Minister Jaworowski: „Projekt Izera nie istnieje”

Minister Aktywów Państwowych Jakub Jaworowski stwierdził, że projekt budowy polskiego samochodu elektrycznego, Izera, jest jedynie „halucynacją PiS”. Podczas konferencji dotyczącej wyników audytów w spółkach Skarbu Państwa, minister wyjaśnił, że obecnie prowadzone są rozmowy o budowie „klastra elektromobilności” w ramach spółki ElectroMobility Poland (EMP), która pierwotnie miała rozwijać projekt Izera.
ElectroMobility Poland i plany klastra elektromobilności
Minister Jaworowski zaznaczył, że zamiast budowy samochodu Izera, EMP koncentruje się teraz na bardziej realistycznych przedsięwzięciach związanych z elektromobilnością. Trwają rozmowy z chińską firmą Geely, która miała być partnerem technologicznym w projekcie Izera. Minister podkreślił, że jeśli negocjacje zakończą się pomyślnie, rząd będzie wspierać tę współpracę.
Możliwość finansowania z KPO
Minister Jaworowski wskazał również na możliwość uruchomienia środków pożyczkowych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) dla ElectroMobility Poland na kapitał. W połowie listopada Ministerstwo Klimatu i Środowiska informowało, że stara się, aby spółka EMP mogła skorzystać z unijnych funduszy w ramach KPO. W związku z tym do projektu miałby wejść Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, angażując się finansowo w to przedsięwzięcie.
W ramach renegocjacji KPO, Izera mogłaby się ubiegać o 1 mld 114 mln euro, czyli około 4,85 mld zł. W kontekście przedłużających się prac nad finansowaniem, wiceprezes EMP Łukasz Maliczenko ostrzegał, że chiński partner może wycofać się z porozumienia.
Struktura własnościowa EMP
ElectroMobility Poland jest większościowo kontrolowana przez Skarb Państwa, który posiada 90,8% akcji. Pozostali akcjonariusze to państwowe spółki energetyczne: PGE, Enea, Tauron i Energa z grupy Orlen, które mają po 2,3% udziałów.
Minister Jaworowski podkreślił, że projekt Izera w swojej pierwotnej formie nie istnieje, ale trwają rozmowy nad bardziej realistycznymi inicjatywami w zakresie elektromobilności. Ostateczne decyzje dotyczące klastra elektromobilności i ewentualnego finansowania z KPO mają kluczowe znaczenie dla przyszłości ElectroMobility Poland i jej projektów.