Tesla zmienia typ baterii w magazynie energii
Amerykański producent samochodów elektrycznych przechodzi na bezkobaltowe akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe w swoim systemie magazynowania energii Megapack. Chociaż nowe ogniwa cechuje mniejsza gęstość energii, ta zmiana pozwoli Tesli istotnie obniżyć koszty produkcji.
Tesla wkłada dużo wysiłku w swoją pracę, aby przyspieszyć światowy trend przechodzenia na energię zrównoważoną. Dokonuje tego przede wszystkim za sprawą swojej oferty samochodów elektrycznych i rozwiązań w zakresie magazynowania energii. Megapack to słynny system magazynowania energii Tesli. Na rynku słynie on głównie ze swej niezawodności. Jego maksymalna pojemność energetyczna wynosi 3 MWh na jednostkę. Ponadto wymaga o 40% mniej miejsca i mniej części niż inne systemy magazynujące energię, obecne na rynku. Na stronie Tesli możemy przeczytać:
„Megapack umożliwia opłacalną realizację o dużych wymaganiach w skali gigawatogodzin. Urządzenie dostarczane jest w formie gotowej do instalacji, z całkowicie zintegrowanymi modułami akumulatorów, falownikami i systemami termicznymi.
Dzięki miliardom godzin bezpiecznej pracy oraz całodobowemu monitorowaniu przez nasze centrum operacji sieciowych nasz system zapewnia maksymalną niezawodność już od dostawy i instalacji.
Zaawansowane oprogramowanie i sterowniki automatycznie analizują rynek i warunki lokalne, aby określić najbardziej wydajne, skalowalne i bezpieczne wykorzystanie systemów magazynowania energii.”
Zmiana w systemie magazynowania energii Megapack
Niedawno w systemie Megapack firma zaczęła wprowadzać modyfikacje. Donoszą o tym amerykańskie media. Tesla zdecydowała się na zmianę rodzaju akumulatorów, które są niezbędne do prawidłowego działania systemu magazynowania energii Megapack. Teraz firma będzie wykorzystywać bezkobaltowe akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Decyzja prawdopodobnie wynika z aspektów finansowych.
Zalety akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych
Z raportu wynika, że akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe mają mniejszą gęstość emergii niż ogniwa niklowo-manganowo-kobaltowe, które były używane przez Teslę w pojazdach elektrycznych. Jednak równocześnie badania pokazują, że akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe są zazwyczaj tańsze w produkcji. A zatem ich niższe koszty produkcji obniżają całościowe koszty systemu magazynowania energii Megapack. Dlatego dzięki wprowadzanej zmianie niższe koszty mogą zostać przeniesione na klientów technologii w skali sieciowej. Amerykański producent samochodów elektrycznych informuje:
„Nasze akumulatory sieciowe i sterowniki magazynują i przesyłają energię, tworząc bardziej stabilną i zrównoważoną sieć. Zapewniamy obniżony koszt cyklu życia i niezawodne źródło energii do celów użytkowych oraz przemysłowych, łącząc sprzęt, oprogramowanie oraz usługi instalacyjne i serwisowe w obrębie jednego, zintegrowanego systemu.”
Miniony rok przyniósł Tesli bardzo dobre wyniki. W 2020 roku producent po raz pierwszy wdrożył 3 GWh magazynów energii w ciągu jednego roku. To oznacza duży wzrost, bo aż o 83% w porównaniu z rokiem poprzednim. Tesla przypisuje znaczną część tego wzrostu popularności swojego produktu do magazynowania energii – Megapack.
Źródła: