Ponad 30% więcej stacji ładowania w 2023 roku. Optymistyczny raport PEVO Index.

Pod koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowane były łącznie 56 934 samochody elektryczne, obejmujące zarówno pojazdy osobowe, dostawcze, jak i ciężarowe. Flota samochodów osobowych całkowicie elektrycznych (BEV) wzrosła o imponujące 68% w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając liczbę 51 125. Nowe rejestracje pojazdów tego typu w grudniu 2023 roku wyniosły 1707 sztuk, co stanowi wzrost o 39% rok do roku.
W segmencie dostawczych i ciężarowych samochodów elektrycznych zanotowano również wzrost, osiągając liczbę 5809 sztuk, co oznacza wzrost o 89% rok do roku. Ponadto, flota samochodów osobowych z napędem wodorowym FCEV osiągnęła liczbę 201 sztuk, co stanowi wzrost o 73% rok do roku.
Najpopularniejszymi nowymi modelami samochodów osobowych BEV w grudniu 2023 roku były Tesla Model Y (288 sprzedanych sztuk), Tesla Model 3 (131 sztuk) oraz Mazda MX-30 (68 sztuk). Na podium marek z największym udziałem w rejestracjach znalazły się Tesla, Mercedes-Benz oraz BMW. Udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie nowych rejestracji samochodów osobowych wyniósł 3,6% w 2023 roku.
Infrastruktura ładowania
Również w sektorze infrastruktury ładowania odnotowano znaczny wzrost w ciągu ostatnich 12 miesięcy. W 2023 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania wzrosła o 1513, osiągając łącznie 5933, co stanowi wzrost o 37% rok do roku. Ładowarki o mocy do 22 kW miały największy udział (66%), jednak liczba szybkich stacji DC o mocy przekraczającej 50 kW dynamicznie rosła, osiągając liczbę 575 pod koniec 2023 roku.
Ranking miast z najlepiej rozwiniętą infrastrukturą dla pojazdów elektrycznych w grudniu 2023 roku był prowadzony przez Warszawę (590 punktów), a kolejne miejsca zajmowały Gdańsk (265), Szczecin (220), Poznań (199) i Kraków (194). Liczba punktów wzdłuż sieci TEN-T wzrosła o 14% rok do roku, osiągając 609.
Rynek wtórny pojazdów elektrycznych
W segmencie rynku używanych pojazdów elektrycznych, pod koniec 2023 roku liczba ogłoszeń na portalu OTOMOTO wynosiła 3579, co oznacza wzrost o 150% rok do roku. Ogłoszenia dotyczące samochodów całkowicie elektrycznych stanowiły 1,0% ogólnej liczby ogłoszeń pojazdów używanych. Najpopularniejszymi modelami BEV na rynku wtórnym były Nissan Leaf, BMW i3 oraz Tesla Model S.
Raport „Polish EV Outlook” to kompleksowa analiza rynku pojazdów elektrycznych w Polsce, prezentująca informacje o różnych aspektach tego sektora, takie jak rejestracje pojazdów, infrastruktura ładowania, rynek używanych pojazdów oraz zmiany legislacyjne. Dane do „PEVO Index” dostarczają PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO.

Źródło: pspa.com.pl