Volvo Car Group zamierza utworzyć spółkę typu joint venture z wiodącą szwedzką firmą produkującą baterie – Northvolt – w celu zaprojektowania
i wyprodukowania ekologicznie zrównoważonych baterii, dostosowanych do zasilania kolejnej generacji elektrycznych samochodów firmy Volvo
i Polestar.
Pierwszym krokiem w ramach joint venture 50/50 Volvo Car Group i Northvolt będzie utworzenie centrum badawczo-rozwojowego w Szwecji, które rozpocznie działalność w 2022 roku.
Centrum to będzie bazowało na posiadanej przez obie firmy wiedzy dotyczącej baterii, co pozwoli opracować najwyższej klasy i najnowszej generacji ogniwa bateryjne i technologie integracji pojazdów, które zostaną przeznaczone do użytku samochodów Volvo i Polestar.
W ramach planowanego joint venture zostanie także wybudowana nowa gigafabryka w Europie o potencjalnej pojemności wynoszącej nawet 50 gigawatogodzin (GWh) rocznie. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na 2026 rok.
Volvo Car Group planuje także zakupić 15 GWh ogniw bateryjnych na rok z istniejącego zakładu produkcji baterii Northvolt Ett w Skellefteå, Szwecji, począwszy od 2024 roku.
Wraz z wcześniej ogłoszonymi umowami na dostawę baterii, współpraca z Northvolt umocni zapotrzebowanie Europy na ogniwa bateryjne, co jednocześnie wesprze ambitne plany elektryfikacji Volvo Cars. Firma planuje, że do połowy obecnej dekady 50 proc. sprzedawanych przez nich samochodów będzie napędzane elektrycznie, a do 2030 roku zamierza sprzedawać wyłącznie samochody elektryczne.
Obecnie produkcja baterii dla samochodów elektrycznych Volvo Car Group reprezentuje znaczną część całkowitego poziomu emisji dwutlenku węgla w cyklu życia samochodu. Poprzez współpracę z Northvolt, liderem w sektorze zrównoważonej produkcji baterii, która to produkcja odbywa się w pobliżu europejskich zakładów produkcyjnych firmy, Volvo Car Group może zmniejszyć ślad węglowy związany z pozyskiwaniem i produkcją baterii do przyszłych samochodów.
– Współpraca z Northvolt zapewni nam dostawę wysokiej jakości, zrównoważonych ogniw bateryjnych, które wspomogą naszą transformację w przedsiębiorstwo samochodów o napędzie wyłącznie elektrycznym – powiedział Håkan Samuelsson, dyrektor naczelny Volvo Car Group. – Wesprze także nasze wewnętrzne możliwości rozwoju.
Przewiduje się, że nowa gigafabryka, która ma być napędzana w 100 proc. czystą energią, zatrudni około 3 000 osób. Nie podjęto jeszcze decyzji odnośnie jej lokalizacji. Pierwszy samochód napędzany ogniwem bateryjnym, wyprodukowanym w ramach joint venture, będzie elektrycznym sukcesorem najlepiej sprzedającego się modelu Volvo Cars XC60.
– Volvo Cars i Polestar są liderami branży w kwestii transformacji na elektryfikację, a także idealnymi towarzyszami czekającej nas podróży, w trakcie której planujemy opracować i wyprodukować najbardziej zrównoważone ogniwa bateryjne na świecie – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i CEO Northvolt. – Jesteśmy dumni, że staniemy się ich wyłącznym partnerem w produkcji ogniw bateryjnych w Europie.
Współpraca z Northvolt jest kluczowym elementem ambicji Volvo Cars, aby stać się liderem w segmencie samochodów elektrycznych klasy premium i sprzedawać wyłącznie elektryczne pojazdy do 2030 roku. Jest także ważnym krokiem w poszerzeniu wewnętrznych możliwości rozwoju Volvo Car Group, połączonym z parnerstwem z prawdziwymi liderami technologii.
Dla Polestar to dalszy impuls pobudzający ambicje wzrostu w Europie, jak również podkreśla zaangażowanie firmy w projekt Polestar 0, w ramach którego planuje stworzyć pojazd prawidziwie neutralny dla klimatu do 2030 roku.
– Własny rozwój nowej generacji technologii ogniw bateryjnych, wspólnie z Northvolt, pozwoli nam zaprojektować baterie dostosowane do kierowców Volvo i Polestar – dodał Henrik Green, dyrektor ds. technologii w Volvo Cars. – Produkując własne ogniwa dla naszych samochodów elektrycznych możemy skupić się na zaspokajaniu potrzeb klientów Volvo i Polestsar, zapewniając im zasięg i krótki czas ładowania.
– Współpraca z Northvolt jest ważnym krokiem, wspierającym nasze dążenie do pełnej elektryfikacji do 2030 roku – powiedział Javier Varela, kierownik działu operacji przemysłowych i jakości. – Baterie to jedne z najważniejszych części w pełni elektrycznego samochodu, a połączenie sił z Northvolt zapewni nam wydajny i ekonomiczny łańcuch dostaw wysokiej jakości i zrównoważonych ogniw w Europie.
Volvo Cars wyjawi więcej szczegółów dotyczących mapy drogowej przyszłych technologii na Volvo Cars Tech Moment, które odbędzie się 30 czerwca.
Współpraca i joint venture podlegają ostatecznym negocjacjom i uzgodnieniom między stronami, w tym zatwierdzeniu przez zarząd.
——————————-
Volvo Car Group w 2020 roku
W roku finansowym 2020 Volvo Car Group odnotowało zysk operacyjny w wysokości 8,5 SEK (14,3 SEK w 2019 roku). Przychody w tym okresie wyniosły 262,8 SEK (274,1 SEK). Za cały rok 2020 globalna sprzedaż osiągnęła 661 713 samochodów (705 452), co oznacza spadek o 6,2% w porównaniu z rokiem 2019.
O Volvo Car Group
Volvo Cars zostało założone w 1927 roku. Obecnie jest to jedna z najbardziej znanych i cenionych marek samochodowych na świecie, której sprzedaż w 2020 roku wyniosła 661 713 samochodów w około 100 krajach. Od 2010 roku Volvo Cars jest własnością Zhejiang Geely Holding.
Począwszy od grudnia 2020 roku, Volvo Cars zatrudniło około 40 000 pracowników pełnoetatowych. Główna siedziba, rozwój produktu, marketing i administracja Volvo Cars znajdują się głównie w Göteborgu w Szwecji, natomiast główna siedziba na region Azji i Pacyfiku znajduje się w Szanghaju. Centralne zakłady produkcyjne samochodów są usytuowane w Göteborgu (Szwecja), Gandawie (Belgia), Karolinie Południowej (USA), Chengdu i Daqing (Chiny), podczas gdy silniki są produkowane w Skövde (Szwecja) i Zhangjiakou (Chiny), a elementy karoserii w Olofström (Szwecja).
Zgodnie z nowym celem firmy, Volvo Cars planuje zapewnić klientom Wolność Przemieszczania Się w sposób zrównoważony i bezpieczny. Cel ten znajduje odzwierciedlenie w szeregu ambicji biznesowych: na przykład do połowy bieżącej dekady połowę globalnej sprzedaży mają stanowić samochody w pełni elektryczne, firma ma także w planach nawiązać pięć milionów bezpośrednich relacji z klientami. Volvo Cars jest również zaangażowane w zmniejszenie śladu węglowego, z ambicją stania się firmą neutralną dla klimatu do 2040 roku.
O Polestar
Polestar jest niezależną szwedzką marką samochodów klasy premium założoną przez Volvo Cars i Geely Holding w 2017 roku. Polestar korzysta ze szczególnych synergii technologicznych i inżynieryjnych wspólnie z Volvo Cars, dzięki czemu osiąga znaczne korzyści skali. Siedziba firmy znajduje się w Göteborgu, Szwecji, a produkowane przez nią pojazdy są dostępne i jeżdżą po drogach dziesięciu światowych rynków w Europie, Amerycje Południowej i Chinach. W 2021 roku Polestar rozszerza swoją działalność na osiem nowych rynków w Europie oraz w regionie Azji i Pacyfiku.
Polestar produkuje dwa rodzaje elektrycznych samochodów sportowych. Polestar 1 jest niskoseryjną elektryczną hybrydą GT z karoserią z włókna węglowego, o mocy 609 KM, momencie obrotowym 1 000 Nm i zasięgu 124 km (WLTP) – najdłuższym spośród wszystkich samochodów hybrydowych na świecie. Polestar 2 electric performance fastback jest pierwszym w pełni elektrycznym, wysokoseryjnym samochodem firmy. Gama modeli Polestar 2 obejmuje trzy warianty, zawierające baterie o długim i standardowym zasięgu, o pojemności aż 78 kWh, oraz z podwójnymi i pojedynczymi układami napędowymi o mocy wynoszącej nawet 300 kW / 408 KM i momencie obrotowym 660 Nm.
W przyszłości do oferty dołączy Polestar 3 electric performance SUV oraz Percept – pojazd studyjny, wypuszczony na rynek w 2020 roku, który ma zostać wyprodukowany w przyszłości. Percept prezentuje przyszłą wizję marki w zakresie zrównoważonego rozwoju, technologii cyfrowej i projektowania.
O Northvolt
Northvolt to europejski dostawca wysokiej jakości ogniw i systemów bateryjnych, wytwarzanych w sposób zrównoważony dla środowiska. Firma została założona w 2016 roku z misją budowy najbardziej ekologicznej baterii na świecie o minimalnym śladzie węglowym i najwyższych możliwościach recyklingu, aby zapewnić europejską transformacji ku zdekarbonizownej przyszłości. Northvolt zatrudnia ponad 1100 pracowników 76 różnych narodowości w swoich lokalizacjach w Szwecji, Niemczech i Polsce. Do partnerów biznesowych i klientów Northvolt należą m.in. ABB, BMW Group, Scania, Siemens, Vatenfall, Vestas i Volkswagen Group.
Od 2018 firma funkcjonuje w Polsce pod nazwą Northvolt Poland Sp. z o.o. Spółka została zawiązana, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na kompletne systemy bateryjne. W zakładzie w Gdańsku produkuje systemy magazynowania energii oraz moduły bateryjne zastępujące silniki spalinowe w maszynach wykorzystywanych w przemyśle. Obecnie firma Northvolt Poland planuje zwiększyć swoje zdolności produkcyjne, inwestując w Gdańsku 200 milionów dolarów w budowę wysoce zautomatyzowanego zakładu produkcyjnego o powierzchni 50 tysięcy m².