Autobusy wodorowe w Londynie

Londyn uruchomił pierwsze w Anglii piętrowe autobusy wodorowe. 20 nowych pojazdów dołączyło do taboru Transport for London. Operator, którego celem jest osiągnięcie zerowej emisji do 2030 roku, ma w swojej flocie również ponad 500 autobusów elektrycznych. 

Z dumą ogłaszam, że pierwsze w Anglii dwupiętrowe autobusy wodorowe, które nie wytwarzają żadnych szkodliwych emisji, zostaną teraz oddane do użytku.

Sadiq Khan, burmistrz Londynu

Kilka dni temu na ulice Londynu wyjechała flota składająca się z dwudziestu piętrowych autobusów wodorowych. To pierwsze tego typu pojazdy wprowadzone na rynek brytyjski. Autobusy z wodorowymi ogniwami paliwowymi stały się częścią floty Transport for London, w której skład wchodzi ponad 500 autobusów elektrycznych.

Na razie autobusy wodorowe będą obsługiwać trasę numer 7 między East Acton a Oxford Circus. Burmistrz Londynu, Sadiq Khan, uważa to wydarzenie za kolejny ważny krok w kierunku zerowej emisji floty autobusów i oczyszczenia toksycznego powietrza w Londynie.

Zalety autobusów wodorowych

Wodór zasilający autobusy jest bezpieczny dla środowiska, ponieważ nie powoduje szkodliwych emisji. Jedynym produktem ubocznym wytwarzania energii elektrycznej do zasilania takich autobusów jest woda – powstaje podczas reakcji wodoru z tlenem z powietrza. Zmniejszenie poziomu szkodliwych substancji emitowanych do powietrza sprzyja zdrowiu mieszkańców Londynu i nie tylko. Autobusy wodorowe, oprócz aspektu ekologicznego, mają inne zalety, które podkreśla burmistrz Londynu.

Nasza inwestycja w te autobusy wodorowe nie tylko pomaga nam w oczyszczaniu londyńskiego powietrza, ale także wspiera tworzenie miejsc pracy i lokalną gospodarkę w całej Wielkiej Brytanii.

Sadiq Khan

Na koniec warto jeszcze dodać, że autobusy wodorowe pracują ciszej a to znacznie podnosi komfort podróży. Posiadają również bezpłatne punkty ładowania przez USB.

Współpraca firm w ramach projektu

Autobusy wodorowe dla Londynu wyprodukowała firma Wrightbus w Irlandii Północnej. Butle gazowe powstały dzięki firmie Luxfer w Nottingham. Natomiast wodór do autobusów pochodzi z zakładu Air Liquide w Runcorn. Firma wykorzystuje wodór odpadowy jako produkt uboczny z przemysłowej instalacji chloro-alkalicznej. Z kolei transport paliwa do stacji paliw powierzono firmie Ryze Hydrogen, mającej siedzibę w Oksfordzie.

Szybkie tankowanie

Punkt tankowania dla autobusów wodorowych stworzyła duńska firma Nel Hydrogen. Tankowanie każdego autobusu wodorowego będzie się odbywać tylko raz dziennie w ciągu zaledwie pięciu minut.

W przyszłości wodór ma być jeszcze bardziej ekologiczny. Dlatego od 2023 roku będzie się go wytwarzać w procesie elektrolizy zasilanej bezpośrednim połączeniem z morską farmą wiatrową.

Finansowanie projektu i perspektywa

Inwestycję sfinansowano ze środków pochodzących z kilku źródeł:

  • Transport for London – 6 mln funtów,
  • instytucje europejskie (Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Ogniw Paliwowych i Wodoru, Agencja Wykonawcza ds. Innowacji i Sieci, Agencja Wykonawcza Komisji Europejskiej) – 5 mln funtów,
  • Urząd Pojazdów Bezemisyjnych – 1 mln funtów.

Podejście jednostki Transport for London wyznacza drogę dla tańszych autobusów wodorowych także na innych obszarach.

Nasza inwestycja w wodór przyniesie korzyści nie tylko Londynowi. Poza stolicą wspieramy miejsca pracy w Wielkiej Brytanii, a nasze zaangażowanie w przemysł w całej Europie sprawia, że czystsze paliwa są bardziej przystępne cenowo dla miast w całej Europie.

Geoff Hobbs, Tymczasowy dyrektor ds. autobusów, Transport for London

Źródła:

https://www.bbc.com/news/uk-england-london-57578043

https://www.london.gov.uk/press-releases/mayoral/englands-first-hydrogen-double-deckers-launched

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE