Pod Paryżem testują elektryczną autostradę dla ciężarówek. Francja zbuduje całą ich sieć?

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
elektryczne drogi dla elektrycznych ciężarówek

Elonroad, to nie jest, jak może sugerować nazwa startupu, kolejne futurystyczne przedsięwzięcie Elona Muska. Choć z pewnością pomysł proponowany przez szwedzką firmę elektryfikującą drogi dobrze wpisałby się w listę jego projektów.

Zelektryfikowane, inteligentne drogi. Ten pomysł nie jest nowością, a krajów i firm, które chciały wdrożyć ten pomysł w przeszłości jest wiele. Do tej pory jednak nie udało się to nikomu (poza pilotażami).

Przyczyna była prawie zawsze najprostsza z możliwych – ogromne koszty realizacji takiego projektu. Kolejną firmą, która chce osiągnąć ten cel, tj. stworzyć drogi po których bez konieczności ładowania/wymiany baterii będą mogły poruszać się elektryczne pojazdy, jest szwedzki Elonroad.

Zasilanie w środku drogi

Pomysł elektrycznych dróg od Elonroad jest wymagający, bo system ładowania pojazdów instalowany jest w drodze – konieczne jest zerwanie i ponowne ułożenie nawierzchni drogi.

Jak wygląda proces przebudowy drogi pod potrzeby elektrycznych ciężarówek? Zobaczcie na poniższym wideo:

Pod Paryżem testują elektryczną autostradę dla ciężarówek. Francja zbuduje całą ich sieć?
Źródło: EIT Urban Mobility

Paryż z elektryczną autostradą

Elonroad z sukcesem zbudował już kilometrowy, pilotażowy odcinek zelektryfikowanej drogi dla ciężarówek elektrycznych w Szwecji, w miejscowości Lund. Teraz zabiera się do kolejnego wdrożenia swojego pomysłu, a zrobi to na odcinku jednej z głównych dróg Francji, tj. autostradzie A10 łączącej Paryż z Bordeux. Wkrótce mają ruszyć prace nad dwukilometrowym odcinkiem tej drogi. Elonroad projekt realizuje w konsorcjum, któremu przewodzi francuska grupa Vinci.

Francja zapowiada, że jeżeli projekt okaża się sukcesem, to do 2040 roku przebuduje trzy-cztery tysiące kilometrów swoich dróg pod to rozwiązanie.

Elektryczne drogi? Nie tylko Elonroad

W tym momencie technologie elektrycznych dróg testują oprócz Elonroad m.in. szwedzki Evias (podobne rozwiązanie do Elonroad), niemiecki Siemens eHighway (sieć trakcyjna jak dla pociągów) i izraelski Electreon (bezprzewodowe ładowanie).

Odpowiedź na problemy elektrycznych ciężarówek

Szwedzki energytech swoim rozwiązaniem elektrycznych dróg może zwiększyć zainteresowanie zakupem elektrycznych ciężarówek. A jest to problem palący, gdy zestawimy ze sobą dwa fakty – dążenie Unii Europejskiej do eliminacji z dróg pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi oraz niski poziom rozwoju technologii samochodów ciężarowych. Głównym wyzwaniem, z którym mierzą się konstruktorzy tego typu pojazdów jest niski zasięg, duża waga i rozmiary baterii. Unikając przymusu ładowania w trasie, można zmniejszyć pojemność baterii, a przez to obciążenie pojazdu. Brak konieczności postoju na „tankowanie” to oczywista druga korzyść rozwiązania.

Czytaj również:

Ponad 2/3 polskich flot chce wprowadzić pojazdy elektryczne
Prototyp elektrycznej ciężarówki testowany w australijskiej kopalni

Powiązane artykuły

energetyka wiatrowa

Sektor wiatrowy ma pomysł na repolonizację

W Świnoujściu, podczas Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI), premier Donald Tusk symbolicznie „położył biało-czerwoną flagę na polskiej gospodarce”. To nie tylko gest polityczny, ale deklaracja końca „naiwnej globalizacji” i początek nowego rozdziału – odbudowy narodowego przemysłu. Ważnym elementem tej strategii…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
list pompy ciepła

Polska branża pomp ciepła apeluje o repolonizację technologii i nową politykę przemysłową. Galmet pisze do Premiera Tuska

Po deklaracji Premiera Donalda Tuska o konieczności repolonizacji kluczowych sektorów gospodarki, pojawił się pierwszy wyraźny głos poparcia ze strony polskiego przemysłu. Prezes firmy Galmet – największego polskiego producenta pomp ciepła i zasobników ciepłej wody – wystosował list otwarty do szefa…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty