Jarosław Żubka (Warta Poznań): Jako jedyni w polskim sporcie przeprowadziliśmy audyt i stworzyliśmy politykę ekologiczną

Warta Poznań skutecznie podejmuje inicjatywy związane z ESG, czym pokazuje, że sport i zrównoważony rozwój mogą iść w parze.

O działaniach klubu w tym obszarze oraz wyzwaniach związanych z transformacją opowiedział nam Jarosław Żubka, Pełnomocnik zarządu ds. ESG i wizerunku w Warcie Poznań.

Klub piłkarski i ESG to dla wielu dwa odległe od siebie obszary. Dlaczego zdecydowaliście się na „ekotransformację”?

W Polsce faktycznie ESG i sport nie są utożsamiane, ale w wielu krajach kluby realizują działania z zakresu zrównoważonego rozwoju jako stałą praktykę – wypuszczają raporty podsumowujące działalność.

My jako Warta, mamy swoją wizję rozwoju organizacji jako rozumiejącej potrzeby i chcącej budować wartość. Patrząc na realia firmy potrzebują świadomych partnerów. Rozumiemy też, że naszymi odbiorcami są młodsze osoby, które opowiadają się na takimi wartościami jak przeciwdziałanie wykluczeniom społecznym, ekologia. W klubach sportowych nie chodzi tylko o sport i miejsce w tabeli, ale o oddziaływania na społeczność i rynek. Oczywiście nie jest to łatwe i nie da się osiągnąć efektu od zaraz, ale my zaplanowaliśmy to na lata – pierwsza strategia klubu uwzględniająca działania ESG powstała w 2020 roku, w 2023 roku zaktualizowaliśmy strategię klubu i zakładamy w niej stworzenie w 2024 roku strategii ESG.

A dlaczego stawiamy na „zieleń”, czyli ekologię? Przydomek Warty – „Zieloni” – zobowiązuje do tego, żeby klub mocno wpisał się w działania z obszaru ochrony środowiska. Jest to spójne z naszą symboliką.

Jakie działania podejmujecie?

Staramy się działać we wszystkich obszarach ESG. W kontekście społecznym Warta podejmuje m.in. takie inicjatywy jak sport osób z niepełnosprawnościami (AMP futbol – sekcja osób po amputacjach oraz Blind Football – sekcja osób niewidomych i niedowidzących). Sport dzieci i młodzieży, sport kobiecy (piłka nożna dziewczynek i kobiet), działania skierowane do seniorów. Z kolei w obszarze ekologicznym prowadzimy kilka wiodących projektów wynikających z kierunkowej polityki – redukcja CO2, edukacja ekologiczna dzieci i młodzieży, systematyczne nasadzenia drzew (między innymi akcja „111 drzew za każdą strzeloną przez Wartę bramkę”), „Zielona pasieka”, czyli ule w przy budynku klubowym i edukacja w kontekście ochrony pszczół.

Rozgrywki AMP futbolu
Rozgrywki AMP futbolu; Fot. Klaudia Berda

Istotnym projektem w zakresie środowiskowym jest inwestycja związana z budową nowego stadionu, który de facto ma być obiektem sportowym spełniającym wiele funkcji ekologicznych i społecznych (uwzględniających aspekt dostępności) i zbudowanym w sposób zrównoważony.

Jak świadomi są w tym obszarze kibice zespołu? Doceniają podejmowane przez Was inicjatywy?

Sympatycy i kibice doceniają nasze podejście. Co więcej, osoby niezbyt lubiące piłkę cenią nasz Klub za to, że chcemy kreować klub sportowy w inny sposób. Często jesteśmy zapraszani na nieoczywiste eventy – latem gościłem na przykład na konferencji Gdynia Design Days, gdzie osoby z branży projektowej czerpały inspirację z tego jak można podchodzić do projektowania organizacji. Byliśmy jedyni ze świata sportu. To pokazuje, że trochę inne podejście pozwala wyjść z „bańki” pod tytułem „piłka nożna”.

A co ze sponsorami? Warta Poznań poprzez swoje działania stała się atrakcyjniejsza na rynku?

Zdecydowanie! Klub Biznesu Warty stale poszerza się o nowe podmioty, aktualnie jest w nim zrzeszonych już 60 firm. Łączy nas pasja do sportu, ale także rezonuje spójność wizerunkowa i konsekwencja w działaniu. Oferujemy kilka istotnych aspektów – medialność za sprawą gry w PKO BP Ekstraklasie, wizerunek podmiotu zaangażowanego w działania ESG, networking biznesowy oraz elastyczne podejście. Klub realizując wiele projektów może uwzględniać cele i potrzeby Partnerów (od sprzedażowych, przez wizerunkowe po nawet employer brandingowe).

Powstający, nowy stadion klubu to kwintesencja ESG. Na jakie rozwiązania się zdecydowaliście?

Naszą ambicją jest by obiekt położony 10 min. od ścisłego centrum Poznania wcielał w życie koncepcję „15-minutowego miasta”

Obiekt zaprojektowany w taki sposób, by był to obiekt maksymalnie pasywny, zbudowany z wykorzystaniem materiałów budowlanych możliwie neutralnych pod względem emisji CO2, energooszczędny (wyposażony w inteligentny system zarządzania energią i z panelami fotowoltaicznymi zamontowanymi na dachu trybuny głównej), z roślinną ścianą, ogrodem na dachu budynku klubowego, pszczelą pasieką na trybunie B., retencją wody deszczowej i możliwością wykorzystywania wód opadowych do celów sanitarnych („szara woda”).

Nowy Stadion Warty Poznań
Nowy Stadion Warty Poznań

Naszą ambicją jest by obiekt położony 10 min. od ścisłego centrum Poznania wcielał w życie koncepcję „15-minutowego miasta” i obok funkcji stricte sportowych pełnił też funkcje społeczno-edukacyjne. Bardzo zależy nam by było to miejsce integracji społecznej (arena meczów amp futbolu, blind footballu), stanowiące również przestrzeń do spędzania wolnego czasu i rekreacji przez mieszkańców Poznania (koncerty, kino letnie, mała architektura, strefa gastronomiczna). Będzie się tu również mieściło  Centrum Inicjatyw Ekologicznych (oferta dla szkół, przedszkoli, osób indywidualnych).

 Jakie są główne założenia Waszej polityki ekologicznej?

Faktycznie w 2022 roku zrealizowaliśmy audyt ekologiczny i opracowaliśmy na jego podstawie „Politykę ekologiczną 2022-2025”. Zrobiliśmy to jako jedyni w polskim sporcie. Przede wszystkim chcemy redukować C02 – to największe wyzwanie. Wiemy, że nasza działalność głownie za sprawą transportu na mecze i treningi – zarówno przez zawodników jak i kibiców. Postulat polityki – przede wszystkim „redukujemy” (aby mniej obciążać środowisko). Drugi aspekt – edukujemy (pracowników klubu, dzieci, młodzież z Akademii, społeczność klubu i miasta). Trzeci aspekt – offsetujemy (rekompensujemy) – tu np. nasadzamy drzewa w ramach akcji #AleZasadził (czyli 111 drzew za strzelonego przez Klub gola).

#AleZasadził
#AleZasadził; Fot. Klaudia Berda

Jakie są główne wyzwania/ograniczenia we wprowadzania strategii ESG w taki specyficznym podmiocie, jakim jest klub piłkarski?

Wyzwania – na pewno budowanie świadomości i kultury organizacyjnej pod kątem standardów uwzględniających zrównoważony rozwój. W sporcie są też pewne paradoksy. Awans drużyny młodzieżowej na poziom rozgrywek ogólnopolskich (Centralna Liga Juniorów) wiąże się ze zwiększoną liczbą wyjazdów i odległościami, a to przekłada się na wzrost emisji CO2. Myślę, że kluczowa jest jednak świadomość, wypracowanie standardów i konsekwencja.

Co obejmuje wasza strategia ESG na rok 2024 i kolejne lata?

Jesteśmy w trakcie jej procedowania. Podzielimy się efektem w marcu 2024 roku. Zapraszamy do śledzenia naszych poczynań… i kibicowania „Zielonym”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

KONFERENCJA E-MAGAZYNY 2023

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE