Po 25 latach badań prowadzonych przez koncern samochodowy Toyota przyszedł czas na wdrożenie ogniw paliwowych w technologii wodorowej do budowy magazynów energii w USA. Na czym polega realizacja tego projektu i w jaki sposób może ona wpłynąć na bezpieczeństwo energetyczne mieszkańców Ameryki Północnej? Oto szczegóły tej inwestycji.
Czym jest wodorowy magazyn energii?
Wodorowy magazyn energii to system, który umożliwia bilansowanie krajowych systemów energetycznych. Produkcja zielonej energii rośnie każdego roku, a wraz z nią wzrasta też zapotrzebowanie na efektywne przechowywanie. Dzięki temu w przyszłości będzie można ją wykorzystywać w okresach spadku produkcji energii lub podczas nagłych awarii.
Wodór zaliczany jest do jednych z najbardziej odpowiednich substancji, które pozwalają po zmagazynowaniu energii chemicznej przetworzyć ją w energię elektryczną bądź też energię cieplną. Jego potencjał jest tak duży, że agencja rządowa USA przy współpracy z koncernem samochodowym Toyota zdecydowały się na stworzenie wielkoskalowej instalacji opartej na wodorze do przechowywania i gromadzenia energii.
W jaki sposób Toyota uczestniczy w zwiększeniu bezpieczeństwa sieci energetycznej?
Innowacyjny magazyn energii ma powstać na przedmieściach miasta Denver w stanie Kolorado. Zgodnie z planami jego zdolność do magazynowania ma wynosić 600 kg wodoru. Istotną rolę w jego budowie ma generator na ogniwa paliwowe Toyoty o mocy 1 MW i elektrolizer wody o mocy 1,25 MW. Instalacja ma przyczynić się do zwiększenia wydajności i bezpieczeństwa sieci energetycznej.
Urządzenie Toyoty stanie się częścią systemu produkcji wodoru ze źródeł odnawialnych, jego magazynowania oraz produkcji energii, który obok generatora na wodór obejmuje elektrolizer wody PEM o mocy 1,25 MW i system magazynowania wodoru o pojemności 600 kg. Wodorowy generator łączy wiele modułów ogniw paliwowych Toyoty w większy system, zdolny do wytwarzania prądu stałego i przemiennego.
Toyota.pl
Możliwość wykorzystania tej technologii w produkcji magazynu wodorowego sprawia, że technologia stosowana przez tego giganta jest niezwykle uniwersalna. Christopher Yang, wiceprezes Toyoty ds. technologii ogniw paliwowych i rozwoju biznesu, zapewnia, że mogą one być wykorzystywane zarówno w mniejszych zestawach w postaci samochodów osobowych, jak i w dużych systemach przemysłowych.
Osiągnięcie neutralności klimatycznej wymaga od nas wszystkich poszukiwania nowych zastosowań dla bezemisyjnych technologii wodorowych, w tym ich integracji z innymi rozwiązaniami. Zastosowanie naszych modułów FC w instalacjach tej skali pokazuje uniwersalność technologii ogniw paliwowych Toyoty, które mogą być stosowane w zestawach dowolnej wielkości – od samochodów osobowych po duże systemy przemysłowe.
Christopher Yang, wiceprezes Toyoty ds. technologii ogniw paliwowych i rozwoju biznesu
Wykorzystane w omawianym projekcie ogniwa paliwowe to efekt trwających 25 lat badań Toyoty, które skupiały się na technologiach wodorowych. Marka opracowała specjalny system sterowania pracą modułów z wbudowanymi ogniwami paliwowymi, które realnie wpływają na żywotność tych urządzeń oraz ich wydajność.
Na potrzeby 1-megawatowego generatora prądu dla NREL Toyota opracowała zintegrowany system sterowania pracą modułów ogniw paliwowych, którego zadaniem jest zapewnienie jak największej wydajności i żywotności urządzenia.
Toyota.pl
Finalnie, jeśli ten projekt zakończy się sukcesem, a wszystko na to wskazuje, to zaangażowanie Toyoty przyczyni się do osiągnięcia neutralności klimatycznej. Dzięki temu, że wciąż opracowywane są kolejne techniki, które wykorzystują bezemisyjne technologie wodorowe, szanse ludzkości na zwiększenie potencjału odnawialnych źródeł energii wciąż rosną.
Kiedy powstanie pierwszy wodorowy magazyn energii z ogniwami paliwowymi od Toyoty?
Według informacji, które oficjalnie podaje koncern samochodowy Toyota, oddanie do użytku całej instalacji z wodorowym magazynem energii ma nastąpić w czwartym kwartale 2022 roku. Latem tego samego roku rozpoczął się montaż generatora wodorowego. Realizowany przez agencję rządową USA oraz znanego producenta aut projekt jest elementem budowy większego systemu, który będzie całkowicie zintegrowany z siecią przesyłową. Celem jest możliwość wytwarzania prądu stałego oraz przemiennego. Jednak zanim do tego dojdzie, specjaliści będą skalować system ogniw paliwowych, by poznać ewentualne problemy techniczne i móc je całkowicie wyeliminować.
Będziemy badać możliwości skalowania systemów ogniw paliwowych do stacjonarnego wytwarzania energii na dużą skalę, aby sprawdzić, jakie problemy mogą się pojawić w takich kwestiach jak wydajność, trwałość czy integracja systemu. Nasz projekt stwarza też nowe możliwości testowania ogniw paliwowych Toyoty w megawatowej instalacji.
Daniel Leighton, szef projektu i pracownik naukowy NREL
Źródła:
Wodorowy magazyn energii z ogniwami paliwowymi, Toyota