Wodorowy magazyn energii z ogniwami od Toyoty

Toyota Motor North America dołączyła do projektu Narodowego Laboratorium Energii Odnawialnej (NREL) Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych (DOE). W ramach współpracy zostanie wybudowany i przetestowany wodorowy magazyn energii z ogniwami Toyoty o skali przemysłowej.

Wodorowy magazyn energii Toyoty, ważne dane

Toyota razem z agencją rządową USA buduje opartą na wodorze, wielkoskalową instalację służącą do gromadzenia i przechowywania energii. Wodorowy magazyn energii z ogniwami od Toyoty powstanie w NREL Flatirons Campus na przedmieściach Denver w Kolorado. Co istotne, będzie on zasilany ogniwami paliwowymi Toyoty. Zgodnie z planami instalacja powinna przyczynić się do zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa sieci energetycznej.

Planowana zdolność do magazynowania to 600 kg wodoru. W realizacji tego celu pomoże generator na ogniwa paliwowe Toyoty o mocy 1 MW i elektrolizer wody o mocy 1,25 MW. Montaż generatora wodorowego rozpoczął się latem 2022 roku. Natomiast oddanie do użytku całej instalacji prawdopodobnie nastąpi przed końcem 2022 roku.

Projekt stanowi część większego systemu zintegrowanego z siecią przesyłową:

Urządzenie Toyoty stanie się częścią systemu produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych, jego magazynowania oraz produkcji energii, który obok generatora na wodór obejmuje elektrolizer wody PEM o mocy 1,25 MW i system magazynowania wodoru o pojemności 600 kg. Wodorowy generator łączy wiele modułów ogniw paliwowych Toyoty w większy system, zdolny do wytwarzania prądu stałego i przemiennego.

Toyota.pl

Wieloletnie badania nad technologiami wodorowymi

Wykorzystane w omawianym projekcie ogniwa paliwowe to efekt trwających 25 lat badań Toyoty. Badań, które skupiały się na technologiach wodorowych. Ponadto duże znaczenie ma dotychczasowe, już 8-letnie doświadczenie japońskiego producenta w zakresie stosowania napędu wodorowego w seryjnie produkowanych pojazdach (samochodach osobowych, ciężarowych, autobusach, jachtach) i innych urządzeniach, np. w stacjonarnych generatorach:

Na potrzeby 1-megawatowego generatora prądu dla NREL Toyota opracowała zintegrowany system sterowania pracą modułów ogniw paliwowych, którego zadaniem jest zapewnienie jak największej wydajności i żywotności urządzenia.

Toyota.pl

Uniwersalność wodorowego magazynu energii

Osiągnięcie neutralności klimatycznej wymaga od nas wszystkich poszukiwania nowych zastosowań dla bezemisyjnych technologii wodorowych, w tym ich integracji z innymi rozwiązaniami. Zastosowanie naszych modułów FC w instalacjach tej skali pokazuje uniwersalność technologii ogniw paliwowych Toyoty, które mogą być stosowane w zestawach dowolnej wielkości – od samochodów osobowych po duże systemy przemysłowe.

Christopher Yang, wiceprezes Toyoty ds. technologii ogniw paliwowych i rozwoju biznesu

Szacuje się, że wartość projektu, częściowo finansowanego przez różne agencje Departamentu Energii, wynosi 6,5 mln dolarów. Współpracę Toyoty i NREL zaplanowano na 3 lata. Po uruchomieniu prototypowego systemu, naukowcy NREL zamierzają monitorować go pod kątem utrzymywania wydajności i sprawności działania po zintegrowaniu z innymi magazynami energii i OZE.

Będziemy badać możliwości skalowania systemów ogniw paliwowych do stacjonarnego wytwarzania energii na dużą skalę, aby sprawdzić, jakie problemy mogą się pojawić w takich kwestiach jak wydajność, trwałość czy integracja systemu. Nasz projekt stwarza też nowe możliwości testowania ogniw paliwowych Toyoty w megawatowej instalacji.

Daniel Leighton, szef projektu i pracownik naukowy NREL
 

Źródła:

Wodorowy magazyn energii z ogniwami paliwowymi, Toyota

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE