Rywalizacja o nikiel a produkcja aut elektrycznych

Zachodnie firmy konkurują o aktywa zabezpieczające dostawy kluczowego metalu do akumulatorów samochodów elektrycznych. Tym razem chodzi o nikiel.

Wzrost popytu na nikiel

Nikiel jest kluczowym metalem, który znajduje zastosowanie w mocniejszych akumulatorach samochodów elektrycznych. Dlatego jego obecność jest szczególnie ważna w większych pojazdach, takich jak elektryczne ciężarówki. Nie dziwi więc fakt, że w momencie, w którym pojazdy elektryczne stają się powszechne, zainteresowanie niklem rośnie.

Dodatkowo sprzyja temu stanowisko Międzynarodowej Agencji Energetycznej. Agencja wskazuje, że jeśli świat spełni cele klimatyczne z porozumienia paryskiego, to prawdopodobnie popyt na nikiel wzrośnie aż 19-krotnie do 2040 roku. Dlatego górnicy konkurują ze sobą, starając się zaspokoić rosnący popyt na metale akumulatorowe.

Zabieganie o nowe źródła dostaw niklu

Jak się okazuje większość wzrostu podaży w tej dekadzie ma pochodzić z Indonezji. Jest to rynek w przeważającej mierze zasilany energią elektryczną z węgla, na którym chińskie firmy budują projekty przetwarzania niklu. Stoi to w sprzeczności z wizją krajów bogatych, które zobowiązały się drastycznie zmniejszyć swój ślad węglowy. Taki stan prowadzi do rywalizacji o zdobycie nowych źródeł dostaw.

Rywalizacja w północnym Ontario

Financial Times donosi, że w odległym Ontario największa na świecie grupa wydobywcza i australijski potentat metalowy biorą udział w przetargu o złoże zawierające miliony ton niklu. Firmy o których mowa w komunikacie to BHP i Wyloo Metals. Natomiast ich rywalizacja dotyczy zasobów Noront Resources.

Oferta BHP dla Noront z 27 lipca była częścią wysiłków dyrektora naczelnego Mike’a Henry’ego. Celem tego jest uzyskanie większej ekspozycji na tzw. przyszłościowe metale. Ofertę złożono po decyzji firmy o sprzedaży aktywów naftowych.

Jednak firma Wyloo Metals odpowiedziała później ofertą wyższą o 27% niż oferta BHP. Warto przy okazji wspomnieć, że Wyloo Metals założył Andrew Forrest, który już jest właścicielem 24% Noront.

Jak pokazaliśmy od pierwszego dnia tego procesu, Wyloo Metals w pełni angażuje się w szybką i wspólną pracę w celu sformalizowania wiążącej, wyższej propozycji z korzyścią dla akcjonariuszy Noront.

Luca Giacovazzi, szef Wyloo

Akcje w Noront wzrosły o 146% od czasu oferty BHP. Alan Coutts, dyrektor generalny Noront, powiedział, że zrównoważony rozwój kopalni był kluczowym czynnikiem zainteresowania przejęciem.

Myślę, że pochodzenie jest ważne, a Ontario jest bardzo atrakcyjną jurysdykcją, ponieważ sieć elektryczna nie jest uzależniona od węgla w żadnym kształcie i formie – wszystkie elektrownie węglowe zostały zlikwidowane.

Alan Coutts, dyrektor generalny Noront Resources

Przewaga niklu ze zrównoważonych dostaw

Zachodnie firmy wydobywcze mogą mieć trudności z konkurowaniem z ilością niklu pochodzącego z Indonezji. Mimo to, analitycy twierdzą, że firmy samochodowe są gotowe zapłacić wyższą cenę za nikiel produkowany w sposób zrównoważony poza Indonezją. Tym bardziej, że od 2024 roku Unia Europejska zaproponowała, aby w Europie sprzedawać wyłącznie akumulatory z deklaracją dotyczącą śladu węglowego. Takie zasady sprawiają, że poleganie na dostawach z Indonezji przestaje być pożądane.

Ponadto magazyn Financial Times podaje przykłady firm, które już podpisały stosowne umowy na zakup niklu. Wśród nich znalazły się takie firmy jak Tesla, która podpisała już umowy na zakup niklu od BHP w Australii, Vale w Kanadzie i konsorcjum wspierane przez Grupę Trafigura w Nowej Kaledonii. W przywołanym źródle wspomniano też o firmie LG Chem, która podpisała w zeszłym miesiącu umowę na zakup niklu przez sześć lat od Australian Mines. Rozwojem północnoamerykańskiego łańcucha dostaw minerałów zainteresowała się także administracja Joe Bidena.

Źródła:

Financial Times

Noront Resources

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE