Alphenaar to pierwszy holenderski bezemisyjny statek towarowy. Statek, który od niedawna jest w eksploatacji, do napędu wykorzystuje wymienne zbiorniki energii ZES.
Około 80% wolumenu międzynarodowego handlu towarami odbywa się drogą morską. W krajach rozwijających się odsetek ten może być nawet wyższy. Niestety, statki towarowe są źródłem ogromnych zanieczyszczeń. Dlatego obecnie szuka się sposobu na rozwiązanie tego problemu. Jedną z propozycji jest koncepcja statku towarowego z wymiennymi zbiornikami energii.
Uruchomienie statku Alphenaar
Niedawno holenderska firma Zero Emission Services (ZES) uruchomiła Alphenaar, pierwszy holenderski statek śródlądowy, który do napędu wykorzystuje wymienne zbiorniki na energię „ZESpacks”. Alphenaar pływa między Alphen aan den Rijn i Moerdijk, przewożąc piwo dla przedsiębiorstwa Heineken, pierwszego klienta końcowego ZES.
Informacje o ZES
Firma została założona w zeszłym roku przez ING, dostawcę usług energetycznych i technicznych ENGIE, firmę morską Wärtsilä oraz Zarząd Portu w Rotterdamie. Dodatkowo Ministerstwo Infrastruktury i Gospodarki Wodnej wspiera tę inicjatywę wraz z Prowincją Holandia Południowa.
ZES oferuje nowy rodzaj systemu transportowego, którego celem jest uczynienie żeglugi śródlądowej bardziej zrównoważoną. Firma dąży do tego, aby żegluga działała w sposób czysty i neutralny dla klimatu.
Wymienne zbiorniki energii „ZESpack”
Alphenaar używa wymiennych zbiorników energii „ZESpack”. Już sam fakt wymienialności zbiorników wydaje się ciekawy, ponieważ do tej pory były tylko stacjonarne instalacje. „ZESpack” to 20-stopowe kontenery energetyczne wypełnione akumulatorami ładowanymi zieloną energią elektryczną. Każdy kontener energetyczny posiada 45 modułów akumulatorowych o łącznej pojemności 2 MWh – porównywalnej z pojemnością około 36 samochodów elektrycznych. Ponadto system wyposażony jest w systemy bezpieczeństwa.
Obecnie używane pakiety ZESpack działają z akumulatorami litowo-jonowymi, ale w przyszłości może to być również wodór lub coś innego. ZESpack zawsze mieści się na przyłączu, niezależnie od rodzaju energii w zbiorniku.
Pierwsza stacja ładowania ZES
Pierwsze dwa pakiety ZESpack są ładowane i wymieniane na pierwszej stacji ładowania na Alpherium, w terminalu kontenerowym CCT w Alphen aan den Rijn. Pierwszą stację ładowania ZES opracowała firma ENGIE. Stacja ładuje akumulatory certyfikowaną zieloną energią.
Innowacyjny system energetyczny ZES w akcji
ZES informuje, że w lipcu Alphenaar został przebudowany i wyposażony m.in. w standardowe złącze wtykowe do odbioru ZESpacków. Natomiast pierwsza udana operacja testowa odbyła się pod koniec sierpnia.
Z pakietem ZES 2000 kWh statek może pływać od 2 do 4 godzin. Z 2 ZESpackami na pokładzie może pokonać dystans od 60 do 120 km. Gdy statek dopływa do następnego terminala, wymiana akumulatorów na nowe zajmuje zaledwie 15 minut. Elektryczny układ napędowy statku jest bezemisyjny i nie powoduje prawie żadnego hałasu.
Koncepcja energetyczna, którą ZES wprowadza na rynek, przyczynia się bezpośrednio do redukcji emisji poprzez zaoszczędzenie około 1000 ton CO2 i 7 ton NOx na statek rocznie. Ponadto statki płynące z ZES nie wytwarzają cząstek stałych i hałasu.
Potencjał i rozwój systemu ZES
Warto w tym momencie zaznaczyć, że ambicją ZES jest zwiększenie skali w krótkim okresie. Alphenaar jest pierwszym statkiem, który korzysta z technologii wymiennych zbiorników energii. Jednak ZES na tym nie poprzestanie. Firma planuje w krótkim czasie zwiększyć skalę do ośmiu statków, ośmiu stacji załadunkowych i czternastu pakietów ZES. Wszystko to jest częścią celu Zero Emission Services, jakim jest zrealizowanie 30 tras żeglugowych o zerowej emisji do 2030 roku. To ważny krok w przejściu na bezemisyjną żeglugę śródlądową. Realizacja tego celu pozwoli uniknąć do 360 000 ton CO2 i 2800 ton NOx.
Aby to osiągnąć ZES ściśle współpracuje z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz myślącymi przyszłościowo przewoźnikami. W ten sposób firma dąży do zakontraktowania kolejnych statków i rozwoju powiązanej sieci stacji ładowania, zaczynając od Rotterdamu, uwzględniając Moerdijk i Alblasserdam.
Źródła: