Magazyny energii dla e-mobility

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 4 minuty
System magazynowania energii „HPC-Booster” firmy ADS-TEC zapewnia, że ​​czasy ładowania są możliwie najkrótsze, nawet w sieci niskiego napięcia, we współpracy ze stacjami szybkiego ładowania. źródło: <a href="https://www.electrical-energy-storage.events/en/news-press/news/articles?tx_news_pi1[news]=3293&cHash=a3161af06734a2c83301f0abf83a3193">EES</a>

Ponieważ elektromobilność bardzo szybko rozwija się w Europie, w redakcji e-magazyny.pl postanowiliśmy zastanowić się czy rynki samochodów elektrycznych i magazynów energii są kompatybilne.

Ładowanie samochodów i sieć dystrybucyjna

Coraz większa ilość samochodów elektrycznych na drogach, wzrost ich pojemności oraz dążenie do skracania czasów ładowania powodują zapotrzebowanie na wyższe moce przyłączeniowe od operatora systemu dystrybucyjnego (OSD). Są miejsca, gdzie sieć nie pozwala na zainstalowanie większej ładowarki. W takim przypadku jednym z rozwiązań byłoby zwiększenie przekrojów kabli. Natomiast w miastach, na terenach wysoko zurbanizowanych, pociągnięcie nowej infrastruktury jest bardzo długotrwałe i kosztowne. Często brakuje też mocy przyłączeniowej. Znane są przypadki, że operator systemu dystrybucyjnego wydał warunki przyłączenia w danym miejscu na ładowarkę, ale inwestor musi poczekać trzy lata zanim będzie tam dostarczana energia o wymaganych parametrach. W takich lokalizacjach z pomocą przychodzą magazyny energii.

Szybkie ładowanie wymaga bardzo dużej mocy

Kolejną zaletą magazynowanie energii przy stacjach ładowania jest łagodzenie dobowych wahań obciążenia, czyli pozwala ono złagodzić stromość narastania obciążenia generatorów w elektrowniach.

stacja ładowania pojazdów elektrycznych wg. projektu US San Diego EVgo z panelem solarnym
Projekt UC San Diego / EVgo łączy w sobie najszybszą technologię ładowania pojazdów elektrycznych, magazynowanie energii z akumulatora o drugiej żywotności oraz integrację energii słonecznej w celu złagodzenia wpływu na mikrosieci UC San Diego. źródło ucsdnews

Elektromobilność dopiero się rozwija

Dodatkowo, mimo szybkiego wzrostu popularności samochodów elektrycznych w Polsce, wciąż jest to rynek w okresie rozwoju. Żeby zainstalować ładowarkę samochodową w danej lokalizacji powinniśmy wiedzieć ile samochodów elektrycznych będzie chciało się ładować w danym miejscu oraz jakie warunki mocowe są dostępne. Tutaj ogromną zaletą magazynów jest to, że można zaprojektować magazyn, który w przyszłości będzie rozbudowany o kolejne moce i kolejne pojemności. Tworzy to możliwości, żeby wraz z rozwojem elektromobilności istniała szansa rozwoju magazynu.

Cena magazynu energii

Niedawno pisaliśmy w e-magazyny.pl o bardzo szybkim tempie wzrostu produkcji akumulatorów litowo-jonowych w Europie. Zjawisko to niesie za sobą pewne ryzyka dla producentów akumulatorów. Natomiast nadwyżka produkcji akumulatorów może mieć pozytywne skutki dla producentów pojazdów elektrycznych oraz magazynów energii. Według najnowszych prognoz ta zwiększona lokalna konkurencja prawdopodobnie spowoduje spadek cen akumulatorów. Będzie to sprzyjało nie tylko rozwojowi samej elektromobliności, ale także sprawi, że rozwiązania z magazynami energii mogą być jeszcze korzystniejsze kosztowo.

Vehicle-to-grid

Innogy Stoen Operator jako pierwszy w Polsce prowadzi projekt badawczy poświęcony technologii vehicle-to-grid umożliwiającej pozyskanie energii elektrycznej z pojazdów i przekazanie jej z powrotem do sieci dystrybucyjnej. W projekcie Innogy współpracuje z firmą ZPUE SA.  Jej stację transformatorową SN/nN z punktem ładowania współpracującym z magazynem energii zainstalowano niedawno na ul. Szaserów w Warszawie. Projekt otrzymał również dofinansowanie ze środków UE.

Przyszłość e-mobility i magazynów energii

W wywiadzie dla e-magazyny.pl zadaliśmy Aleksandrowi Rzepeckiemu, Mercedes Benz, pytanie o to jak ocenia szansę na rozwój rynku magazynowania energii w kontekście elektromobilności. Odpowiedział nam:

Uważam, że są to rynki komplementarne i będą się rozwijać wspólnie. Aktualna infrastruktura energetyczna w Polsce nie pozwala na gwałtowne skoki zużycia prądu, wiele lokalizacji ma też ograniczone infrastrukturalnie przyłącze energetyczne. Odpowiedzią na oba problemy są oczywiście lokalne OZE połączone z magazynami energii, które pozwalają się w zasadzie uniezależnić od zewnętrznych dostaw prądu. W niektórych przypadkach (np. polskie stacje SPS), magazyny i ładowarki są ze sobą zintegrowane. Co więcej, branża magazynów energii daje podstawową drogę do „drugiego życia” baterii samochodowych. Zużyte baterie (w sensie motoryzacyjnym), to takie, których wydajność spadła o ponad 70%. Są to jednak nadal potężne akumulatory o pojemności kilkudziesięciu kWh. Łączenie ich w większe grupy i budowanie z nich przemysłowych magazynów energii stanowi bardzo ekonomiczne rozwiązanie i alternatywę, dla nieekologicznej utylizacji.

Według redakcji e-magazyny.pl powyższa wypowiedź doskonale podsumowuje opisane przez nas zagadnienie. 

Powiązane artykuły

elektrownia atomowa

Pierwsza polska elektrownia jądrowa dostarczy prąd w 2036 roku

Ministerstwo Przemysłu ogłosiło, że zgodnie z aktualnym harmonogramem budowy, pierwsza polska elektrownia jądrowa rozpocznie dostarczanie energii elektrycznej do sieci w 2036 roku. Proces budowy ma wystartować w 2028 roku, a ukończenie trzech bloków planowane jest na 2038 rok. Harmonogram budowy…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty
kpeik

Komisja Europejska wzywa Polskę do pilnego dostarczenia finalnej wersji KPEiK

Komisja Europejska (KE) wezwała Polskę oraz 12 innych państw członkowskich UE do pilnego dostarczenia finalnych, zaktualizowanych Krajowych Planów na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK). To pierwszy etap procedury naruszeniowej KE wobec krajów, które nie spełniły unijnych wymagań. KE rozpoczyna procedurę…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty