Dwie ważne decyzje UE. Transformacja energetyczna również w lotnictwie

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty
transformacja energetyczna dla lotnictwa ReFuelEU Fit for 55

Już do 2030 roku ma nastąpić zwiększenie udziału OZE w zużyciu energii do 42,5 % – takie cele stawia przyjęta przez Radę Europy w październiku dyrektywa o OZE. To wyraźny wzrost wymagań, bo dotychczasowy wynosił ponad 10% mniej – 32 procent.

Organ nie ograniczył się do przedstawienia tego ogólnego wymogu, wskazując również cele cząstkowe – dla poszczególnych sektorów gospodarki, tj. ciepłownictwa, chłodnictwa, przemysłu, transportu i budownictwa.

Porozumienie osiągnięto już w marcu bieżącego roku, ale to właśnie w ostatnim miesiącu dyrektywa finalnie weszła w życie.

Dużo, więcej, jeszcze więcej OZE

Do 2030 roku sektor ciepłowniczy będzie musiał wykorzystywać OZE w minimum 49%. Jeżeli chodzi o przemysł to Rada UE postawiła m.in. na zielony wodór, ustanawiając minimalny udział zielonego wodoru w całości wykorzystywanego w przemyśle wodoru. Odpowiednio 42% do 2030 roku i aż 60% do 2035 roku.

W kwestii transportu kraje członkowskie będą miały możliwość wyboru pomiędzy obowiązkowym celem redukcji intensywności emisji gazów cieplarnianych o 14,5% w sektorze transportu z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do roku 2030 i obowiązkowym udziałem co najmniej 29% energii pochodzącej z odnawialnych źródeł w końcowym zużyciu energii w sektorze transportu do roku 2030.

Transformacja nie ominie lotnictwa

W innym niż powyższy dokumencie, ale również z celem realizacji założeń Fit for 55, Rada UE wskazała również w ostatnich dniach cele dla sektora lotniczego.

Według rozporządzenia ReFuelEU Aviation, bo o nim mowa, do 2050 roku dostawcy paliw dla europejskiego sektora lotniczego będą musieli dostarczać paliwo z minimum 70% udziałem paliw alternatywnych.

Czytaj również:

Okiem eksperta: Emisja CO2 w przemyśle. Innowacje i wyzwania