Minister Jaworowski: „Projekt Izera nie istnieje”

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty
jakub jaworowski
Źródło: gov.pl

Minister Aktywów Państwowych Jakub Jaworowski stwierdził, że projekt budowy polskiego samochodu elektrycznego, Izera, jest jedynie „halucynacją PiS”. Podczas konferencji dotyczącej wyników audytów w spółkach Skarbu Państwa, minister wyjaśnił, że obecnie prowadzone są rozmowy o budowie „klastra elektromobilności” w ramach spółki ElectroMobility Poland (EMP), która pierwotnie miała rozwijać projekt Izera.

ElectroMobility Poland i plany klastra elektromobilności

Minister Jaworowski zaznaczył, że zamiast budowy samochodu Izera, EMP koncentruje się teraz na bardziej realistycznych przedsięwzięciach związanych z elektromobilnością. Trwają rozmowy z chińską firmą Geely, która miała być partnerem technologicznym w projekcie Izera. Minister podkreślił, że jeśli negocjacje zakończą się pomyślnie, rząd będzie wspierać tę współpracę.

Możliwość finansowania z KPO

Minister Jaworowski wskazał również na możliwość uruchomienia środków pożyczkowych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) dla ElectroMobility Poland na kapitał. W połowie listopada Ministerstwo Klimatu i Środowiska informowało, że stara się, aby spółka EMP mogła skorzystać z unijnych funduszy w ramach KPO. W związku z tym do projektu miałby wejść Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, angażując się finansowo w to przedsięwzięcie.

W ramach renegocjacji KPO, Izera mogłaby się ubiegać o 1 mld 114 mln euro, czyli około 4,85 mld zł. W kontekście przedłużających się prac nad finansowaniem, wiceprezes EMP Łukasz Maliczenko ostrzegał, że chiński partner może wycofać się z porozumienia.

Struktura własnościowa EMP

ElectroMobility Poland jest większościowo kontrolowana przez Skarb Państwa, który posiada 90,8% akcji. Pozostali akcjonariusze to państwowe spółki energetyczne: PGE, Enea, Tauron i Energa z grupy Orlen, które mają po 2,3% udziałów.

Minister Jaworowski podkreślił, że projekt Izera w swojej pierwotnej formie nie istnieje, ale trwają rozmowy nad bardziej realistycznymi inicjatywami w zakresie elektromobilności. Ostateczne decyzje dotyczące klastra elektromobilności i ewentualnego finansowania z KPO mają kluczowe znaczenie dla przyszłości ElectroMobility Poland i jej projektów.

Powiązane artykuły

kpeik

Komisja Europejska wzywa Polskę do pilnego dostarczenia finalnej wersji KPEiK

Komisja Europejska (KE) wezwała Polskę oraz 12 innych państw członkowskich UE do pilnego dostarczenia finalnych, zaktualizowanych Krajowych Planów na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK). To pierwszy etap procedury naruszeniowej KE wobec krajów, które nie spełniły unijnych wymagań. KE rozpoczyna procedurę…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty