Airlander: Powrót podróży sterowcami

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 4 minuty
Sterowiec airlander nad wybrzeżem

Ponad 80 lat od katastrofy Hindenburga podróże sterowcami znowu wydają się być z zasięgu ręki. Firma Hybrid Air Vehicles stworzyła supernowoczesne, przyjazne środowisku sterowce Airlander 10, które już w roku 2025 mają zacząć przewozić pasażerów. Szacowane jest, że w zależności od rodzaju napędu (silniki spalinowe lub zasilanie hybrydowe) ich emisja CO2 wyniesie od 75 do 90% mniej niż w przypadku samolotów. Do roku 2030 ma powstać zeroemisyjna wersja statku powietrznego posiadająca jedynie silniki elektryczne.

Przyszłość lotnictwa?

Według HAV jej Airlander jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu zeroemisyjności w podniebnych podróżach. Oprócz tego zużycie paliwa przez sterowiec, koszty operacyjne i generowany przez niego hałas są niskie. Dodatkowo firma zapewnia o uniwersalności maszyny – łatwo można zmienić jej przeznaczenie poprzez zmianę wyposażenia wnętrza. Co niemniej ważne, Airlander 10 będzie mógł latać zarówno w dzień, jak i w nocy, w każdych warunkach pogodowych, tak jak inne komercyjne środki transportu powietrznego. Sterowiec może startować i lądować na niemal każdej płaskiej powierzchni, natomiast osiągnięta podczas końcowych testów prędkość maksymalna wyniosła 50 węzłów (92,6 km/h). Połączenie tych cech ma zapewnić sterowcowi miejsce wśród przyszłościowych technologii zrównoważonego rozwoju.

Sterowiec Airlander nad Hongkongiem
Źródło: Hybrid Air Vehicles

Rozwiązanie na krótkie dystanse

Według słów dyrektora naczelnego HAV, Toma Grundy’ego, 47% lotów regionalnych łączy miasta odległe od siebie o nie więcej, niż 370 km. Są one źródłem wysokich emisji CO2, co jak najszybciej powinno się zmienić. Na krótszych dystansach lepiej sprawdzą się sterowce, podróżowanie którymi nie będzie zbędnym luksusem, ale rozwiązaniem problemów klimatycznych.

Planowane trasy sterowca obejmują połączenia między miastami takimi jak Barcelona i Palma (dystans pokonywany w 4 i pół godziny), Liverpool i Belfast (5 godzin 20 minut), Oslo i Sztokholm (6 i pół godziny) oraz Seattle i Vancouver (nieco ponad 4 godziny).

Projekt wnętrza kabiny – sterowiec Airlander
Sterowiec Airlander – koncept wnętrza kabiny. Źródło: Hybrid Air Vehicles

Przestronne wnętrza

Airlander 10 będzie różnił się od typowego lotniczego środka transportu. Zamiast rzędów ciasnych siedzeń, pasażerowie spędzą podróż w wygodnych fotelach ergonomicznie rozmieszczonych w przestronnej kabinie. Projekt kabiny zakłada obecność dużych okien zapewniających dostęp światła słonecznego. Będzie ona mogła pomieścić do 100 pasażerów.

Projekt Lounge– sterowiec Airlander
Sterowiec Airlander – koncept wnętrza kabiny. Źródło: Hybrid Air Vehicles

Inny niż sterowce w przeszłości

Choć Airlander 10 jest porównywany ze sterowcami przemierzającymi przestworza 100 lat temu, jak zapewnia jego producent, jest między nimi więcej różnic, niż podobieństw. Zasadniczą jest gaz użyty do jego wznoszenia. Zamiast łatwopalnego wodoru jest nim hel. Wykorzystanie tego gazu nie wpłynie znacząco na jego światowe rezerwy. Szacowane jest, że wybudowanie i użytkowanie 600 sterowców będzie odpowiadało za zaledwie 1% światowego rocznego zużycia helu. Sterowiec nie będzie w całości polegał na sile wyporu, aby unieść się w górę – będą za to odpowiadzialne jego silniki. To umożliwi elastyczne dostosowywanie ich mocy do masy paliwa, przewożonych ludzi lub towarów. Airlander będzie mógł też przemieszczać się po ziemi lub powierzchni wody po wylądowaniu.

Sterowiec Airlander na pustyni
Źródło: Hybrid Air Vehicles

Bezpieczeństwo w każdych warunkach

Sterowiec HAV będzie mógł latać w szerokim spektrum warunków atmosferycznych. Dzięki prognozom pogody będzie możliwe wytyczenie optymalnej trasy omijającej silny wiatr wiejący w przeciwnym kierunku, co oszczędzi czas i paliwo. Konstrukcja Airlandera 10 będzie w stanie wytrzymać oblodzenie czy uderzenia pioruna. Będzie on też narażony na te ostatnie znacznie mniej niż sterowce z dawnych lat dzięki konstrukcji wykorzystującej głównie tkaninę.

Plany na najbliższą przyszłość

HAV jest w trakcie pertraktacji z liniami lotniczymi w sprawie użytkowania dróg lotniczych oraz nawiązywania współpracy z biurami podróży i innymi potencjalnymi klientami. Firma jest w końcowej fazie wybierania lokalizacji linii produkcyjnej dla swojego sterowca. Choć obecnie Hybrid Air Vehicles zatrudnia ok. 70 osób, planowane jest zwiększenie tej liczby do około 500 bezpośrednio przy produkcji Airlandera oraz dalszych 1500 w łańcuchu dostaw. Od roku 2025 planowana jest produkcja 12 sterowców rocznie.

Źródła:
https://www.theguardian.com/world/2021/may/26/airships-for-city-hops-could-cut-flyings-co2-emissions-by-90

https://www.hybridairvehicles.com/our-aircraft/airlander-10/

https://www.hybridairvehicles.com/news-and-media/overview/news/airlander-s-mobility-cabin-concepts-revealed/

https://www.hybridairvehicles.com/news-and-media/overview/blog/what-makes-airlander-different-from-the-airships-of-the-past/

Powiązane artykuły

strefy czystego transportu

Strefy czystego transportu w dużych miastach od 2026 roku

Senat RP przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Najważniejszym elementem nowych przepisów jest wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli odnotowano w nich przekroczenie dopuszczalnych poziomów stężenia dwutlenku azotu (NO2)…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 2 minuty
wręczenie postulatów

Dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki złożony w kluczowych instytucjach

Przedstawiciele redakcji e-magazyny.pl osobiście złożyli dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki w czterech instytucjach, do których od początku był adresowany. Postulaty trafiły do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Polskich Sieci Elektroenergetycznych oraz Urzędu Regulacji Energetyki. Dokument to…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut

Konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii” – relacja

Zdjęcia z konferencji możesz zobaczyć w jednym z albumów: 27.04.2023 r odbyła się organizowana przez nasz portal konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii”. W Warszawskim hotelu Hilton zgromadziło się ponad 800 liderów sektora energetycznego, branży motoryzacyjnej oraz przedstawiciele instytucji publicznych.…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut
v2g

Myenergi zapowiada pierwszą domową ładowarkę V2G w Wielkiej Brytanii

Brytyjska firma Myenergi pracuje nad przełomową domową ładowarką z technologią vehicle-to-grid (V2G). Ma to być pierwsze w Wielkiej Brytanii masowo dostępne urządzenie tego typu. Premiera zaplanowana jest na 2025 rok i zbiegnie się w czasie z wprowadzeniem na rynek w…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
magazyn energii

Rekordowe zainteresowanie magazynami energii na najnowszej aukcji rynku mocy

Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) przeprowadziły najnowszą aukcję rynku mocy, która przyciągnęła czołowych deweloperów projektów bateryjnych magazynów energii, mimo mniej korzystnych warunków. Kluczowe projekty i deweloperzy Columbus Energy Spółka z Krakowa, rozwijająca projekty od 2 lat, zabezpieczyła kolejne kontrakty mocowe. Wcześniej…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty