Power ARK, czyli statek do transportu czystej energii

Japoński startup PowerX nawiązał oficjalną współpracę ze stocznią Imabari Shipbuilding. W ramach umowy do 2025 roku PowerX zaprezentuje pierwszy pływający prototyp Power ARK – statek do transportu czystej energii.

Pomysł jest zupełnie nowy. Mimo, że transport morski pełni istotną rolę w gospodarce, to dotychczas nie rozważano dostarczania energii elektrycznej w ten sposób. Jednak za sprawą decyzji PowerX to się właśnie zmienia. Koncepcja Power ARK daje nowe spojrzenie na transport energii.

Przeznaczenie statku Power ARK

Power ARK to nowoczesny trimaran wyposażony w akumulatorowy magazyn energii. Zgodnie z głównym założeniem projektu statki Power ARK mają transportować energię wytworzoną dzięki pracy morskich farm wiatrowych.

Oznacza to, że system akumulatorów statku będzie ładowany na morzu energią pochodzącą z morskiego wiatru. Następnie pozyskana w ten sposób czysta energia ma być transportowana za pomocą statku na ląd. Intencją firmy jest przede wszystkim zastąpienie morskiego transportu paliw kopalnych importowanych do Japonii.

Wielkość projektu i możliwości Power ARK

Pojemność akumulatorów Power ARK wyniesie prawdopodobnie 200 MWh. Według szacunków producenta 200 MWh energii powinno wystarczyć, aby zasilić 22 tysiące japońskich gospodarstw domowych w okresie jednego dnia. Na razie projekt jest w opracowaniu, ale docelowo takich statków ma pływać kilkadziesiąt. Będą one każdego dnia przemieszczać się pomiędzy morskimi farmami wiatrowymi a Japonią.

Według danych producenta statek Power ARK będzie w stanie pokonać nawet 300 kilometrów wyłącznie na zasilaniu elektrycznym. Ponadto podany zasięg nie stanowi ograniczenia dla całkowitych możliwości statku. W przypadku pojawienia się potrzeby skorzystania z większego zasięgu, istnieje bowiem możliwość uruchomienia silnika konwencjonalnego, który napędzany jest biodieslem.

Większa elastyczność lokalizacji farm wiatrowych

Jeśli wszystko się powiedzie, to inwestycja w Power ARK pomoże znieść ograniczenia związane z lokalizacją wytwarzania energii. W efekcie zwiększy to elastyczność lokalizacji morskich farm wiatrowych, co jest szczególnie korzystne w przypadku krajów wyspiarskich podobnych do Japonii.

Inwestycja towarzysząca: fabryka akumulatorów

Japoński startup podejmuje również wyzwanie utworzenia w Japonii zakładu montażu akumulatorów na skalę gigawatową. Ta inwestycja pod wieloma względami wydaje się być interesująca. Produkowane w zakładzie systemy akumulatorowe mają służyć rynkom morskim, szybkiemu ładowaniu pojazdów elektrycznych i rynkom magazynowania energii w skali sieciowej. Ponadto linie produkcyjne zostaną zautomatyzowane, co pozwoli na masową produkcję przy niskich kosztach. Power X zapowiada, że w 2024 roku roczna zdolność produkcyjna tej fabryki osiągnie 1 GWh. Natomiast do 2028 roku jej możliwości wzrosną do 5 GWh.

 

Źródła:

Japanese startup building ship with 220MWh battery storage to bring offshore renewable power home – Energy Storage News (energy-storage.news)

PowerX’s battery-packed ships to fetch energy from off-shore wind farms (newatlas.com)

PowerX , Inc. (power-x.jp)

Automated Ships Transporting Offshore Wind Electricity Attract Major Shipbuilder | Offshore Wind

Seagoing Energy Storage Ship Meets The Offshore Wind Transmission Challenge – CleanTechnica

Seagoing Energy Storage Ship Meets The Offshore Wind Transmission Challenge – Mac Pro Tricks

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE