Koncepcja samolotu Pegasus VTOL

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 3 minuty
Koncepcja Pegasusa VTOL
Źródło: <a href=” https://www.thegoliathseries.com/pegasus-vtol-aircraft”>The Goliath Series </a>

Firma The Goliath Series, znana z projektów jachtów odkrywczych, zaprezentowała nową koncepcję samolotu elektrycznego. Pegasus VTOL może startować i lądować zarówno w pionie, jak i na pasie startowym.

Organizacja The Goliath Series wydała kolejną koncepcję projektową samolotu elektrycznego o nazwie Pegasus. Autorem tego projektu jest Steve Kozloff.

Przewaga Pegasusa nad standardowymi samolotami

Wyjątkowość Pegasusa polega na tym, że może on startować i lądować zarówno konwencjonalnie na pasie startowym, jak i pionowo. Można go przełączać pomiędzy tymi dwiema opcjami w zależności od potrzeb. Dzięki temu pojazd ten obejmuje szerszy zakres miejsc docelowych.

Pojazdy pionowego startu i lądowania (VTOL) potrzebują minimalnej przestrzeni poziomej do działania. W związku z tym pozwalają na większą elastyczność w poruszaniu się, ponieważ mogą być stosowane w zatłoczonych lub odizolowanych obszarach. Czyli można ich używać wszędzie tam, gdzie samoloty o stałym skrzydle zwykle nie są w stanie wystartować ani wylądować ze względu na niewystarczającą ilość przestrzeni wokół.

Jednocześnie The Goliath Series informuje, że chociaż pionowy start jest preferowaną opcją, to startowanie i lądowanie pionowe może być w niektórych okolicznościach niepraktyczne lub nawet niemożliwe. Przede wszystkim chodzi o sytuacje na polach gruntowych, polach pokrytych śniegiem lub w pobliżu lekkich samolotów. Z tego powodu nie pozbawiono samolotu Pegasus możliwości konwencjonalnego startu i lądowania.

Budowa samolotu Pegasus VTOL

Samolot Pegasus jest pojazdem na cztery miejsca. Według autora projektu, ma on w konwencjonalnym trybie startu i lądowania „zdolność do bardzo krótkiego pola”. Ze specyfikacji dowiadujemy się także, że długość samolotu wynosi 32,34 stopy (9,8 metra), a rozpiętość jego skrzydeł to 33,3 stopy (10,14 metra). Waży około 1497 kg. Ponadto Pegasus VTOL jest wyposażony w turbinowy system zasilania elektrycznego. Wykorzystuje silnik Pratt and Whitney PT6A-67R, który zasila generator. Natomiast generator napędza dwa silniki elektryczne znajdujące się na skrzydłach.

Dwa śmigła 132-calowe (po około 3,3 m) wytwarzają siłę ciągu 7500 funtów (3402 kg), co zapewnia przyspieszenie 1 g+. Dzięki takim parametrom samolot jest w stanie osiągnąć prędkość lotu w mniej niż 5 sekund, korzystając z pasa startowego o długości tylko 400 stóp (122 metrów). Ponadto warto zauważyć, ze lądowanie Pegasusa również byłoby krótkie z uwagi na całkowicie cofające się śmigła.

Planowane osiągi samolotu Pegasus VTOL

Pegasus VTOL jest w stanie pomieścić 1710 funtów (250 galonów) paliwa. Firma twierdzi, że samolot byłby w stanie poruszać się z prędkością 345 mil na godzinę (556 km/h). Z kolei jego zasięg mógłby sięgnąć prawdopodobnie do 1380 mil (2222 km), co jest uważane za bardzo wysoki wynik.

Potencjał projektu Pegasus VTOL

Mimo, że Pegasus jest projektem bardzo ciekawym, to nie przewiduje się w najbliższym czasie jego masowej produkcji. Przede wszystkim Pegasus jest obecnie w fazie koncepcyjnej. To oznacza, że zanim jego produkcja stanie się realna, to prawdopodobnie nastąpi jeszcze wiele kluczowych zmian w projekcie.

Poza tym trzeba zauważyć, że omawiany model nie ma takiego samego poziomu wbudowanej redundancji, jak inne modele. Zdaniem wielu ekspertów zgubienie choćby jednego śmigła mogłoby być fatalne w skutkach.

Źródła:

InceptiveMind

The Goliath Series

Autoevolution

Powiązane artykuły

strefy czystego transportu

Strefy czystego transportu w dużych miastach od 2026 roku

Senat RP przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Najważniejszym elementem nowych przepisów jest wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli odnotowano w nich przekroczenie dopuszczalnych poziomów stężenia dwutlenku azotu (NO2)…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 2 minuty
wręczenie postulatów

Dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki złożony w kluczowych instytucjach

Przedstawiciele redakcji e-magazyny.pl osobiście złożyli dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki w czterech instytucjach, do których od początku był adresowany. Postulaty trafiły do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Polskich Sieci Elektroenergetycznych oraz Urzędu Regulacji Energetyki. Dokument to…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut

Konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii” – relacja

Zdjęcia z konferencji możesz zobaczyć w jednym z albumów: 27.04.2023 r odbyła się organizowana przez nasz portal konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii”. W Warszawskim hotelu Hilton zgromadziło się ponad 800 liderów sektora energetycznego, branży motoryzacyjnej oraz przedstawiciele instytucji publicznych.…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut
next energy

NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność

E-magazyny.pl, jako patron medialny wydarzenia, zaprasza na wyjątkową konferencję, która odbędzie się podczas targów energii odnawialnej Solar Energy Expo, które corocznie odbywają się w Ptak Warsaw Expo (podwarszawski Nadarzyn). Wydarzenie NextGen Energy:Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność jest dedykowane zarówno przedsiębiorstwom, samorządom, jak…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
lądek zdrój powódź

Ruszył program „Czyste Powietrze dla powodzian”

Właściciele domów uszkodzonych w wyniku powodzi mogą ubiegać się o wsparcie finansowe na odbudowę i termomodernizację swoich nieruchomości. Program „Czyste Powietrze dla powodzian” wystartował 12 grudnia o godzinie 12:00. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przeznaczył na ten…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty