Zmiany w programie „Mój elektryk” negatywnie wpłynęły na rynek samochodów elektrycznych

Polski rynek samochodów elektrycznych odnotowuje dynamiczny rozwój, ale w październiku 2024 r. pojawiły się wyzwania, które mogą wpłynąć na dalsze tempo jego wzrostu. Zawieszenie ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk” rzuciło cień na sektor elektromobilności, co uwidoczniło się w spadku rejestracji nowych pojazdów elektrycznych.
„Polish EV Outlook” to najbardziej kompleksowa analiza polskiego rynku elektromobilności. Jego cykliczna wersja – „PEVO Index” – co miesiąc prezentuje aktualne dane dotyczące floty EV, infrastruktury ładowania oraz rynku wtórnego. Dane do „PEVO Index” dostarczają PSNM, IBRM Samar oraz OTOMOTO. Raport ten jest cennym źródłem wiedzy dla firm i instytucji zainteresowanych rozwojem elektromobilności w Polsce.
Samochody elektryczne – stan floty i rejestracje
Na koniec października 2024 r. flota całkowicie elektrycznych samochodów (BEV) w Polsce liczyła 76 055 pojazdów. Największy segment stanowiły osobowe BEV (68 494 szt.), które odnotowały wzrost o 47% rok do roku. Liczba nowo zarejestrowanych osobowych BEV w październiku wyniosła 1 147 szt., co oznacza spadek o prawie 25% względem września.
W kategorii dostawczych i ciężarowych BEV odnotowano wzrost o 42% rok do roku, osiągając liczbę 7 561 pojazdów. Segment wodorowych FCEV rozwija się powoli, licząc jedynie 255 szt.
Najchętniej wybierane modele BEV w październiku to Tesla Model Y (93 szt.), Tesla Model 3 (87 szt.) i Audi Q4 e-tron (62 szt.). Wśród marek dominowały Tesla (184 szt.), Mercedes-Benz (119 szt.) oraz BMW (107 szt.). Udział BEV w rynku nowych samochodów osobowych wyniósł w październiku 2,4%, co oznacza spadek względem wrześniowego wyniku (3,6%).
Infrastruktura ładowania
Na koniec października w Polsce działały 8 184 ogólnodostępne punkty ładowania (+45% rok do roku), w tym 5 715 AC (+37% r/r) oraz 2 469 DC (+68% r/r). Szybkie stacje DC o mocy przekraczającej 50 kW stały się kluczowym elementem infrastruktury, osiągając liczbę 1 175 sztuk.
Najwięcej punktów ładowania znajduje się w Warszawie (641), Gdańsku (319) i Szczecinie (270). Rozwój sieci TEN-T odnotował wzrost o 33% rok do roku, osiągając 829 punktów.
Rynek wtórny EV
W październiku liczba ogłoszeń używanych BEV na portalu OTOMOTO wyniosła 4 545, co oznacza wzrost o 21% rok do roku. Udział ogłoszeń BEV wśród wszystkich pojazdów używanych to 1%, a ich popularność rosła – odpowiadały za 0,9% odsłon.
Najczęściej oferowane modele to Nissan Leaf (329 ogłoszeń, średnia cena 58 760 PLN), BMW i3 (245 ogłoszeń, średnia cena 76 114 PLN) i Tesla Model 3 (209 ogłoszeń, średnia cena 132 407 PLN).

Źródło: psnm.org