Chiny nadal dominują w łańcuchach dostaw akumulatorów – raport

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 4 minuty
Globalny ranking łańcucha dostaw baterii litowo-jonowych Bnef 2021

Chociaż Chiny nadal dominują w łańcuchach dostaw akumulatorów, to USA zmniejszają dystans do Chin w rywalizacji o dominację. To wnioski z tegorocznej edycji raportu opublikowanego przez BloombergNEF.

„Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych”, BloombergNEF

Po raz pierwszy BloombergNEF opublikował swój doroczny raport „Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych” w 2020 roku. Wówczas Chiny zostały uznane za lidera w rywalizacji o dominację w łańcuchu dostaw akumulatorów. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Japonia, a na trzecim Korea Południowa. Natomiast Stany Zjednoczone zajmowały dopiero szóste miejsce.

Jednak przez rok wiele się wydarzyło na arenie międzynarodowej, zarówno w polityce, jak i w samej branży magazynowania energii. W wyniku tego nastąpiły istotne przesunięcia niektórych krajów w rankingu, co wynika z tegorocznej edycji raportu  BloombergNEF.

Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów – raport 2021

  • Chiny nadal na prowadzeniu

Niedawno opublikowano drugą edycję raportu „Globalny ranking łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych”, który przedstawia dane aktualne na ten rok. Chiny po raz kolejny znalazły się w czołówce rankingu pod względem zaangażowania w globalny łańcuch dostaw akumulatorów litowo-jonowych. Dodatkowo firma analityczna stwierdza, że ciągłe inwestycje oraz silny popyt lokalny i międzynarodowy utrzymają Chiny na prowadzeniu w przyszłości. Taka prognoza dotyczy bowiem nie tylko 2021 roku, ale także czasu do 2026 roku.

Ponad 80% całej produkcji ogniw baterii odbywa się w Chinach, a w ciągu pięciu lat produkcja w tym kraju może osiągnąć 2 TWh.

BloombergNEF
  • Drugie miejsce należy do USA

Jednak Stany Zjednoczone istotnie zmniejszyły dystans do Chin w rywalizacji o dominację w tym obszarze. Z zestawienia wynika, że kraj ten awansował na drugie miejsce. Widać to dokładnie na dołączonym do artykułu diagramie.

Jako kraj, Stany Zjednoczone mają drugi co do wielkości rynek pojazdów elektrycznych na świecie, po Chinach. Tesla i azjatyccy producenci ogniw nadal dokonują znaczących inwestycji w kraju, a polityka administracji Bidena, która ma pomóc w ustanowieniu krajowego łańcucha dostaw akumulatorów i wspieraniu wzrostu pojazdów elektrycznych, jeszcze bardziej wzmocni pozycję kraju.

BloombergNEF

Znaczenie posiadania łańcucha dostaw akumulatorów

Jak wynika z raportu, rządy na całym świecie dostrzegają strategiczne znaczenie posiadania łańcuchów dostaw akumulatorów litowo-jonowych. To się przekłada na wsparcie tego przemysłu. Dyrektor ds. Magazynowania Energii w BloombergNEF, James Frith, powiedział, że wcześniej pojedyncze firmy, takie jak Tesla, „musiały same wytyczyć ścieżkę”. Natomiast teraz istnieje wsparcie polityczne. W związku z tym:

…widzimy skoordynowane wysiłki firm w całym łańcuchu dostaw, aby zakotwiczyć większą wartość w kraju.

James Frith
  • Europa również „dominuje”

Pewnym zastrzeżeniem do ustaleń w raporcie jest to, że kraje europejskie zostały potraktowane indywidualnie. Jak wiadomo, Unia Europejska silnie wspiera rozwój OZE i magazynów energii. Dlatego można założyć, że gdyby Europę lub Unię Europejską potraktowano jako jeden region, mógłby on okazać się bardzo znaczący. Mówiąc wprost, byłby dominujący.

Jeśli zaklasyfikowalibyśmy Europę jako jeden region, znalazłaby się ona na pierwszym miejscu w rankingu łańcucha dostaw w 2021 i 2026 roku. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, że możliwość handlu bezcłowego w Europie wzmacnia naszą pozycję. Dzięki temu w przypadku traktowania Europy ​​jako kontynent, popyt na akumulatory ustępowałby tylko Chinom.

Natomiast obecna postać rankingu pokazuje, że w pierwszej piątce w 2021 roku znajdują się dwa kraje europejskie: Niemcy i Szwecja.

Europa postawiła sobie ambitny cel zaspokojenia całego własnego zapotrzebowania na akumulatory dla regionu do 2025 r. i przeznaczyła miliardy euro na pomoc państwa, aby przyciągnąć inwestycje w łańcuch dostaw akumulatorów.

Cecilia L’Ecluse, analityk BloombergNEF

Źródła:

Bloomberg  

Energy Storage News

Mining

Transport Topics

Powiązane artykuły

Konferencja trasnformacja energetyczna i magazynowanie energii

Podsumowanie III edycji konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii 2025” 

Ponad 500 uczestników, 48 partnerów, 38 prelegentów, 8 paneli dyskusyjnych, 12 prelekcji i jeden wspólny cel – usprawnić polską transformację energetyczną. Tak można podsumować tegoroczną edycję konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii”.  Wydarzenie zgromadziło ekspertów, przedstawicieli rządu, liderów branży oraz…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 10 minut
next gen energy

Konferencja NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność

Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii (PSME) zaprasza na drugą edycję wyjątkowej konferencji, która odbędzie się 8-9 kwietnia 2025 r. podczas premierowych targów Future Energy Week Poland w podwarszawskim Nadarzynie (PTAK Warsaw EXPO).  NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność to konferencja dedykowana przedsiębiorstwom,…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty