Europa drugim największym producentem baterii litowo-jonowych

Europa będzie drugim co do wielkości producentem akumulatorów litowo-jonowych na świecie. W rankingu wyprzedzą ją tylko Chiny. Unia Europejska planuje zwiększyć produkcję baterii do nowej generacji pojazdów elektrycznych do 2025 roku. Przez to utworzy też wiele nowych miejsc pracy.

Do 2025 roku Europa będzie największym po Chinach producentem baterii litowo-jonowych. Jesteśmy na dobrej drodze, by tak się stało, ponieważ produkcja akumulatorów wykazuje duży postęp. Takie słowa padły z ust Maroša Šefčovičana na spotkaniu European Battery Alliance. W swoim przemówieniu wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej zachęcał również do inwestycji i większej mobilizacji środków publicznych napędzających wzrost europejskiego przemysłu akumulatorowego. Powiedział on, że blisko 30 ogłoszonych projektów powinno w dużym stopniu zaspokoić zapotrzebowanie Unii Europejskiej na akumulatory przeznaczone do pojazdów elektrycznych. Rozwój rynku elektromobilności znacząco wpływa na bieżącą ilość produkowanych baterii.

W kwietniu Komisja Europejska i podmioty prywatne mają podpisać protokół w sprawie programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji „Horyzont Europa”. Jego cel to wspieranie badań i innowacji w sektorze akumulatorów o wartości ok. 900 mln euro.

Wyzwania i priorytety

Na spotkaniu European Battery Alliance omówiono 3 główne priorytety w kontekście rozwoju rynku elektromobilności i produkcji nowoczesnych baterii. Kierowanie się krajów tymi ustaleniami traktuje się jako kluczowe, aby osiągnąć wspólne cele.

Chodzi m.in. o przyspieszenie prac nad przepisami obejmującymi branżę, zwłaszcza uwzględnienie dużych ilości mocy produkcyjnych. Rozporządzenie mogłoby stworzyć pole konkurencji. W takiej rzeczywistości producenci mogliby konkurować, nie tylko kosztami, ale także w zakresie zasad zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym.

W tym kontekście niezbędne wydaje się więc w Europie wzmocnienie zdolności do zrównoważonego pozyskiwania i przetwarzania surowców akumulatorowych. Oprócz tego warto zająć się produkcją kluczowych komponentów akumulatorów litowo-jonowych lokalnie. Zwiększenie konkurencyjności przemysłu europejskiego może się tez odbyć poprzez zawieszenia lub stopniowe zniesienia ceł na import materiałów akumulatorowych. Chociaż Komisja Europejska wyraża nadzieję, że do przyszłego roku przyjmie surowe normy środowiskowe dla baterii, w tym przepisy o recyklingu materiałów, co ma zniechęcać do importu tańszych i mniej zrównoważonych komponentów.

Pewnym wyzwaniem dla Europy jest również zatrudnienie odpowiedniej ilości wykwalifikowanych pracowników, którzy będą pracować przy produkcji ogniw litowo-jonowych. Wymaga to olbrzymiego wysiłku i współpracy wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej przy realizacji planu. W każdym kraju należy wdrożyć specjalne plany przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji dla pracowników. Szacuje się, że wkrótce (do 2025 roku) może powstać nawet 800 tysięcy miejsc pracy w tym segmencie. Nie ulega wątpliwości, że to właśnie od tego zależy sukces Europy.

Komisja ma zamiar zorganizować spotkanie przy okrągłym stole w sprawie wydobycia surowców zrównoważonych pod względem środowiskowym i społecznym oraz opublikuje zbiór unijnych zasad dotyczących zrównoważonych surowców, aby pokierować sporami zbiorowymi.

Źródła:

https://www.energy-storage.news/news/europe-to-be-worlds-biggest-lithium-ion-battery-cell-maker-after-china-by-2

https://www.bestmag.co.uk/indnews/europe-way-becoming-second-biggest-lithium-ion-battery-maker

https://www.dw.com/en/eu-plans-millions-of-e-vehicle-batteries-jobs-by-2025/a-56857936

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE