Strefy czystego transportu w dużych miastach od 2026 roku
Senat RP przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Najważniejszym elementem nowych przepisów jest wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli odnotowano w nich przekroczenie dopuszczalnych poziomów stężenia dwutlenku azotu (NO2) w powietrzu.
Główne założenia nowelizacji
Zgodnie z nowymi regulacjami:
- Obowiązek tworzenia stref czystego transportu
Miasta, w których mieszka ponad 100 tys. osób, będą musiały ustanowić strefy czystego transportu, jeśli poziom NO2 w powietrzu przekracza normy dopuszczalne. Obecnie takie przekroczenia odnotowano m.in. w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu oraz Katowicach. - Zakup autobusów zeroemisyjnych od 2026 roku
Gminy oraz podmioty wykonujące na ich zlecenie przewozy pasażerskie będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych, takich jak pojazdy elektryczne i wodorowe. Przepis dotyczy transportu realizowanego w obrębie gmin o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. - Udział pojazdów elektrycznych we flotach JST
Jednostki samorządu terytorialnego (JST), z wyłączeniem mniejszych gmin i powiatów (poniżej 50 tys. mieszkańców), muszą zapewnić, aby od 2025 roku co najmniej 22% użytkowanych pojazdów było elektrycznych. - Zwolnienie z obowiązku analiz kosztów i korzyści
JST, które będą zobowiązane do zakupu autobusów elektrycznych lub wodorowych, nie muszą sporządzać analiz kosztów i korzyści związanych z eksploatacją tych pojazdów w transporcie publicznym.
Kontekst ekologiczny i przyszłość transportu
Dane Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wskazują, że zanieczyszczenie NO2 jest poważnym problemem w największych aglomeracjach w Polsce. Nowe przepisy mają na celu poprawę jakości powietrza, rozwój transportu zeroemisyjnego oraz przyspieszenie transformacji ekologicznej w miastach.
Nowelizacja wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, co daje gminom czas na przygotowanie się do nowych obowiązków. Długoterminowo regulacje mogą przyczynić się do poprawy komfortu życia mieszkańców, szczególnie w dużych aglomeracjach.
Źródło: Polski Senat na x.com