Jak rozwija się elektromobilność w Polsce? Najnowszy raport Licznika Elektromobilności

Według danych ze końca października 2023 r., w Polsce zarejestrowanych było łącznie 52 327 samochodów całkowicie elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych (BEV). W ciągu ostatnich dziesięciu miesięcy liczba ta wzrosła o 18 912, co stanowi aż 55% więcej niż w analogicznym okresie w 2022 r.

Informacje te pochodzą z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Elektromobilność w Polsce – przyrost pojazdów elektrycznych

Na koniec października 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych 90 902 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich, samochodów w pełni elektrycznych (BEV) było 46 888 sztuk, natomiast hybryd typu plug-in (PHEV) stanowiły 44 014 sztuki.

Liczba pojazdów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 464 sztuki. Również flota elektrycznych motorowerów i motocykli rośnie, osiągając 19 211 sztuk. Ponadto, liczba samochodów hybrydowych, zarówno osobowych, jak i dostawczych, wzrosła do 639 382 sztuk. Na koniec października 2023 r. w Polsce były łącznie 1 083 autobusy elektryczne.

Rozwój infrastruktury

Elektromobilność w Polsce to nie tylko pojazdy. W miarę wzrostu floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się także infrastruktura ładowania. Pod koniec października 2023 r. w Polsce działało 3 166 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, co obejmuje 6 378 punktów ładowania. Spośród nich 33% to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W samym październiku uruchomiono 98 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania, co stanowiło 219 punktów.

– Po nieco gorszym wrześniu, październik okazał się miesiącem bardzo wyraźnych wzrostów w prawie wszystkich kategoriach pojazdów. Park pojazdów zeroemisyjnych rośnie w porównaniu z zeszłym rokiem od 50% do 100%, w zależności od segmentu. Nie zmienia to jednak faktu, że prawdziwe wyzwania są dopiero przed nami. Nowy rząd będzie miał wielkie pole do popisu, bo nie tylko będzie musiał być kontynuowany program „Mój elektryk”, ale konieczne będzie poszerzenie go i objęcie dotacjami również pojazdów ciężarowych. Najwyższy czas, aby także podnieść limit ceny pojazdów osobowych i dostawczych kwalifikujących się do tego programu. Wielkim wyzwaniem będzie wypełnienie wymagań rozporządzenia AFIR, czyli budowa stacji ładowania i tankowania wodoru dla samochodów osobowych i dostawczych. Ponadto, jeśli chcemy utrzymać silną pozycję kraju, w którym są produkowane również pojazdy zeroemisyjne, trzeba się będzie zmierzyć z zapewnieniem przemysłowi motoryzacyjnemu stabilnych dostaw taniej i zielonej energii – mówi Jakub Faryś, Prezes PZPM.

– W 2023 r. obserwujemy rekordowe zainteresowanie elektrycznymi samochodami ciężarowymi – sprzedało się ich kilkukrotnie więcej niż łącznie w całym wcześniejszym okresie. Twarde liczby niestety pozostają symoboliczne – po polskich drogach wciąż jeździ mniej niż 100 eHDV. Elektryczne ciężarówki są już dostępne w Polsce (oferta obejmuje ok. 30 warinatów modelowych), czas na ruch administracji publicznej i odpowiednie wsparcie elektryfikacji sektora transportu ciężkiego. W najnowszej odsłonie raportu PSPA „Polish EV Outlook 2023” prognozujemy, że park eHDV w Polsce może liczyć nawet ok. 160 tys. szt. do 2035 r. Nie będzie to jednak możliwe bez wprowadzenia subsydiów, zmian prawnych (w tym zniesienia opłat drogowych dla elektrycznych ciężarówek oraz podniesienia ich DMC na gruncie regulacyjnym) oraz rozbudowy dedykowanej infrastruktury ładowania wysokiej mocy – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

licznik elektromobilności
Źródło: pspa.com.pl

Źródło: pspa.com.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE