Globalny rynek pojazdów elektrycznych może pobić nowe rekordy mimo wyraźnego spowolnienia
Sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) na świecie wciąż rośnie, choć tempo zmian nieco zwolniło. Według raportu BloombergNEF (BNEF) w 2024 roku globalna sprzedaż ma osiągnąć rekordowy poziom 16,7 miliona pojazdów, co stanowi wzrost z 13,9 miliona w 2023 roku. Mimo narastających obaw o spadający popyt, dane ukazują bardziej złożony obraz sytuacji. Rynek EV nadal zmierza ku kolejnemu ważnemu kamieniowi milowemu.
Zmiana dynamiki wzrostu
W ostatnich latach rynek EV rozwijał się w imponującym tempie. W 2022 roku sprzedaż wzrosła o 60%, a w 2023 roku o 33%. Jednak w 2024 roku obserwujemy spadek tempa wzrostu – w pierwszej połowie roku wyniósł on 26%, a we wrześniu 30%. Chociaż skala zmian nie jest już tak gwałtowna jak na początkowych etapach adopcji EV, dynamika pozostaje znacząca.
Niektóre rynki, takie jak Niemcy i Japonia, odnotowują spadki. Sprzedaż u naszych zachodnich sąsiadów spadła w sierpniu o 61% w porównaniu do zeszłego roku. Ten rezultat jest jednak głównie pokłosiem jednorazowego wzrostu w 2023 roku, gdy konsumenci spieszyli się, by skorzystać z wygasających subsydiów rządowych.
Europejski rynek EV znajduje się obecnie w fazie przejściowej. Producenci samochodów czekają na zaostrzenie przepisów dotyczących emisji CO2 To właśnie wtedy zamierzają wprowadzić tańsze modele. Podobne zjawisko miało miejsce w 2019 roku, gdy sprzedaż EV spowolniła przed zaostrzeniem norm w 2020 roku, po czym gwałtownie wzrosła.
Wysokie ceny jako bariera
Nie ma wątpliwości, że to cena nadal pozostaje kluczowym problemem dla europejskich konsumentów. Na przykład Fiat 500e kosztuje o około 12 000 euro więcej niż jego spalinowy odpowiednik, mimo że dodatkowy wydatek na akumulator wynosi jedynie 3 000 euro. Taka różnica sprawia, że wielu potencjalnych nabywców rezygnuje z zakupu pojazdów elektrycznych. Producenci będą musieli zniwelować tę lukę, aby przyciągnąć klientów z segmentu masowego.
Chiny na czele
Chiny pozostają liderem globalnego rynku EV, odpowiadając za 60% całkowitej sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2024 roku. We wrześniu sprzedaż EV w Chinach wzrosła o 50%, a modele elektryczne stanowiły ponad połowę wszystkich sprzedanych samochodów. To potwierdza kluczową rolę tego regionu w kształtowaniu globalnego krajobrazu EV.
Wzrost w Chinach nie jest jednak napędzany wyłącznie przez pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Coraz większą popularność zdobywają hybrydy plug-in oraz modele z rozszerzonym zasięgiem. Sprzedaż BEV wzrosła o 18%, podczas gdy sprzedaż wszystkich pojazdów plug-in zwiększyła się o 37%. To pokazuje, że chińscy konsumenci coraz częściej wybierają elastyczne rozwiązania łączące napęd elektryczny z tradycyjnym.
Stabilny rozwój w USA
Chociaż Stany Zjednoczone pozostają w tyle za Europą i Chinami pod względem adopcji EV, rynek stopniowo się rozwija. W trzecim kwartale 2024 roku sprzedano około 390 000 pojazdów elektrycznych, co jest nowym rekordem. Pozycję lidera wciąż zajmuje Tesla, ale jej udział w rynku spadł poniżej 50%, a konkurencja ze strony GM, Hyundaia i Hondy stale rośnie. Szczególnie model Prologue od Hondy zdobył dużą popularność, urozmaicając ofertę rynkową.
EV stanowią obecnie ponad 10% całkowitej sprzedaży pojazdów w USA. Choć jest to mniejszy udział w porównaniu z globalnymi liderami, stanowi znaczący krok naprzód w kraju, gdzie infrastruktura i ceny tradycyjnie stanowiły barierę dla adopcji.
Wyzwania i przyszłość rynku EV
Eksperci podkreślają, że nadal głównymi barierami rozwoju rynku są:
- Wysokie ceny – szczególnie w Europie, gdzie różnice wartości między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi są znaczne.
- Infrastruktura ładowania – należy ją rozwijać, zwłaszcza w regionach, gdzie adopcja EV jest wolniejsza.
- Niepewność regulacyjna – zróżnicowane przepisy na różnych rynkach utrudniają działanie producentów.
- Napięcia geopolityczne – szczególnie między USA a Chinami, mogą wpłynąć na łańcuchy dostaw i dynamikę rynku.
Powody do optymizmu
W 2025 roku spodziewany jest gwałtowny wzrost rynku europejskiego dzięki premierom przystępnych cenowo modeli, takich jak Renault 5 i VW ID.2. Zaostrzone normy CO2 również zmotywują producentów do zwiększenia sprzedaży EV. W USA inwestycje w sieci ładowania oraz bardziej zróżnicowane modele pojazdów również przyczynią się do dalszego rozwoju. Chiny prawdopodobnie utrzymają swoją dominującą pozycję, choć konkurencja na lokalnym rynku będzie coraz bardziej zacięta.
Źródło: evboosters.com