Globalny rynek pojazdów elektrycznych może pobić nowe rekordy mimo wyraźnego spowolnienia

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 4 minuty
rynek pojazdów elektrycznych
Źródło: Shutterstock

Sprzedaż pojazdów elektrycznych (EV) na świecie wciąż rośnie, choć tempo zmian nieco zwolniło. Według raportu BloombergNEF (BNEF) w 2024 roku globalna sprzedaż ma osiągnąć rekordowy poziom 16,7 miliona pojazdów, co stanowi wzrost z 13,9 miliona w 2023 roku. Mimo narastających obaw o spadający popyt, dane ukazują bardziej złożony obraz sytuacji. Rynek EV nadal zmierza ku kolejnemu ważnemu kamieniowi milowemu.

Zmiana dynamiki wzrostu

W ostatnich latach rynek EV rozwijał się w imponującym tempie. W 2022 roku sprzedaż wzrosła o 60%, a w 2023 roku o 33%. Jednak w 2024 roku obserwujemy spadek tempa wzrostu – w pierwszej połowie roku wyniósł on 26%, a we wrześniu 30%. Chociaż skala zmian nie jest już tak gwałtowna jak na początkowych etapach adopcji EV, dynamika pozostaje znacząca.

Niektóre rynki, takie jak Niemcy i Japonia, odnotowują spadki. Sprzedaż u naszych zachodnich sąsiadów spadła w sierpniu o 61% w porównaniu do zeszłego roku. Ten rezultat jest jednak głównie pokłosiem jednorazowego wzrostu w 2023 roku, gdy konsumenci spieszyli się, by skorzystać z wygasających subsydiów rządowych.

Europejski rynek EV znajduje się obecnie w fazie przejściowej. Producenci samochodów czekają na zaostrzenie przepisów dotyczących emisji CO2 To właśnie wtedy zamierzają wprowadzić tańsze modele. Podobne zjawisko miało miejsce w 2019 roku, gdy sprzedaż EV spowolniła przed zaostrzeniem norm w 2020 roku, po czym gwałtownie wzrosła.

Wysokie ceny jako bariera

Nie ma wątpliwości, że to cena nadal pozostaje kluczowym problemem dla europejskich konsumentów. Na przykład Fiat 500e kosztuje o około 12 000 euro więcej niż jego spalinowy odpowiednik, mimo że dodatkowy wydatek na akumulator wynosi jedynie 3 000 euro. Taka różnica sprawia, że wielu potencjalnych nabywców rezygnuje z zakupu pojazdów elektrycznych. Producenci będą musieli zniwelować tę lukę, aby przyciągnąć klientów z segmentu masowego.

Chiny na czele

Chiny pozostają liderem globalnego rynku EV, odpowiadając za 60% całkowitej sprzedaży pojazdów elektrycznych w 2024 roku. We wrześniu sprzedaż EV w Chinach wzrosła o 50%, a modele elektryczne stanowiły ponad połowę wszystkich sprzedanych samochodów. To potwierdza kluczową rolę tego regionu w kształtowaniu globalnego krajobrazu EV.

Wzrost w Chinach nie jest jednak napędzany wyłącznie przez pojazdy w pełni elektryczne (BEV). Coraz większą popularność zdobywają hybrydy plug-in oraz modele z rozszerzonym zasięgiem. Sprzedaż BEV wzrosła o 18%, podczas gdy sprzedaż wszystkich pojazdów plug-in zwiększyła się o 37%. To pokazuje, że chińscy konsumenci coraz częściej wybierają elastyczne rozwiązania łączące napęd elektryczny z tradycyjnym.

Stabilny rozwój w USA

Chociaż Stany Zjednoczone pozostają w tyle za Europą i Chinami pod względem adopcji EV, rynek stopniowo się rozwija. W trzecim kwartale 2024 roku sprzedano około 390 000 pojazdów elektrycznych, co jest nowym rekordem. Pozycję lidera wciąż zajmuje Tesla, ale jej udział w rynku spadł poniżej 50%, a konkurencja ze strony GM, Hyundaia i Hondy stale rośnie. Szczególnie model Prologue od Hondy zdobył dużą popularność, urozmaicając ofertę rynkową.

EV stanowią obecnie ponad 10% całkowitej sprzedaży pojazdów w USA. Choć jest to mniejszy udział w porównaniu z globalnymi liderami, stanowi znaczący krok naprzód w kraju, gdzie infrastruktura i ceny tradycyjnie stanowiły barierę dla adopcji.

Wyzwania i przyszłość rynku EV

Eksperci podkreślają, że nadal głównymi barierami rozwoju rynku są:

  • Wysokie ceny – szczególnie w Europie, gdzie różnice wartości między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi są znaczne.
  • Infrastruktura ładowania – należy ją rozwijać, zwłaszcza w regionach, gdzie adopcja EV jest wolniejsza.
  • Niepewność regulacyjna – zróżnicowane przepisy na różnych rynkach utrudniają działanie producentów.
  • Napięcia geopolityczne – szczególnie między USA a Chinami, mogą wpłynąć na łańcuchy dostaw i dynamikę rynku.

Powody do optymizmu

W 2025 roku spodziewany jest gwałtowny wzrost rynku europejskiego dzięki premierom przystępnych cenowo modeli, takich jak Renault 5 i VW ID.2. Zaostrzone normy CO2 również zmotywują producentów do zwiększenia sprzedaży EV. W USA inwestycje w sieci ładowania oraz bardziej zróżnicowane modele pojazdów również przyczynią się do dalszego rozwoju. Chiny prawdopodobnie utrzymają swoją dominującą pozycję, choć konkurencja na lokalnym rynku będzie coraz bardziej zacięta.

Źródło: evboosters.com

Powiązane artykuły

wręczenie postulatów

Dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki złożony w kluczowych instytucjach

Przedstawiciele redakcji e-magazyny.pl osobiście złożyli dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki w czterech instytucjach, do których od początku był adresowany. Postulaty trafiły do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Polskich Sieci Elektroenergetycznych oraz Urzędu Regulacji Energetyki. Dokument to…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut

Konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii” – relacja

Zdjęcia z konferencji możesz zobaczyć w jednym z albumów: 27.04.2023 r odbyła się organizowana przez nasz portal konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii”. W Warszawskim hotelu Hilton zgromadziło się ponad 800 liderów sektora energetycznego, branży motoryzacyjnej oraz przedstawiciele instytucji publicznych.…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut
qair safran

Qair Polska dostarczy energię zakładom produkcyjnym Safran

W ramach współpracy Qair dostarczy energię odnawialną do zakładów w Polsce: Safran Transmission Systems Poland, Safran Aircraft Engines Poland oraz Aero Gearbox International Poland. Korporacyjna Umowa Zakupu Energii (cPPA) została zawarta na okres 12 lat, od 2024 do 2036 roku,…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty
sieć ciepłownicza

Ponad 43 mln zł na digitalizację sieci ciepłowniczych

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił przekazanie ponad 43 mln zł dofinansowania na modernizację systemów ciepłowniczych w Polsce. Środki pochodzą z Funduszu Modernizacyjnego w ramach priorytetowego programu Digitalizacja Sieci Ciepłowniczych, który ma na celu optymalizację działania sieci…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty