Jak akumulatory półprzewodnikowe do pojazdów elektrycznych mogą obniżyć emisje?

Akumulatory półprzewodnikowe mogą potencjalnie zmniejszyć ślad węglowy akumulatorów do pojazdów elektrycznych nawet o 39%! W przeprowadzonych badaniach wypadły one zdecydowanie lepiej pod tym względem w porównaniu do płynnych akumulatorów litowo-jonowych. Tak przynajmniej twierdzi grupa Transport and Environment (T&E) z Brukseli, która zleciła wykonanie badań.

Badania technologii półprzewodnikowych

Organizacja Transport & Environment (T&E) zleciła badania firmie Minviro z siedzibą w Londynie, która specjalizuje się w analizie cyklu życia surowców. Firma Minviro porównała powstające technologie półprzewodnikowe z obecnie wykorzystywanymi technologiami akumulatorowymi w pojazdach elektrycznych.

Natomiast Transport & Environment podsumowuje te badania następująco:

W analizie porównuje się baterię półprzewodnikową NMC-811, która jest jedną z najbardziej obiecujących opracowywanych technologii chemicznych, do obecnej technologii litowo-jonowej. Technologia półprzewodnikowa wykorzystuje stały materiał ceramiczny zamiast ciekłych elektrolitów do przenoszenia prądu elektrycznego. Dzięki temu baterie są lżejsze i tańsze, a także szybciej się ładują.

Zalety wykorzystania akumulatorów półprzewodnikowych w pojazdach elektrycznych

Cecilia Mattea, specjalista ds. czystych pojazdów w T&E, wyjaśnia:

Pojazdy elektryczne już teraz są o wiele bardziej przyjazne dla naszej planety niż spalanie ropy, a ślad węglowy akumulatorów zmniejsza się z każdym rokiem. Technologia półprzewodnikowa stanowi jednak krok naprzód, ponieważ większa gęstość energii oznacza, że do produkcji potrzeba znacznie mniej materiałów, a tym samym powoduje się znacznie mniej emisji.

Akumulatory półprzewodnikowe potrafią przechowywać znacznie więcej energii przy użyciu mniejszej ilości materiałów. Ponadto mogą zmniejszyć ślad węglowy akumulatorów do pojazdów elektrycznych o 24%. Dodatkowo, jeśli ich producenci użyliby technologii i materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł, wówczas ślad węglowy akumulatorów do pojazdów elektrycznych może zostać zmniejszony nawet o 39%! To bardzo dużo.

Technologia półprzewodnikowa wygląda na obiecującą. Dlatego od 2025 roku planuje się stosowanie akumulatorów półprzewodnikowych w samochodach elektrycznych. Z kolei marki takie jak Ford i BMW zaczną je testować prawdopodobnie już pod koniec 2022 roku.

Akumulatory półprzewodnikowe – zużycie materiałów podczas produkcji

Transport & Environment komentuje:

Nowe metody wydobycia, w tym pozyskiwanie litu z odwiertów geotermalnych, mają znacznie mniejszy wpływ na klimat niż częściej stosowane źródła, takie jak lit z twardych skał wydobywany w Australii i rafinowany w Chinach.

Technologia półprzewodnikowa wymaga do 35% więcej litu niż obecna technologia akumulatorów litowo-jonowych. Zużywa za to o wiele mniej grafitu i kobaltu, które są w większości wydobywane w Demokratycznej Republice Konga.

Politycy i rządzący w krajach UE dyskutują obecnie nad ostatecznym tekstem proponowanego przez UE rozporządzenia w sprawie baterii, które wymagałoby odpowiedzialnego pozyskiwania litu, a także ochrony praw człowieka i środowiska. Będzie ono również wymagało recyklingu baterii.

Źródła:

How solid state EV batteries could cut emissions by up to 39%, Electrek.co

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE