Łodzie elektryczne: taksówka-wodolot zastąpi promy

Szwedzka firma wytwarzająca łodzie elektryczne Candela zaprezentowała swój nowy projekt – wodną taksówkę Candela P-12. Wykorzystuje ona elektryczny układ napędowy oraz hydropłaty w celu umożliwienia efektywnego energetycznie przewozu pasażerów. Hydropłaty zapewniają gładkie ślizganie się maszyny po powierzchni wody, co gwarantuje szybką i spokojną podróż. Pozwala to również na szybkie pływanie w miejscach, w których do tej pory nie było ono możliwe z uwagi na zagrożenie dla morskiej fauny i flory. Elektryczny silnik odpowiada za ekologiczność i opłacalność rozwiązania. Wodna taksówka ma znaleźć się w użyciu już pod koniec 2022 roku.

Ekonomia i ekologia w jednym

Jak wyjaśnia Candela, w przypadku jej modelu P-12 nie ma konfliktu między przyjaznością środowisku a opłacalnością rozwiązania. Koszty operacyjne elektrycznego wodolotu są bardzo niskie. Zużywa on o ponad 80% mniej energii niż wodne taksówki wykorzystujące silniki spalinowe (44kW w porównaniu z 258 kW). Przy obecnych cenach paliwa i elektryczności oznacza to, że koszt zasilania elektrycznej wodnej taksówki będzie o 83% mniejszy niż paliwa dla konwencjonalnej (2€ zamiast 15€). Koszt usługi ma dzięki temu spaść o 80% (z 5€ do 1€ za godzinę).

Łodzie elektryczne – wygodny środek transportu

Taksówka-wodolot ma wykazać się większą wygodą podróży niż wykorzystywane do tej pory promy. Połączenie zastosowania hydropłatów oraz specjalnego systemu kontroli ma uczynić ją odporną na nieuniknione, zdawałoby się, kołysanie. Według Candeli 95-procentowa redukcja w oddziaływaniu fal ma położyć kres chorobie morskiej. Nie bez znaczenia jest też przemieszczanie się wodnej taksówki w sposób znacznie cichszy niż w przypadku łodzi motorowych.

Wodna taksówka może poruszać się z prędkością 30 węzłów (55 km/h). Przy ograniczeniu do 20 węzłów (37 km/h) energii z jednego naładowania wystarczy jej na ponad dwie godziny. W tym przypadku jej zasięg wyniesie 45 mil morskich a więc 83 km. Technologia szybkiego ładowania prądem stałym umożliwi pełne naładowanie akumulatorów już w godzinę. Jak zapewnia producent, żadna inna łódź z napędem elektrycznym nie jest w stanie osiągnąć takich szybkości przez tak długi czas. Gdy morze jest wzburzone, P-12 może nawet prześcignąć nominalnie szybsze jednostki bez ujmy dla komfortu pasażerów.

Sprawdzona technologia łodzi elektrycznych

Candela P-12 nie będzie pierwszą hydropłatową łodzią elektryczną dostępną na rynku. To zaszczytne miejsce przypadło innemu produktowi firmy Candela, modelowi C-7. Będąca w seryjnej produkcji od 2019 roku łódź w dalszym ciągu pozostaje jedynym dostępnym produktem tego rodzaju. Obecnie jest ona najlepiej sprzedającą się łodzią elektryczną w Europie. Wykorzystany w niej pierwszy na świecie aktywny układ hydropłatowy umożliwił zmniejszenie tarcia występującego podczas morskiej podróży o 80%. Pozwoliło to na pokonywanie długich dystansów tylko i wyłącznie na zasilaniu bateryjnym, zapewniając pasażerom możliwość szybkiego i komfortowego dotarcia do celu. Łódź jest wykonana przy użyciu technologii wykorzystywanej przy budowie samolotów, a jej kadłub stworzony z włókna węglowego sprawia, że waży o wiele mniej, niż podobne jednostki pływające. Do tego posiada ona nowoczesny i wygodny system sterowania. Spadkobiercą tych rozwiązań technologicznych została Candela P-12.

Elektryfikacja wodnego transportu

Celem Candeli jest przyspieszenie końca spalania paliw kopalnych w jednostkach pływających. Jest to bardzo ważne, ponieważ konwencjonalna łódź z napędem motorowym zużywa ok. 15 razy więcej paliwa niż samochód. W 2014 roku Gustav Hasselskog założył firmę z celem stworzenia łodzi elektrycznej z lepszą wydajnością niż jednostki wykorzystujące silniki spalinowe. W roku 2020 model C-7 stał się najlepiej sprzedającą się łodzią z napędem elektrycznym w Europie. Obecnie trwają prace nad wodną taksówką P-12 oraz elektrycznym następcą promu P-30. Ten ostatni ma stać się publicznym środkiem transportu konkurującym użytecznością z autobusami. Candela wyznacza nowy trend i jeżeli inni producenci łodzi za nim podążą, będzie to krok milowy do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju w transporcie wodnym.

Źródła:
https://electrek.co/2021/05/31/candelas-p-12-electric-hydrofoil-water-taxi-unveiled-costs-85-less-than-gas-boats-to-run/?fbclid=IwAR2Fj1e_nEjaAOlWxD4S1FsmV9p7K9fG7_O0fIZYdrZOJRp9TrouVjxxrtw

https://candela.com/water-taxi/

https://candela.com/candela-c-7/

https://candela.com/public-transport/

https://candela.com/purpose/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE