NFOŚiGW przekaże wsparcie na elektryczne ciężarówki – eksperci pozytywnie oceniają inicjatywę

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 5 minut
elektryczne ciężarówki
Źródło: Shutterstock

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) po raz kolejny kieruje wzrok w stronę ekologicznych rozwiązań dla polskiego transportu. Instytucja planuje dofinansowanie zakupu elektrycznych ciężarówek, co – zdaniem ekspertów – może oznaczać realny postęp w rozwoju zrównoważonej logistyki w Polsce. NFOŚiGW zamierza przeznaczyć aż 2 miliardy złotych na wsparcie szeroko rozumianej elektromobilności. Nowy program dopłat ma stworzyć dogodne warunki do implementacji rozwiązań przyjaznych środowisku, a zarazem odpowiedzieć na wyzwania rosnącego zapotrzebowania na zrównoważony transport towarów.

Cele programu – dlaczego elektryczne ciężarówki?

Wybór elektrycznych ciężarówek nie jest przypadkowy. Rosnące oczekiwania dotyczące redukcji emisji zanieczyszczeń w miastach, a także rosnąca świadomość społeczna w kwestii zmian klimatu sprawiają, że zapotrzebowanie na niskoemisyjne pojazdy stale się zwiększa. Według informacji udostępnianych przez portale związane z transportem, wspomniane dofinansowanie ma w szczególności dotyczyć firm, które chcą wprowadzić do swojej floty elektryczne ciężarówki i samochody dostawcze. Ten krok wynika z dostrzeżenia realnych korzyści dla środowiska: pojazdy elektryczne nie emitują spalin w miejscu użytkowania i pozwalają na obniżenie hałasu w centrach miast.

Zdaniem ekspertów, jeśli program będzie kontynuowany w dłuższej perspektywie, może znacząco wpłynąć na kształt polskiego rynku transportowego. Wprowadzenie dofinansowania do zeroemisyjnych ciężarówek przyczyni się do rozwoju sektora elektromobilności, zmniejszy zanieczyszczenie powietrza i pomoże w osiągnięciu celów klimatycznych, do których zobowiązana jest Polska.

Ekologiczne i ekonomiczne korzyści wdrożenia programu

Dofinansowanie do elektrycznych ciężarówek to nie tylko działanie proekologiczne, ale też szansa na uzyskanie przewagi konkurencyjnej przez polskie przedsiębiorstwa transportowe. Mimo że początkowe koszty zakupu pojazdów elektrycznych wciąż bywają wyższe niż tradycyjnych pojazdów spalinowych, wsparcie NFOŚiGW może stanowić istotną zachętę do inwestycji.

Elektryczne ciężarówki charakteryzują się relatywnie niższymi kosztami eksploatacji: ceny energii elektrycznej bywały dotąd stabilniejsze w porównaniu do cen oleju napędowego, a same pojazdy, dzięki prostszej konstrukcji napędu elektrycznego, potrafią odznaczać się dłuższą żywotnością kluczowych podzespołów. Oprócz tego przedsiębiorcy mogą liczyć na korzyści wizerunkowe, co często przekłada się na nowe możliwości biznesowe i łatwiejsze wchodzenie we współpracę z podmiotami przywiązującymi wagę do zrównoważonego transportu.

Opinie specjalistów – „to krok w dobrym kierunku”

Wypowiedzi ekspertów cytowanych przez media branżowe jednoznacznie wskazują, że decyzja NFOŚiGW może istotnie rozruszać rynek pojazdów elektrycznych w segmencie ciężarowym. Specjaliści podkreślają, że do tej pory w Polsce, w przeciwieństwie do samochodów osobowych, rynek elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych dopiero raczkuje. Z tego względu inwestycje publiczne są szczególnie ważne, bo pomagają firmom pokonać barierę finansową oraz niepewność związaną z nową technologią.

„To krok w dobrym kierunku” – tak w największym skrócie można streścić spostrzeżenia wielu analityków. Wprowadzanie dofinansowania na zakup elektrycznych ciężarówek i szerokie inwestycje w infrastrukturę ładowania pozwolą sukcesywnie powiększać flotę pojazdów zeroemisyjnych, szczególnie w segmentach wymagających dużych dziennych przebiegów, jak dostawy regionalne czy logistyczne obsługiwanie aglomeracji miejskich. Jednocześnie rozbudowa stacji ładowania, o czym wspomina się w komunikatach, staje się kluczowa, by kierowcy i firmy nie obawiali się ograniczonej dostępności energii podczas codziennych tras.

Wyzwania przed beneficjentami – infrastruktura i edukacja

Mimo optymistycznych zapowiedzi, eksperci przypominają, że sama dotacja na zakup pojazdów to dopiero pierwszy krok w stronę realnych zmian. Wraz z nowymi ciężarówkami konieczne jest budowanie wystarczająco gęstej sieci stacji ładowania, by zapewnić efektywne działanie floty w skali całego kraju. Infrastruktura ładowania musi nadążać za wzrostem liczby pojazdów, a dodatkowym wyzwaniem bywa planowanie dłuższych tras – szczególnie istotnych dla samochodów ciężarowych obsługujących dostawy między miastami.

Równie ważna jest edukacja przyszłych i obecnych kierowców oraz właścicieli flot. Wprawdzie pojazdy elektryczne są w wielu aspektach przyjaźniejsze w eksploatacji niż ich spalinowe odpowiedniki, jednak wymagają specyficznej wiedzy dotyczącej ładowania, obsługi baterii czy zarządzania zasięgiem w niesprzyjających warunkach pogodowych. Z kolei na poziomie całego przedsiębiorstwa wdrażanie takich pojazdów może pociągać za sobą konieczność zmiany procedur logistycznych i organizacji dostaw.

Prognozy na przyszłość – rosnąca rola zeroemisyjnej floty

Dzięki programowi NFOŚiGW i ogłoszonej kwocie 2 miliardów złotych na rozwój elektromobilności, Polska dołącza do grona krajów, które dostrzegają potrzebę transformacji transportu towarowego w kierunku zeroemisyjnym. Eksperci wymieniają wiele potencjalnych korzyści, w tym poprawę jakości powietrza w miastach, obniżenie poziomu hałasu oraz rozwój nowych gałęzi gospodarki. Zmiana charakteru floty może również wesprzeć osiągnięcie założeń polityki klimatycznej na poziomie Unii Europejskiej.

Rozwój sektora elektrycznych ciężarówek może mieć pozytywny wpływ na konkurencyjność polskich firm, zwłaszcza jeśli docelowo pozwoli obniżać koszty eksploatacyjne. Jednak istotną rolę w tym procesie pełnią konkretne akty legislacyjne oraz stabilne wsparcie rządowe. Jeżeli program dopłat utrzyma się w dłuższej perspektywie, możliwe jest stworzenie prężnego rynku, na którym technologie w zakresie napędu elektrycznego staną się bardziej dostępne, a sieć ładowania – dużo gęstsza i efektywniejsza niż obecnie.

Źródło: gov.pl

Powiązane artykuły

bateria z uranu

Bateria z uranu – innowacja rodem z laboratorium science fiction?

Brzmi jak z filmów sci-fi? Być może. Ale to się naprawdę wydarzyło: naukowcy z Japońskiej Agencji Energii Atomowej (JAEA) opracowali działający prototyp baterii, w której wykorzystano zubożony uran – materiał, który do tej pory uchodził głównie za uciążliwy odpad po…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
agropv

Weasel Solar Farm – owce wypasane pomiędzy panelami PV

W samym sercu Tasmanii, zaledwie 9 km na północ od Bothwell (Australia), narodziła się inicjatywa, która może stać się ważnym wyznacznikiem dla dalszych poczynań w segmencie australijskiej energetyki odnawialnej. Projekt Weasel Solar Farm, zgłoszony do oceny zgodnie z australijską ustawą…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty