GigafactoryX – produkcja systemów bateryjnych w Polsce

Impact Clean Power Technology S.A. (ICPT) rozpoczyna projekt GigafactoryX, czyli budowę ogromnej fabryki systemów bateryjnych. W ten sposób uda się zwiększyć moce produkcyjne firmy. W fabryce będą produkowane akumulatory dla transportu publicznego, sektora kolejowego i stacjonarnych magazynów energii, dla energetyki zawodowej oraz indywidualnych odbiorców.
Cel i miejsce budowy GigafactoryX
Inwestycja prawdopodobnie zostanie zrealizowana w okolicy Warszawy. Firma Impact jest liderem na europejskim rynku elektromobilności i stale się rozwija. Dowodem tego jest m.in. budowa planowanej gigafabryki:
W firmie zbudowaliśmy bardzo silny zespół inżynierów i profesjonalistów, dzięki którym od lat w naszym laboratorium powstają kolejne generacje innowacyjnych systemów bateryjnych.
Bartek Kras, prezes zarządu i współzałożyciel Impact Clean Power Technology S.A.
Inwestycja w Gigafactory spowoduje zwiększenie mocy produkcyjnych firmy, docelowo do 5 GWh rocznie. To z kolei przyczyni się do wzmocnienia pozycji firmy na rynku w Europie. Dzięki temu stanie się ona jednym z największych europejskich producentów systemów bateryjnych dla pojazdów ciężarowych (heavy duty).
Akumulatory opuszczające GigafactoryX trafią do pojazdów elektrycznych. Dlatego powinny się one składać z ogniw litowo-jonowych, a ich produkcja odbywać się będzie w trzech technologiach: LTO, LFP i NMC.
Decyzja o rozpoczęciu budowy GigafactoryX potwierdza nasze ambitne plany. Jestem przekonany, że powstanie zaawansowanego technologicznie zakładu będzie silnym impulsem do rozwoju branży elektromobilności oraz OZE w Polsce i na świecie.
Bartek Kras
Zwielokrotnienie mocy produkcyjnych
Według ogłoszonych planów, pierwszy etap projektu powinien zakończyć się w 2024 roku. W momencie, gdy to nastąpi, moce produkcyjne firmy Impact zwiększą się o ponad 1 GWh. To istotna zmiana w porównaniu do obecnej produkcji w wysokości niemal 0,4 GWh w skali roku. Ale to nie koniec – docelowo firma chce osiągnąć produkcję 5 GWh rocznie, co nastąpi w chwili ukończenia projektu.
Główne cele naszej działalności to bezpieczeństwo transportu, szacunek dla środowiska i zaufanie klientów. Chcemy dalej rozwijać firmę w obszarze nowych produktów, a także dywersyfikować działalność i zwiększać moce produkcyjne.
Bartek Kras
GigafactoryX – reakcja na wzrost popytu na baterie
Budowa tak dużej fabryki systemów bateryjnych wymaga zatrudnienia ok. 200 nowych pracowników. Tylko wtedy pierwszy etap projektu będzie mógł być ukończony zgodnie z planem, czyli w 2024 r. Dotrzymanie terminów jest bardzo ważne, ponieważ GigafactoryX powstaje jako odpowiedź na zwiększony popyt na systemy bateryjne.
Zgodnie z prognozą wiodących firm analizujących rynek szacujemy, że w ciągu najbliższych pięciu lat wzrost popytu na systemy bateryjne w Europie będzie utrzymywał się na dwucyfrowym poziomie. Tak znaczące podniesienie zdolności produkcyjnych pozwoli nam utrzymać pozycję wiodącego producenta rozwiązań e-mobility dla transportu publicznego i przemysłu.
Filip Jankun, dyrektor ds. sprzedaży Impact Clean Power Technology S.A.
Nasze produkty dostarczamy na rynki w całej Europie oraz w Stanach Zjednoczonych i w Azji. Na całym świecie baterie Impactu napędzają autobusy elektryczne, tramwaje, trolejbusy i maszyny przemysłowe. W obszarze magazynowania energii angażujemy się w przełomowe projekty OZE w Polsce.
Bartek Kras
Automatyzacja nowych linii produkcyjnych pozytywnie wpłynie na jakość produkowanych baterii, pozwoli na zwiększenie wydajności produkcji oraz przyczyni się do ograniczenia emisji CO2. Tym bardziej, że zakład będzie zasilany z instalacji fotowoltaicznej stabilizowanej magazynem energii zbudowanym z pozyskanych do recyklingu systemów bateryjnych, wcześniej wykorzystywanych w środkach transportu publicznego. Docelowo także ok. 50% surowców wykorzystywanych do produkcji pochodzić ma z recyklingu.
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom wspieramy globalne działania na rzecz gospodarki bezemisyjnej, w tym także nadchodzącej wodorowej rewolucji. Dotychczasowe działania pozwoliły nam zbudować rozpoznawalną i uznaną polską markę na globalnym rynku.
Bartek Kras
W zeszłym roku firma Impact osiągnęła udział w europejskim rynku baterii do autobusów elektrycznych na poziomie ok. 15%.
Źródło:
Impact