Ponad miliard złotych na zielony transport publiczny

Rząd przeznaczy 1,2 mld złotych na autobusy zeroemisyjne. W związku z tym w programie „Zielony Transport Publiczny” odbędzie się drugi nabór wniosków. Celem działania jest zmniejszenie emisji w transporcie zbiorowym i rozwój zielonej mobilności.

Instrumenty wsparcia w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” dostosowano do warunków ujętych w Krajowym Planie Odbudowy przyjętym przez Radę Ministrów. Dzięki temu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) może ubiegać się o środki na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.

Kwota wsparcia w drugim naborze i odbiorcy

Wsparcie z NFOŚiGW wyniesie 1,2 mld złotych. Środki te mają być przeznaczone głównie na zakup zeroemisyjnych pojazdów transportu publicznego. Wsparcie trafi z jednej strony do miast – szczególnie mniejszych i tracących funkcje społeczno-gospodarcze, które mierzą się z problemem smogu. Z drugiej strony zasili także budżet samorządów, które eliminują zjawisko wykluczenia transportowego i są odpowiedzialne za rozwój samorządowego transportu lokalnego.

Istota programu „Zielony Transport Publiczny”

Zgodnie z Polityką Energetyczną Polski 2040, od 2025 roku każdy przetarg na autobus w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców dotyczyć będzie pojazdów zeroemisyjnych tj. elektrycznych lub na wodór. Program „Zielony transport publiczny”, finansowany z KPO, będzie wspierał ten cel. To oznacza, że – mając na uwadze cykl życia autobusów miejskich – do 2030 roku w największych miastach nie powinny jeździć autobusy inne niż zeroemisyjne.

Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska

Ogłoszony przez NFOŚiGW program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” jest odpowiedzią na wyzwania związane z potrzebą transformacji polskiego transportu publicznego. Celem programu jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym. Jednocześnie planuje się rozwój zielonej i inteligentnej mobilności. Dlatego stare, szkodliwe dla ludzi i środowiska autobusy będą zastępowane ekologicznymi. W ten sposób ograniczeniu ulegnie zanieczyszczenie powietrza. Jest to również próba rozwiązania problemu wykluczenia transportowego, obecnego szczególnie w regionach i miastach z wyzwaniami strukturalnymi.

Możliwość korzystania z publicznego, a do tego ekologicznego transportu powinni mieć wszyscy – również mieszkańcy średnich i małych miast, w tym tracących funkcje społeczno-gospodarcze, jak również w regionach górniczych. Dlatego program w nowej odsłonie – zgodnie z KPO – przewiduje duże preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać miejski oraz lokalny transport samorządowy.

Michał Kurtyka

Przewidywane korzyści z rozwoju zielonego transportu

Oczekuje się, że środki finansowe z programu „Zielony Transport Publiczny” przyczynią się do znaczącej poprawy naszego otoczenia. W szczególności wspomina się:

  • zmniejszenie emisji dwutlenku węgla co najmniej o 18 416 ton/rok,
  • ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) o 0,052 ton/rok,
  • zmniejszenie emisji tlenków azotu o 13,611 ton/rok.

Ponadto skierowanie pieniędzy do średnich i małych miast jest formą przeciwdziałania wykluczeniu transportowemu. Według szacunków problem ten może dotykać od 11 do 15 mln Polaków.

Nabór wniosków do programu

Nabór wniosków zostanie przeprowadzony w trybie konkursowym od 1 września do 20 grudnia 2021 roku. Celem ogłoszonego konkursu jest udzielenie wsparcia finansowego organizatorom publicznego transportu publicznego w nabyciu zeroemisyjnych pojazdów, w tym trolejbusów i autobusów zasilanych energią elektryczną i wytworzoną z wodoru oraz rozwój infrastruktury ładowania.

Wysokość udzielanego wsparcia zależy m.in. od liczby mieszkańców i od rodzaju transportu publicznego. Samorządy mogą się ubiegać o dofinansowanie w wysokości 20-80% na zakup lub leasing pojazdów i szkolenie kierowców. Z kolei wsparcie na rozwój infrastruktury ładowania na własne potrzeby, tj. budowę nowych lub modernizację istniejących stacji ładowania, może sięgać do 25%. Na ten cel przewidziano maksymalnie miliard złotych. Kolejne 200 mln złotych są to środki na pożyczki, służące finansowaniu wymienionych przedsięwzięć.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

wywiady

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

wydarzenia

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE