. Widać to dokładnie na dołączonym do artykułu diagramie.
Jako kraj, Stany Zjednoczone mają drugi co do wielkości rynek pojazdów elektrycznych na świecie, po Chinach. Tesla i azjatyccy producenci ogniw nadal dokonują znaczących inwestycji w kraju, a polityka administracji Bidena, która ma pomóc w ustanowieniu krajowego łańcucha dostaw akumulatorów i wspieraniu wzrostu pojazdów elektrycznych, jeszcze bardziej wzmocni pozycję kraju.
Znaczenie posiadania łańcucha dostaw akumulatorów
Jak wynika z raportu, rządy na całym świecie dostrzegają strategiczne znaczenie posiadania łańcuchów dostaw akumulatorów litowo-jonowych. To się przekłada na wsparcie tego przemysłu. Dyrektor ds. Magazynowania Energii w BloombergNEF, James Frith, powiedział, że wcześniej pojedyncze firmy, takie jak Tesla, „musiały same wytyczyć ścieżkę”. Natomiast teraz istnieje wsparcie polityczne. W związku z tym:
…widzimy skoordynowane wysiłki firm w całym łańcuchu dostaw, aby zakotwiczyć większą wartość w kraju.
- Europa również „dominuje”
Pewnym zastrzeżeniem do ustaleń w raporcie jest to, że kraje europejskie zostały potraktowane indywidualnie. Jak wiadomo, Unia Europejska silnie wspiera rozwój OZE i magazynów energii. Dlatego można założyć, że gdyby Europę lub Unię Europejską potraktowano jako jeden region, mógłby on okazać się bardzo znaczący. Mówiąc wprost, byłby dominujący.
Jeśli zaklasyfikowalibyśmy Europę jako jeden region, znalazłaby się ona na pierwszym miejscu w rankingu łańcucha dostaw w 2021 i 2026 roku. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, że możliwość handlu bezcłowego w Europie wzmacnia naszą pozycję. Dzięki temu w przypadku traktowania Europy jako kontynent, popyt na akumulatory ustępowałby tylko Chinom.
Natomiast obecna postać rankingu pokazuje, że w pierwszej piątce w 2021 roku znajdują się dwa kraje europejskie: Niemcy i Szwecja.
Europa postawiła sobie ambitny cel zaspokojenia całego własnego zapotrzebowania na akumulatory dla regionu do 2025 r. i przeznaczyła miliardy euro na pomoc państwa, aby przyciągnąć inwestycje w łańcuch dostaw akumulatorów.
Źródła: