Enea, Orange i Microsoft łączą siły, aby zoptymalizować zdalną komunikację w sieci energetycznej

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty
zdalna komunikacja w sieci energetycznej

Celem przedsięwzięcia jest opracowanie, a następnie wdrożenie prototypowego rozwiązania typu Proof of Concept (udowodnienia koncepcji). Algorytmy sztucznej inteligencji posłużą do zwiększenia skuteczności zdalnych odczytów z liczników inteligentnych, co doprowadzić ma do lepszego prognozowania zapotrzebowania na energię elektryczną. Aby było to możliwe konieczne jest znaczące ograniczenie liczby nieodczytanych urządzeń w krótkim czasie – o 30% w ciągu doby i o 15% w ciągu tygodnia.

„Wykorzystanie nowych narzędzi, takich jak uczenie maszynowe czy mechanizmy sztucznej inteligencji, to początek nowej ery w zarządzaniu siecią elektroenergetyczną. Dzięki połączeniu sił Enei Operator, BlueSoft oraz Microsoftu możliwe jest stworzenie rozwiązania, które przyniesie korzyści nie tylko przedsiębiorstwom energetycznym, ale również klientom indywidualnym, poprzez bardziej efektywne i niezawodne zarządzanie energią” – zapewnia Grzegorz Marciniak, dyrektor Departamentu Zarządzania Informacją Pomiarową w Enei Operator.

Perspektywa zwiększonego bezpieczeństwa energetycznego i udogodnienia dla klientów

Klienci indywidualni w przyszłości odczują korzyści z projektu, dzięki zapewnieniu niezawodności dostaw energii oraz poprawie jakości parametrów dostarczanego im prądu. Opracowywana technologia, na podstawie danych systemowych ma być w stanie analizować i przewidywać ewentualne problemy i rozwiązywać je zanim będą one odczuwalne dla odbiorców. W dalszej perspektywie, dzięki pozyskaniu szczegółowych danych z liczników, operator będzie w stanie sporządzać i udostępniać tzw. profile zużycia odbiorcom, czyli dane o przewidywanym i rzeczywistym zużyciu przez nich energii.

Ze względu na konieczność gromadzenia i przetwarzania bardzo dużej ilości danych, konieczne było znalezienie partnera, który udostępni cyfrową przestrzeń dla projektu i algorytmów sztucznej inteligencji. Enea Operator wspierana przez BlueSoft (Orange) zainstaluje prototyp swojego rozwiązania w chmurze Azure od Microsoft. Na ten moment, projekt ma jedynie formę badawczą – nie wiadomo kiedy prototyp aplikacji stanie się rozwiązaniem produkcyjnym w Enei.

źródło: enea.pl

Powiązane artykuły

kpeik

Komisja Europejska wzywa Polskę do pilnego dostarczenia finalnej wersji KPEiK

Komisja Europejska (KE) wezwała Polskę oraz 12 innych państw członkowskich UE do pilnego dostarczenia finalnych, zaktualizowanych Krajowych Planów na rzecz Energii i Klimatu (KPEiK). To pierwszy etap procedury naruszeniowej KE wobec krajów, które nie spełniły unijnych wymagań. KE rozpoczyna procedurę…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty