Jest nowy Licznik Elektromobilności. Jak wygląda rynek e-mobility w Polsce?

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
Licznik Elektromobilności

Według danych z końca lutego 2024 roku, w Polsce zarejestrowanych było łącznie 60 276 samochodów całkowicie elektrycznych, co stanowi wzrost o 3743 sztuki w porównaniu z poprzednim miesiącem. To oznacza wzrost o 21% w porównaniu z lutym 2023 roku.

Na polskich drogach pod koniec lutego 2024 roku było łącznie 104 770 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Spośród nich 54 120 sztuk stanowiły auta całkowicie elektryczne, a 50 150 to hybrydy typu plug-in. Flota samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym liczyła 6184 sztuki.

Nie tylko samochody elektryczne zyskują na popularności, ale także elektryczne motorowery i motocykle. Na koniec lutego 2024 roku ich liczba wynosiła 19 607 sztuk.

– Na koniec lutego b.r. w parku samochodowym mieliśmy ponad 60 tys. sztuk samochodów zeroemisyjnych. Warto podkreślić, że Polska jest jednym z europejskich liderów, jeśli chodzi o zeroemisyjne autobusy. W parku jest zarejestrowanych prawie 18 tys. elektrycznych motorowerów i – co trzeba zauważyć – ich zakup nie jest objęty żadnym systemem dopłat. Mamy natomiast nadzieję, że dzięki ogłoszonemu niedawno programowi wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych kategorii homologacyjnej N2 i N3, a także do budowy infrastruktury ładowania i tankowania wodorem, w najbliższym roku znacznie zwiększy się ich liczba na naszych drogach. Należy również odnotować, że ok. 4% całego parku samochodów osobowych w Polsce stanowią pojazdy hybrydowe – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

Infrastruktura ładowania

Wzrost liczby pojazdów elektrycznych idzie w parze z rozwojem infrastruktury ładowania. Pod koniec lutego w Polsce działało 6213 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (3431 stacji). 27% stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym, a 63% to punkty ładowania prądem przemiennym o mocy do 22 kW. W lutym uruchomiono także 127 nowych punktów ładowania.

– Mimo wzrostów, tempo rozbudowy infrastruktury ładowania w Polsce wciąż jest zbyt wolne i pozostaje jedną z największych barier wpływających na rynek samochodów elektrycznych. Przez pierwsze dwa miesiące b.r. zainstalowano tylko o 16 punktów więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. W tym kontekście liczymy na jak najszybsze uruchomienie programu subsydiów do ładowarek dla transportu ciężkiego. Przekazaliśmy już NFOŚiGW uwagi branży dt. projektu zasad dopłat w tym zakresie. Branża liczy również na wznowienie naboru w ramach bardzo ważnego programu „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”, a także na optymalizację tego instrumentu, szczególnie w zakresie procedur – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Źródło: pspa.com.pl

Źródło: pspa.com.pl

Powiązane artykuły

zutolizer

Polscy naukowcy tworzą przełomowy elektrolizer wodoru – innowacyjny ZUT-olizer

Naukowcy z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego (ZUT) w Szczecinie dokonali przełomu w technologii produkcji wodoru, opracowując innowacyjny elektrolizer nazwany „ZUT-olizerem”. Urządzenie to wykorzystuje odpady chemiczne jako elektrokatalizatory, co stanowi ekologiczne i ekonomiczne rozwiązanie w porównaniu z tradycyjnymi metodami opartymi na drogich…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 4 minuty