Niemiecki Volkswagen oraz belgijski gigant z branży energetyki nawiązali współpracę z zakresu integrowania pojazdów elektrycznych z siecią energetyczną. Skąd taki pomysł na kooperację i co mogą zyskać użytkownicy EV po realizacji planów? Oto szczegóły tej współpracy.
W jaki sposób Volkswagen wpływa na rynek magazynowania energii typu pojazd-sieć? Poznaj szczegóły jego współpracy z belgijskim gigantem.
Magazynowanie energii typu pojazd-sieć — co to oznacza?
Vehicle-to-grid, czyli od pojazdu do sieci, to akcja, która ma na celu umożliwić właścicielom pojazdów elektrycznych przekazywanie energii zgromadzonej w akumulatorze auta z powrotem do sieci elektrycznej. Dzięki temu zwiększy się jej dostępność i można będzie ją wykorzystać do dowolnych celów. W taki sposób Volkswagen chce wpłynąć na zwiększenie zainteresowania autami elektrycznymi oraz zachęcić kierowców do wkładu w system elektryczny przez przekazywanie energii z baterii EV.
Cały proces ma na celu wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorami produkującymi samochody i energię elektryczną. Jest to konieczne z punktu widzenia polepszenia warunków użytkowników EV.
Szybki wzrost liczby pojazdów elektrycznych wzmacnia potrzebę współpracy pomiędzy sektorami energii elektrycznej i mobilności. Chcemy umożliwić rosnącej liczbie użytkowników EV ładowanie swoich pojazdów elektrycznych przy jednoczesnym zachowaniu równowagi w systemie elektroenergetycznym.
Chris Peeters, prezes Elia Group
Volkswagen stawia na rozwój w zakresie EV — plany niemieckiej korporacji
Każdego roku na drogach pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych. W związku z rosnącą świadomością ludzie coraz chętniej przyczyniają się do ochrony środowiska. Motoryzacyjny gigant ma już na swoim koncie setki partnerskich umów, związanych z rozpowszechnianiem produkcji aut elektrycznych.
Z końcem września 2022 roku koncern nawiązał kolejną współpracę, która tym razem obejmuje porozumienie z belgijskim operatorem sieci elektroenergetycznej. Nowe porozumienie podpisała należąca do Volkswagena jednostka ładująca Elli oraz startup belgijskiej marki Elia re.alto. Współpraca ma się skupić na integracji pojazdów elektrycznych z istniejącym systemem elektroenergetycznym. Oprócz tego, że w planie jest namierzenie barier technicznych, które uniemożliwiają w tej chwili integrację pojazdów elektrycznych z siecią, to jeszcze nawiązane partnerstwo ma na celu ustabilizowanie wciąż rosnących kosztów energii elektrycznej.
Volkswagen dostrzega przyszłość w samochodach elektrycznych
Wspomniana wyżej spółka Elli, która należy do Grupy Volkswagen, zarządza głównie przedsięwzięciami motoryzacyjnymi, mającymi bezpośredni związek z ładowaniem samochodów elektrycznych oraz z energią. Sieć szybkiego ładowania Flexpole, która działa na terenie Europy, również znajduje się w płaszczyźnie działania spółki Elli. Powstała ona w 2018 roku i od tej pory prężnie działa na rzecz EV. Ponadto w lipcu 2022 roku rozpoczęła działalność kolejna firma — PowerCo, która jest odpowiedzialna za cały proces związany z produkcją oraz recyklingiem baterii samochodowych Volkswagena.
Ten motoryzacyjny gigant do końca 2030 roku deklaruje budowę aż 6 fabryk, w których będą produkowane akumulatory. Szacuje się, że inwestycja pochłonie aż 20 mln dolarów. Powyższe działania pokazują, że Grupa Volkswagen chce wpływać na zmieniający się rynek samochodowy. Ta marka ma możliwość zaspokajania potrzeb konsumentów z zakresu popularyzacji samochodów elektrycznych i chce w tym procesie aktywnie uczestniczyć.
Źródła:
Volkswagen and Belgian utility giant partner on vehicle-to-grid energy storage, techcrunch.com