„Mój elektryk” – dopłaty do leasingu aut elektrycznych

NFOŚiGW udzieli dotacji w formie dopłat do rat lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu. Odbędzie się to w ramach programu priorytetowego „Mój elektryk”. Nabór dla banków ruszy 2 sierpnia 2021 roku.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił nabór dla banków, które zajmą się dystrybucją dopłat do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Chodzi o pojazdy elektryczne i wodorowe. Wszystko odbędzie się w ramach programu priorytetowego „Mój elektryk”. Wspieranie zakupu lub leasingu pojazdów ekologicznych to sposób na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza.

Uruchomienie dopłat do leasingu jest kluczowe dla sukcesu programu „Mój elektryk”, a elektryfikacja transportu w Polsce ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celów klimatycznych.

Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska Tweet

Budżet programu i czas realizacji

Obecnie budżet programu „Mój elektryk” wynosi 500 mln złotych, z czego 400 mln złotych trafi na dopłaty do leasingu. Początek wdrożenia tej edycji programu zaplanowano na 2021 rok. Okres udzielania dotacji prawdopodobnie zakończy się 30 czerwca 2026 roku.

Kto na tym skorzysta?

Program „Mój elektryk” przewiduje dofinansowanie w formie bezzwrotnej. Można je przeznaczyć na zakup lub leasing samochodów zasilanych energią elektryczną lub wodorem. Ze środków mogą skorzystać zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorstwa, samorządy i instytucje.

Wsparcie kierowane przez NFOŚiGW do przedsiębiorców i samorządów upowszechni stosowanie pojazdów zeroemisyjnych. Dzięki temu zostanie potrojona liczba samochodów elektrycznych w Polsce, co pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury ładowania oraz produkcji na potrzeby rynku samochodów zeroemisyjnych.

Michał Kurtyka

Trzeba jednak zaznaczyć, że program dotacji uwzględnia wyłącznie samochody zeroemisyjne fabrycznie nowe, których cena nie przewyższa ceny określonej w programie. Dofinansowanie leasingu pojazdów zeroemisyjnych można zastosować w przypadku kategorii: M1, N1 lub L1e-L7e. Kwoty i intensywności wsparcia zależą od rodzaju pojazdu i deklarowanego przebiegu. Określono je w programie „Mój elektryk”.

Rola banków w programie „Mój elektryk”

Banki, które zgłoszą się do programu „Mój elektryk”, wejdą w role pośredników. NFOŚiGW udostępni im środki finansowe. Następnie banki przekażą te środki korzystającym z leasingu – na dopłaty do opłat ustalonych w umowach leasingowych. Ponadto banki będą zobowiązane do współpracy z każdą firmą leasingową, która wykaże zainteresowanie udziałem.

Sposób dystrybucji dopłat do leasingu

System dystrybucji dopłat będzie przyjazny dla przedsiębiorców, w pełni zintegrowany z biznesowym modelem finansowania aut przez leasing. Wnioski o dopłaty do leasingu aut zeroemisyjnych będą składane u pracownika firmy leasingowej, który będzie odpowiadał również za umowę leasingową. Banki będą podejmowały – w imieniu NFOŚiGW – decyzje o przyznaniu dotacji w ciągu 20 dni od przekazania wniosku do banku przez firmę leasingową. Tak prosty dostęp do dopłat na leasing aut elektrycznych jest możliwy tylko dzięki ścisłej współpracy NFOŚiGW z przedstawicielami sektora bankowego oraz leasingowego.

Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW

Nabór dla banków do programu „Mój elektryk”

Początek naboru zaplanowano na 2 sierpnia 2021 roku. Nabór ma trwać cztery tygodnie.

Podstawą uczestnictwa banku w programie „Mój elektryk” będzie podpisanie z NFOŚiGW umowy o udostępnienie środków finansowych. Do programu mogą zgłaszać się banki, które zadeklarują gotowość operacyjnego uruchomienia dystrybucji dopłat do leasingu najpóźniej w ciągu 90 dni od podpisania umowy.

Standaryzacja umów w programie „Mój elektryk”

Warto podkreślić, że treści wszystkich umów zawieranych w ramach programu zostały wystandaryzowane. Dotyczy to przede wszystkim umów między:

  • NFOŚiGW i bankiem,
  • firmą leasingową i bankiem,
  • bankiem i leasingobiorcą.

Standaryzacja umów to gwarancja takich samych warunków uzyskania dotacji dla korzystających z leasingu. Nie ma więc znaczenia to, z którą firmą leasingową będzie współpracować leasingobiorca, ani to, z którym bankiem nawiąże współpracę firma leasingowa.

Źródła:

https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc

http://nfosigw.gov.pl/o-nfosigw/aktualnosci/art,1840,program-moj-elektryk-nfosigw-bedzie-udzielal-doplat-do-leasingu-aut-elektrycznych-za-posrednictwem-bankow.html

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

wywiady

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

wydarzenia

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE