USA: pierwszy statek na wodór, Sea Change

W USA zwodowano pierwszy bezemisyjny statek z napędem wykorzystującym wodorowe ogniwa paliwowe. Nazywa się Sea Change. Obecnie odbywają się przygotowania statku do testów operacyjnych.

Misja firmy SWITCH Maritime

SWITCH Maritime chce zbudować pierwszą flotę bezemisyjnych statków w Ameryce Północnej i mieć wkład w kształtowanie zdekarbonizowanej przyszłości. Organizacja zwraca uwagę na problem środowiskowy, jaki powodują promy spalające olej napędowy. Oszacowano, że jest ich w samych Stanach Zjednoczonych około tysiąca. Ponieważ ich średni wiek to 27 lat, firma przekonuje, że jest to odpowiedni moment na nowe, bardziej ekologiczne rozwiązanie.

SWITCH Maritime proponuje, aby zrezygnować z silników Diesla w nowych promach na rzecz systemów bezemisyjnych, wykorzystujących wodorowe ogniwa paliwowe. Pierwszy taki prom, należący do SWITCH Maritime, właśnie zwodowano. Dlatego teraz All American Marine Inc. (AAM) wraz z właścicielem statku donoszą o rozpoczęciu prób operacyjnych.

Sea Change – pierwszy komercyjny prom na wodór

Amerykański prom pasażerski zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi, jest obecnie testowany przed planowanymi operacjami pasażerskimi w rejonie zatoki San Francisco. Prawdopodobnie będzie to pierwszy na świecie statek handlowy zasilany wyłącznie wodorowymi ogniwami paliwowymi. Przynajmniej tak twierdzi SWITCH Maritime.

Co prawda można znaleźć dane o promie z ogniwami paliwowymi, o którym mówiono w San Francisco w 2015 roku. Jednak Sea Change wydaje się być pierwszym takim statkiem, który ukończono. Co więcej, jego premiera w USA jest uważana jednocześnie za premierę światową.

Podstawowe dane o Sea Change na wodór

Prom o nazwie Sea Change to 70-stopowy, 75-osobowy katamaran. Zgodnie z planem, statek ma działać w kalifornijskim Bay Area, w rejonie zatoki San Francisco. Celem przyświecającym procesowi jego konstrukcji było zademonstrowanie ścieżki do komercjalizacji bezemisyjnego wodorowego ogniwa paliwowego w technologiach morskich. Budowę statku ukończono w stoczni All American Marine w Bellingham w stanie Waszyngton.

Budowa Sea Change rozpoczęła się w Alameda w Kalifornii w Bay Ship and Yacht, gdzie rozpoczęto produkcję kadłuba i nadbudówki. Statek został następnie przeniesiony do All American Marine w Bellingham w stanie Waszyngton w celu zainstalowania ogniw paliwowych, zbiorników na wodór, innego wyposażenia i dokończenia budowy statku.

Materiały SWITCH Maritime

Przewaga statku na wodór nad innymi statkami

Statek Sea Change będzie miał prawdopodobnie takie same możliwości operacyjne jak konwencjonalne łodzie z silnikiem Diesla. Jednak przewagą statku zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi jest fakt, że jego praca charakteryzuje się zerową emisją gazów cieplarnianych. Ponadto ma on mniejsze potrzeby konserwacyjne.

Sea Change oferuje w pełni konfigurowalne wnętrze, które można skonfigurować w zależności od preferencji klienta. W przeciwieństwie do tradycyjnych promów, które są głośne i wytwarzają opary oleju napędowego, Sea Change jest cichy i czysty (…) Jedyną „emisją” związaną z Sea Change jest czysta (pijalna) woda wytwarzana z ogniw paliwowych.

Materiały SWITCH Maritime

Technologie wykorzystane w statku Sea Change

Bezemisyjny statek Sea Change wykorzystuje przede wszystkim trzy technologie: wodorowe ogniwa paliwowe, akumulatory i napęd elektryczny.

  • Wodorowe ogniwa paliwowe
Magazynowanie wodoru
Magazynowanie wodoru. Źródło: SWITCH Maritime

Właściciel statku podaje, że Sea Change posiada 10 pokładowych zbiorników na wodór. Mogą one zmagazynować 246 kilogramów sprężonego wodoru pod ciśnieniem 250 barów.

Później ten wodór jest pobierany przez wodorowe ogniwa paliwowe i służy do produkcji energii elektrycznej. W Sea Change systemu ogniw paliwowych ma moc 360 kW. Ponadto ogniwa mają postać modułów i są skalowalne.

Wodorowe ogniwa paliwowe
Wodorowe ogniwa paliwowe. Źródło: SWITCH Maritime

Chociaż w przemyśle morskim takie ogniwa pojawiają się jako nowa technologia, to w rzeczywistości jest to rozwiązanie sprawdzone przez inne branże.

  • Akumulatory

Zadaniem akumulatorów jest przechowanie wytworzonej energii do momentu aż będzie potrzebna.

Akumulatory
Akumulatory. Źródło: SWITCH Maritime

Gdy Sea Change pracuje na biegu jałowym lub porusza się z małą prędkością, nadmiar energii elektrycznej generowanej przez ogniwa paliwowe jest magazynowany w pokładowym systemie akumulatorowym o pojemności 100 kWh. Gdy wymagane są wyższe prędkości, energia ta jest następnie rozładowywana z akumulatora, aby zwiększyć moc elektrycznego układu napędowego.

Materiały SWITCH Maritime
  • Napęd elektryczny

Statek pasażerski Sea Change wyposażono w układ napędowy, który składa się z 2 elektrycznych silników trakcyjnych o mocy 300 kW i różnych jednostek sterujących. Napęd sięga po energię z ogniwa paliwowego i akumulatora. Następnie wykorzystuje ją do generowania mocy na wale, co wprawia w ruch śmigła statku.

Napęd elektryczny
Napęd elektryczny. Źródło: SWITCH Maritime

Podsumowując: wydaje się, że wodorowe ogniwa paliwowe mają potencjał i mogą okazać się przydatne w statkach. System wykorzystany w statku Sea Change nie powoduje emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, a to istotna zaleta w porównaniu do tradycyjnego zasilania.

Źródła:

All American Marine

SWITCH Maritime

MarineLink

Green Car Reports

Fuel Cells Works

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE