Komisja Europejska obniża cła na import elektryków z Chin
Komisja Europejska (KE) ogłosiła obniżenie ostatecznych ceł wyrównawczych na import pojazdów elektrycznych z Chin, wprowadzając niższe stawki niż wcześniej proponowano. Dzięki temu również Tesla, jako indywidualny eksporter, skorzystała z preferencyjnego obniżenia stawki cła z 9% do 7,8%. Nowe stawki będą obowiązywać przez pięć lat.
Szczegółowe stawki celne dla producentów
KE przedstawiła szczegółowe cła na chińskich producentów eksportujących pojazdy elektryczne do Unii Europejskiej. Stawki prezentują się następująco:
- BYD: 17%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35,3%
- Pozostałe współpracujące firmy: 20,7%
Tesla, po przeprowadzeniu indywidualnej kontroli, została objęta obniżonym cłem wynoszącym 7,8%. Natomiast wszystkie firmy, które nie współpracowały z KE, będą obciążone maksymalnym cłem w wysokości 35,3%.
Wprowadzenie stawek i dialog z Chinami
Nowe stawki wejdą w życie w momencie ich formalnego wdrożenia. Jednocześnie UE i Chiny kontynuują dialog w celu znalezienia alternatywnych, zgodnych z WTO rozwiązań, które pomogą w rozwiązaniu problemów wykrytych w trakcie dochodzenia. Komisja zadeklarowała również otwartość na negocjacje zobowiązań cenowych z indywidualnymi eksporterami, co jest zgodne z przepisami UE i WTO.
Importerzy mają możliwość wystąpienia o zwrot części kosztów, jeśli uznają, że ich producent eksportujący nie otrzymuje subsydiów lub jeśli marża subsydiowania jest niższa niż zapłacone cła. Wnioski o zwrot muszą być odpowiednio uzasadnione i poparte stosownymi dowodami.
Ochrona rynku UE i perspektywy na przyszłość
Nowe cła mają na celu ochronę europejskiego rynku przed tanim importem subsydiowanych chińskich pojazdów elektrycznych. Równocześnie Komisja Europejska podkreśla chęć współpracy z Chinami, aby wypracować wspólne, zgodne z prawem WTO rozwiązania i skutecznie rozwiązać zidentyfikowane problemy.