Baterie niklowo-wodorowe wejdą do produkcji seryjnej

Baterie niklowo-wodorowe są wykorzystywane w zastosowaniach lotniczych ze względu na ich długi cykl życia i zdolność do pracy w szerokim zakresie temperatur. Jednak mają one pewne wady, które sprawiają, że są mniej odpowiednie dla pojazdów elektrycznych. Mimo to startup EverVenue twierdzi, że znalazł sposób na uczynienie ich wystarczająco przystępnymi cenowo do użytku w zastosowaniach stacjonarnych.

Dzięki dużej gęstości energii i niskim kosztom baterie litowo-jonowe są idealnym wyborem do zasilania urządzeń mobilnych i wszelkiego rodzaju elektroniki. Mają one jednak stosunkowo krótki cykl życia i czasami mogą być niestabilne, co niekiedy stwarza ryzyko pożarów. Dlatego naukowcy stale poszukują lepszych systemów magazynowania energii – zarówno udoskonalając chemię Li-Ion, jak i próbując wymyślać nowe genialne rozwiązania.

Przewaga baterii niklowo-wodorowych nad Li-Ion

Baterie niklowo-wodorowe to urządzenia o specyficznym wyglądzie i unikalnych właściwościach, które czynią je odpowiednimi do specjalnych zastosowań, takich jak eksploracja kosmosu. Wyróżnia je duża wytrzymałość, czyli żywotność wytrzymująca dziesiątki tysięcy cykli ładowania i rozładowania bez znacznej degradacji. Takie baterie mogą być również bez problemu przeładowywane lub głęboko rozładowywane. Ponadto są znacznie bezpieczniejsze niż ich odpowiedniki Li-Ion.

Baterie niklowo-wodorowe – wyzwania

Niestety, baterie niklowo-wodorowe są kosztowne, ponieważ wodór pod ciśnieniem musi być przechowywany w specjalnym „naczyniu” o ciśnieniu do 1200 psi (82,7 bar). Z tego powodu te baterie nie są jeszcze wykorzystywane w zastosowaniach komercyjnych. Gęstość energii akumulatorów niklowo-wodorowych jest również znacznie niższa niż w przypadku akumulatorów litowo-jonowych. To istotna przeszkoda, która sprawiała, że do tej pory nie widzieliśmy EV zasilanych bateriami niklowo-wodorowymi. Ale Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, Mars Odyssey i Mars Global Surveyor są wyposażone już w takie baterie.

W planach seryjna produkcja

EverVenue to startup, który twierdzi, że znalazł sposób na obniżenie kosztów baterii niklowo-wodorowych do poziomu przystępnego. Dzięki temu nadają się one do użytku naziemnego. Startup zgromadził już 5 GWh zamówień klientów na baterie wykorzystywane w stacjonarnych magazynach energii. Przewiduje się, że pod koniec roku w centrali firmy we Fremont rozpocznie się wysokonakładowa produkcja. Planowana jest również gigafabryka baterii w środkowo-zachodniej części USA.

Firma zamierza produkować zbiorniki o pojemności 1,2 kWh, które można układać w stosy, tworząc systemy magazynowania na poziomie sieci. EverVenue twierdzi, że udoskonaliło technologię, osiągając ponad 85% wydajności podczas pełnych cykli ładowania i rozładowania, co jest porównywalne z akumulatorami litowo-jonowymi.

Źródła:

Virtually Unbreakable Nickel-Hydrogen Battery Enters High-Volume Production, autoevolution.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE