Rozmowa ze Stanisławem Toborkiem, Dyrektorem Departamentu Sprzedaży Krajowej ZPUE S.A., o roli jaką ZPUE planuje odegrać w elektromobilnej rewolucji.
Co spowodowało, że ZPUE, producent stacji transformatorowych i magazynów energii, zdecydował się rozszerzyć swoją ofertę o stacje ładowania samochodów elektrycznych?
ZPUE jest firmą stale śledzącą trendy w rozwoju energetyki, jak również sektorów z nią związanych, takich jak elektromobilność. Dopasowujemy się do aktualnych potrzeb rynku oraz tworzymy nowe rozwiązania, które znajdą swoich nabywców w przyszłości. Samochody z napędem elektrycznym zyskują coraz większą popularność i jest to zauważalne nawet w Polsce. Sądzę, że ten sektor ma duży potencjał rozwoju, a jego dynamika stale rośnie. Czynnikiem, który może wpłynąć negatywnie na dalszy rozwój tej branży jest brak odpowiedniej infrastruktury zasilającej, jak również ograniczony dostęp do nowoczesnych stacji ładowania spełniających najwyższe standardy jakościowe. Zauważyliśmy to i postanowiliśmy to zmienić. Chcemy, aby nasi klienci mieli wybór, aby nie byli skazani tylko i wyłącznie na produkty z importu.
Nasza oferta obejmuje pełen zakres usług związanych z budową stacji ładowania: począwszy od projektu, poprzez wszelkie aspekty formalne związane z uzyskaniem, przyłączeniem do systemu elektroenergetycznego oraz późniejszym zdalnym monitorowaniem pracy stacji, serwisem i konserwacją.
Czym wyróżniają się stacje ładowania EV-C produkcji ZPUE?
Nasza firma nie poprzestaje jedynie na dostarczeniu stacji ładowania. Oferujemy pełen zakres usług związanych z budową stacji ładowania: począwszy od projektu, poprzez wszelkie aspekty formalne związane z uzyskaniem, przyłączeniem do systemu elektroenergetycznego oraz późniejszym zdalnym monitorowaniem pracy stacji, serwisem i konserwacją.
Nasze stacje ładowania są wykonywane z komponentów najwyższej jakości, co gwarantuje ich długą żywotność i niezawodność działania. Istnieje możliwość dynamicznego podziału mocy w zależności od tego ile złączy DC jest aktualnie używanych: jeżeli jedno, to może ono dysponować maksymalną dostępną mocą, jeżeli dwa – moc jest dzielona między nie.
Bardzo ważnym elementem wyróżniającym stacje ładowania EV-C produkcji ZPUE spośród innych dostępnych na polskim rynku jest możliwość integracji stacji z magazynami energii, które również posiadamy w swojej ofercie. Jest to istotne z uwagi na ograniczenia systemu elektroenergetycznego, który w wielu miejscach nie jest przystosowany do przesyłania wysokich mocy. W takim przypadku magazyn energii ładuje się powoli, aby później oddać energię w krótkim czasie, co oznacza większą moc wyjściową stacji ładowania niż wynikałoby to z warunków przyłączeniowych. Umożliwia to też dostarczanie energii do zasilania stacji ze źródeł odnawialnych.
Dzięki szerokiemu zakresowi kompetencji jesteśmy jedną z niewielu firm na świecie, która może praktycznie w całości realizować tak zwane huby ładowania. Huby to połączenie większej liczby stacji ładowania z systemami zasilania, rozdzielnicami i magazynem energii.
Przy tworzeniu stacji ładowania zależało nam bardzo na designie, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z wiodącą polską firmą specjalizującą się we wzornictwie przemysłowym INNO+NPD.
Czy ZPUE korzystało z pomocy innych firm lub instytucji przy tworzeniu stacji ładowania?
Jeśli chodzi o rozwiązania elektrotechniczne nie było takiej konieczności. Posiadamy zespół wykwalifikowanych inżynierów, można by rzec pasjonatów, własne zaplecze naukowe, laboratoria, w których możemy przeprowadzać testy nowych rozwiązań technologicznych. Stacja ładowania EV-C została w całości zaprojektowana przez nas. Dzięki temu mamy możliwość elastycznego wprowadzania zmian w produkcie w fazie jego dalszego rozwoju.
Natomiast przy tym produkcie zależało nam bardzo na designie, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z wiodącą polską firmą specjalizującą się we wzornictwie przemysłowym INNO+NPD.
Warto zaznaczyć, że przez design rozumiem tu zarówno wygląd, jak i funkcjonalność, ergonomię urządzenia. Dobry design to produkt nie tylko piękny, ale też przyjazny dla użytkownika, intuicyjny w obsłudze.
Stacje ładowania pojazdów ustawiane są w widocznych miejscach, dlatego chcemy, by nasza stacja świetnie wpisywała się w architekturę. Wierzymy też, że dobrze zaprojektowane stacje ładowania są w stanie przyspieszyć rozwój infrastruktury dla elektromobilności. Nowoczesny design zachęca firmy i instytucje do instalowania u siebie takich urządzeń, ponieważ pozwala przyciągnąć użytkowników aut elektrycznych bez utraty walorów estetycznych obiektu. A przy odpowiedniej ekspozycji często nawet uatrakcyjnia wizualnie teren, na którym stoi taka stacja ładowania.
Jakie stacje są obecnie w ofercie?
Oferujemy dwa rodzaje stacji ładowania EV-C. Stację ładowania AC wyposażoną w dwa złącza AC o mocy 22 kW każdy oraz stację ładowania DC wyposażoną w jedno lub dwa złącza ładowania DC i jedno złącze AC. Dostępne złącza DC to CHAdeMO o mocy 50 kW oraz CCS typ 2 o mocach 50, 100 lub 150 kW. Proponujemy następujące konfiguracje:
- CCS typ 2 + złącze AC,
- CHAdeMO + złącze AC,
- CCS typ 2 + CHAdeMO + złącze AC,
- CCS typ 2 + CCS typ 2 + złącze AC.
Moc modułów DC dobieramy do potrzeb i możliwości przyłączeniowych klienta.
Obecnie przygotowywany jest nowy zakład produkcyjny na Śląsku, który ZPUE tworzy specjalnie na potrzeby produkcji stacji ładowania samochodów elektrycznych, ale nie tylko. To centrum produkcji dla elektromobilności, więc będziemy tam wytwarzać również wiele innych innowacyjnych urządzeń i systemów.
Czy w związku z rozszerzeniem sektora produkcji planowane są inwestycje w infrastrukturę firmy?
Naturalnie, obecnie przygotowywany jest nowy zakład produkcyjny na Śląsku, który ZPUE tworzy specjalnie na potrzeby produkcji stacji ładowania, ale nie tylko. To centrum produkcji dla elektromobilności, więc będziemy tam wytwarzać również wiele innych innowacyjnych urządzeń i systemów.
Jak kształtuje się rynek stacji ładowania pojazdów elektrycznych?
Tak jak wspomniałem na początku, ten rynek stale się rozwija. Przy zwiększających się cenach paliw kopalnych i programach dofinansowania pojazdów elektrycznych popyt na nie stale wzrasta. W ostatnich latach liczba samochodów elektrycznych na polskich drogach zwiększyła się około dwukrotnie w ciągu roku. Obecnie mamy około 38 000 takich pojazdów. Do zapewnienia im zasilania jest potrzebne coraz więcej stacji ładowania. Rząd zachęca do inwestycji w stacje ładowania dofinansowaniami, co zwiększa ich opłacalność.
Czy w przypadku zwiększenia się liczby klientów w przyszłości mamy możliwość rozbudowy istniejącej stacji ładowania?
Jak najbardziej, chęć rozbudowy i zwiększenia mocy w przyszłości najlepiej wyspecyfikować na etapie zamawiania. Wówczas stacja zostanie tak przygotowana, aby rozbudowa nie tylko była możliwa, ale odbyła się prosto i szybko. Zapewniamy pełne wsparcie przy aktualizacji software’u, by mógł on obsługiwać większą liczbę modułów. Oczywiście, tak samo jak przy pierwszej instalacji, zapewnimy pełne wsparcie przy całym procesie rozbudowy stacji.
ZPUE S.A. od blisko trzydziestu pięciu lat tworzy zaawansowane rozwiązania dla elektroenergetyki. Firma produkuje rozdzielnice średniego (SN) i niskiego napięcia (nN), rozłączniki i słupowe stacje transformatorowe oraz jest liderem polskiego i europejskiego rynku w zakresie stacji transformatorowych. ZPUE bierze aktywny udział w transformacji energetycznej m.in. produkując magazyny energii oraz stacje ładowania pojazdów.
Brawo Krzysztof Wybrański 👍 podziwiam tą zdobytą wiedzę i umiejętności jej wykorzystania. Naaaprawdę dobra robota 🤦