Są środki na kolejne stacje tankowania wodoru

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
W Polsce powstaną nowe stacje tankowania wodoru
https://www.pexels.com

Spółki celowe PAK-PCE Biopaliwa i Wodór oraz PAK-PCE Stacje H2 należące do Grupy Polsat Plus podpisały umowę grantową na budowę 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T. Ważnym elementem przedsięwzięcia będą także nowe instalacje do produkcji zielonego wodoru.

Wodór jednym z filarów transformacji energetycznej

W naszym niedawnym artykule informowaliśmy o planowanych zmianach prawnych, które mają zintensyfikować działania w zakresie zielonego wodoru w Polsce. Obecnie infrastruktura czystych paliw jest u nas szczątkowa, dlatego tak bardzo cieszą kolejne informacje dostarczane przez Grupę Polsat Plus. Dzięki wsparciu Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska powstanie kolejnych 5 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru. W tej chwili podobne rozwiązania działają w Warszawie, Gdańsku i Rybniku, a lada moment mają zostać uruchomione także w Gdyni, Wrocławiu i Lublinie. Były one realizowane przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK przy wsparciu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Z nowej infrastruktury będą mogły korzystać autobusy, samochody osobowe czy ciężarowe. Działania w tym zakresie przyczynią się do poprawy jakości powietrza, gdyż zielony wodór uznawany jest za czyste i zeroemisyjne paliwo. Pojazdy napędzane wodorem emitują z rury wydechowej „destylowaną” parę wodną, całkowicie eliminując przedostawanie się do atmosfery spalin i trujących substancji.

Szczegóły dofinansowania

Wnioskodawcy pozyskali aż 64 miliony złotych w ramach programu CEF Transport – Alternative Fuels Infrastructure Facility. Dzięki nim powstaną stacje sygnowane marką NESO („Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”). Projekt takiej infrastruktury przewiduje między innymi montaż paneli fotowoltaicznych o mocy 19 kW, które dostarczają prąd do stacji, a także magazyny energii o pojemności 60 kWh, które przechowują powstające nadwyżki. W ten sposób stacja jest praktycznie samowystarczalna energetycznie. Nie wymaga także bieżącej obsługi. Tankowanie wodorem samochodu osobowego zajmuje około 3-4 minuty i zapewnia zasięg nawet do 650 kilometrów. Nieco dłużej trwa napełnianie autobusu (kilkanaście minut), a zasięg w tym wypadku wynosi około 450 kilometrów.

Warto odnotować, że to kolejna inicjatywa podjęta przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK na rynku wodoru. Spółki produkują także autobusy wodorowe NesoBus w fabryce w Świdniku oraz użytkują elektrolizer 2,5 MW od Cummins, który jest w stanie produkować 1000 kilogramów zielonego wodoru dziennie. W ten sposób Grupa buduje cały łańcuch wodorowy.

Źródło: https://grupapolsatplus.pl/

Powiązane artykuły

Konferencja trasnformacja energetyczna i magazynowanie energii

Podsumowanie III edycji konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii 2025” 

Ponad 500 uczestników, 48 partnerów, 38 prelegentów, 8 paneli dyskusyjnych, 12 prelekcji i jeden wspólny cel – usprawnić polską transformację energetyczną. Tak można podsumować tegoroczną edycję konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii”.  Wydarzenie zgromadziło ekspertów, przedstawicieli rządu, liderów branży oraz…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 10 minut
next gen energy

Konferencja NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność

Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii (PSME) zaprasza na drugą edycję wyjątkowej konferencji, która odbędzie się 8-9 kwietnia 2025 r. podczas premierowych targów Future Energy Week Poland w podwarszawskim Nadarzynie (PTAK Warsaw EXPO).  NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność to konferencja dedykowana przedsiębiorstwom,…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty