DHL kupuje samoloty elektryczne

DHL Express kupi 12 elektrycznych samolotów od start-upu Eviation. Będzie nimi dostarczał przesyłki w USA. Zakup samolotów eCargo to jeden ze sposobów firmy na ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Zamierzamy rozłożyć je między zachodnim i wschodnim wybrzeżem. Te elektryczne samoloty Eviation zastąpią niektóre z naszych obecnych mniejszych samolotów dowozowych, które mamy na tych rynkach. (…) Jest to zgodne z naszym zaangażowaniem w zrównoważony rozwój i duchem, w którym zmierzamy do zerowej emisji netto do 2050 r.
Specyfikacja samolotu elektrycznego Alice
Eviation pracuje obecnie nad modelem Alice. Może on unieść 1,2 tony z maksymalną prędkością 400 km/h.
Moc będzie pochodziła z systemu akumulatorów litowo-jonowych 820 kWh o wadze 3720 kg, co stanowi 60% masy samolotu. Na jednym ładowaniu Alice ma być w stanie pokonać ponad 815 km. Oczekuje się, że liczba ta wzrośnie wraz z poprawą technologii baterii, których ogniwa podobne są do tych używanych w przemyśle samochodowym. Ładowanie tego samolotu elektrycznego trwa około 30 minut, czyli mniej więcej tyle samo, ile potrzeba na zatankowanie tradycyjnego samolotu o podobnej wielkości. Spółka planuje, by ładowanie odbywało się za pomocą mobilnych pojazdów ładujących, podobnych do ciężarówek na paliwo lotnicze.
Akumulatory zostały przetestowane w ponad 1000 cykli, co odpowiada 3000 godzin lotu, a następnie będą wymagały wymiany kosztem 250 000 dolarów. Stanowi to połowę bezpośrednich kosztów operacyjnych, podobnie jak remont silnika tłokowego. Biorąc po uwagę ceny energii elektrycznej w USA, bezpośredni koszt operacyjny samolotu elektrycznego z dziewięcioma pasażerami i dwiema załogami na pokładzie ma wynieść 2000 dolarów za godzinę. W przypadku obecnie latających samolotów o podobnej cenie zakupu, jak Cessna 402s, Pilatus PC-12 i Beechcraft King Air, ten koszt wynosi 600-1000 dolarów.
Alice została zaprojektowana do transportu ładunków i pasażerów (do 9 osób) w zastosowaniach obecnie obsługiwanych przez samoloty z silnikami tłokowymi lub turbinowymi.

Współpraca DHL i Eviation
DHL Express spodziewa się otrzymać pierwszy egzemplarz samolotu elektrycznego do 2024 roku. Działalność DHL w Stanach Zjednoczonych koncentruje się przede wszystkim na imporcie towarów zakupionych od firm za granicą i dostarczaniu ich klientom biznesowym i indywidualnym. Samoloty Alice będą transportować paczki z głównych hubów na mniejsze rynki w zasięgu, często określanym jako średnia mila.
DHL reprezentuje dla nas bardzo bliskiego ideału klienta. (…) Do przewozu paczek używają dziś samolotów o podobnej wielkości. To idzie w parze z tym, co robimy w Eviation. Budujemy Alice, aby pasowała do istniejących modeli biznesowych, pasowała do istniejących lotnisk i naprawdę działała w sieci operatora.
E-cargo trendem w transporcie przesyłek
Współpraca Evation i DHL wpisuje się w rosnący trend w transporcie przesyłek.
W kwietniu również UPS ogłosił, że kupuje samoloty elektryczne, znane jako EVA lub eVTOL, do dostarczania paczek od Beta Technologies z Vermont.
FedEx zapowiedział, że wyda 2 miliardy dolarów, aby do 2040 r. uczynić swoją flotę w 100% elektryczną i osiągnąć neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla.
Amazon testuje na ziemi elektryczne pojazdy dostawcze od start-upu Rivian. Planuje też zakup ponad 100 000 elektrycznych samochodów do dostarczania przesyłek w ramach dążeń, by cała flota dostawcza była zasilana energią odnawialną.
Źródła:
DHL Express Orders 12 All-Electric Eviation Alice Cargo Planes, INSIDEEVs
Eviation changes Alice design, performance specifications shift, Flight Global
DHL Express buys electric cargo planes for U.S. package delivery from start-up Eviation, CNBC