Koncepcja samolotu Pegasus VTOL
Firma The Goliath Series, znana z projektów jachtów odkrywczych, zaprezentowała nową koncepcję samolotu elektrycznego. Pegasus VTOL może startować i lądować zarówno w pionie, jak i na pasie startowym.
Organizacja The Goliath Series wydała kolejną koncepcję projektową samolotu elektrycznego o nazwie Pegasus. Autorem tego projektu jest Steve Kozloff.
Przewaga Pegasusa nad standardowymi samolotami
Wyjątkowość Pegasusa polega na tym, że może on startować i lądować zarówno konwencjonalnie na pasie startowym, jak i pionowo. Można go przełączać pomiędzy tymi dwiema opcjami w zależności od potrzeb. Dzięki temu pojazd ten obejmuje szerszy zakres miejsc docelowych.
Pojazdy pionowego startu i lądowania (VTOL) potrzebują minimalnej przestrzeni poziomej do działania. W związku z tym pozwalają na większą elastyczność w poruszaniu się, ponieważ mogą być stosowane w zatłoczonych lub odizolowanych obszarach. Czyli można ich używać wszędzie tam, gdzie samoloty o stałym skrzydle zwykle nie są w stanie wystartować ani wylądować ze względu na niewystarczającą ilość przestrzeni wokół.
Jednocześnie The Goliath Series informuje, że chociaż pionowy start jest preferowaną opcją, to startowanie i lądowanie pionowe może być w niektórych okolicznościach niepraktyczne lub nawet niemożliwe. Przede wszystkim chodzi o sytuacje na polach gruntowych, polach pokrytych śniegiem lub w pobliżu lekkich samolotów. Z tego powodu nie pozbawiono samolotu Pegasus możliwości konwencjonalnego startu i lądowania.
Budowa samolotu Pegasus VTOL
Samolot Pegasus jest pojazdem na cztery miejsca. Według autora projektu, ma on w konwencjonalnym trybie startu i lądowania „zdolność do bardzo krótkiego pola”. Ze specyfikacji dowiadujemy się także, że długość samolotu wynosi 32,34 stopy (9,8 metra), a rozpiętość jego skrzydeł to 33,3 stopy (10,14 metra). Waży około 1497 kg. Ponadto Pegasus VTOL jest wyposażony w turbinowy system zasilania elektrycznego. Wykorzystuje silnik Pratt and Whitney PT6A-67R, który zasila generator. Natomiast generator napędza dwa silniki elektryczne znajdujące się na skrzydłach.
Dwa śmigła 132-calowe (po około 3,3 m) wytwarzają siłę ciągu 7500 funtów (3402 kg), co zapewnia przyspieszenie 1 g+. Dzięki takim parametrom samolot jest w stanie osiągnąć prędkość lotu w mniej niż 5 sekund, korzystając z pasa startowego o długości tylko 400 stóp (122 metrów). Ponadto warto zauważyć, ze lądowanie Pegasusa również byłoby krótkie z uwagi na całkowicie cofające się śmigła.
Planowane osiągi samolotu Pegasus VTOL
Pegasus VTOL jest w stanie pomieścić 1710 funtów (250 galonów) paliwa. Firma twierdzi, że samolot byłby w stanie poruszać się z prędkością 345 mil na godzinę (556 km/h). Z kolei jego zasięg mógłby sięgnąć prawdopodobnie do 1380 mil (2222 km), co jest uważane za bardzo wysoki wynik.
Potencjał projektu Pegasus VTOL
Mimo, że Pegasus jest projektem bardzo ciekawym, to nie przewiduje się w najbliższym czasie jego masowej produkcji. Przede wszystkim Pegasus jest obecnie w fazie koncepcyjnej. To oznacza, że zanim jego produkcja stanie się realna, to prawdopodobnie nastąpi jeszcze wiele kluczowych zmian w projekcie.
Poza tym trzeba zauważyć, że omawiany model nie ma takiego samego poziomu wbudowanej redundancji, jak inne modele. Zdaniem wielu ekspertów zgubienie choćby jednego śmigła mogłoby być fatalne w skutkach.
Źródła:
Autoevolution