Airlander: Powrót podróży sterowcami

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 4 minuty
Sterowiec airlander nad wybrzeżem

Ponad 80 lat od katastrofy Hindenburga podróże sterowcami znowu wydają się być z zasięgu ręki. Firma Hybrid Air Vehicles stworzyła supernowoczesne, przyjazne środowisku sterowce Airlander 10, które już w roku 2025 mają zacząć przewozić pasażerów. Szacowane jest, że w zależności od rodzaju napędu (silniki spalinowe lub zasilanie hybrydowe) ich emisja CO2 wyniesie od 75 do 90% mniej niż w przypadku samolotów. Do roku 2030 ma powstać zeroemisyjna wersja statku powietrznego posiadająca jedynie silniki elektryczne.

Przyszłość lotnictwa?

Według HAV jej Airlander jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu zeroemisyjności w podniebnych podróżach. Oprócz tego zużycie paliwa przez sterowiec, koszty operacyjne i generowany przez niego hałas są niskie. Dodatkowo firma zapewnia o uniwersalności maszyny – łatwo można zmienić jej przeznaczenie poprzez zmianę wyposażenia wnętrza. Co niemniej ważne, Airlander 10 będzie mógł latać zarówno w dzień, jak i w nocy, w każdych warunkach pogodowych, tak jak inne komercyjne środki transportu powietrznego. Sterowiec może startować i lądować na niemal każdej płaskiej powierzchni, natomiast osiągnięta podczas końcowych testów prędkość maksymalna wyniosła 50 węzłów (92,6 km/h). Połączenie tych cech ma zapewnić sterowcowi miejsce wśród przyszłościowych technologii zrównoważonego rozwoju.

Sterowiec Airlander nad Hongkongiem
Źródło: Hybrid Air Vehicles

Rozwiązanie na krótkie dystanse

Według słów dyrektora naczelnego HAV, Toma Grundy’ego, 47% lotów regionalnych łączy miasta odległe od siebie o nie więcej, niż 370 km. Są one źródłem wysokich emisji CO2, co jak najszybciej powinno się zmienić. Na krótszych dystansach lepiej sprawdzą się sterowce, podróżowanie którymi nie będzie zbędnym luksusem, ale rozwiązaniem problemów klimatycznych.

Planowane trasy sterowca obejmują połączenia między miastami takimi jak Barcelona i Palma (dystans pokonywany w 4 i pół godziny), Liverpool i Belfast (5 godzin 20 minut), Oslo i Sztokholm (6 i pół godziny) oraz Seattle i Vancouver (nieco ponad 4 godziny).

Projekt wnętrza kabiny – sterowiec Airlander
Sterowiec Airlander – koncept wnętrza kabiny. Źródło: Hybrid Air Vehicles

Przestronne wnętrza

Airlander 10 będzie różnił się od typowego lotniczego środka transportu. Zamiast rzędów ciasnych siedzeń, pasażerowie spędzą podróż w wygodnych fotelach ergonomicznie rozmieszczonych w przestronnej kabinie. Projekt kabiny zakłada obecność dużych okien zapewniających dostęp światła słonecznego. Będzie ona mogła pomieścić do 100 pasażerów.

Projekt Lounge– sterowiec Airlander
Sterowiec Airlander – koncept wnętrza kabiny. Źródło: Hybrid Air Vehicles

Inny niż sterowce w przeszłości

Choć Airlander 10 jest porównywany ze sterowcami przemierzającymi przestworza 100 lat temu, jak zapewnia jego producent, jest między nimi więcej różnic, niż podobieństw. Zasadniczą jest gaz użyty do jego wznoszenia. Zamiast łatwopalnego wodoru jest nim hel. Wykorzystanie tego gazu nie wpłynie znacząco na jego światowe rezerwy. Szacowane jest, że wybudowanie i użytkowanie 600 sterowców będzie odpowiadało za zaledwie 1% światowego rocznego zużycia helu. Sterowiec nie będzie w całości polegał na sile wyporu, aby unieść się w górę – będą za to odpowiadzialne jego silniki. To umożliwi elastyczne dostosowywanie ich mocy do masy paliwa, przewożonych ludzi lub towarów. Airlander będzie mógł też przemieszczać się po ziemi lub powierzchni wody po wylądowaniu.

Sterowiec Airlander na pustyni
Źródło: Hybrid Air Vehicles

Bezpieczeństwo w każdych warunkach

Sterowiec HAV będzie mógł latać w szerokim spektrum warunków atmosferycznych. Dzięki prognozom pogody będzie możliwe wytyczenie optymalnej trasy omijającej silny wiatr wiejący w przeciwnym kierunku, co oszczędzi czas i paliwo. Konstrukcja Airlandera 10 będzie w stanie wytrzymać oblodzenie czy uderzenia pioruna. Będzie on też narażony na te ostatnie znacznie mniej niż sterowce z dawnych lat dzięki konstrukcji wykorzystującej głównie tkaninę.

Plany na najbliższą przyszłość

HAV jest w trakcie pertraktacji z liniami lotniczymi w sprawie użytkowania dróg lotniczych oraz nawiązywania współpracy z biurami podróży i innymi potencjalnymi klientami. Firma jest w końcowej fazie wybierania lokalizacji linii produkcyjnej dla swojego sterowca. Choć obecnie Hybrid Air Vehicles zatrudnia ok. 70 osób, planowane jest zwiększenie tej liczby do około 500 bezpośrednio przy produkcji Airlandera oraz dalszych 1500 w łańcuchu dostaw. Od roku 2025 planowana jest produkcja 12 sterowców rocznie.

Źródła:
https://www.theguardian.com/world/2021/may/26/airships-for-city-hops-could-cut-flyings-co2-emissions-by-90

https://www.hybridairvehicles.com/our-aircraft/airlander-10/

https://www.hybridairvehicles.com/news-and-media/overview/news/airlander-s-mobility-cabin-concepts-revealed/

https://www.hybridairvehicles.com/news-and-media/overview/blog/what-makes-airlander-different-from-the-airships-of-the-past/

Powiązane artykuły

Konferencja trasnformacja energetyczna i magazynowanie energii

Podsumowanie III edycji konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii 2025” 

Ponad 500 uczestników, 48 partnerów, 38 prelegentów, 8 paneli dyskusyjnych, 12 prelekcji i jeden wspólny cel – usprawnić polską transformację energetyczną. Tak można podsumować tegoroczną edycję konferencji „Transformacja Energetyczna i Magazynowanie Energii”.  Wydarzenie zgromadziło ekspertów, przedstawicieli rządu, liderów branży oraz…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 10 minut
next gen energy

Konferencja NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność

Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii (PSME) zaprasza na drugą edycję wyjątkowej konferencji, która odbędzie się 8-9 kwietnia 2025 r. podczas premierowych targów Future Energy Week Poland w podwarszawskim Nadarzynie (PTAK Warsaw EXPO).  NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność to konferencja dedykowana przedsiębiorstwom,…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty