Słowacki producent baterii InoBat i rząd Serbii podpisali list intencyjny w sprawie budowy w Serbii fabryki baterii do pojazdów elektrycznych o mocy produkcyjnej do 32 gigawatogodzin. Zakład miałby zostać otwarty już w 2025 z początkową zdolnością wyprodukowania 4 GWh.
Kwoty wsparcia dla projektu nie są jeszcze ostatecznie potwierdzone, ale na tym etapie rząd Serbii deklaruje finansowanie w wysokości do 419 milionów euro, w tym dotacje i ulgi podatkowe.
Rząd serbski jest wyjątkowym partnerem i jestem niezmiernie wdzięczny za jego stałe wsparcie. Umowa odzwierciedla nasze wspólne ambicje dotyczące przyszłości zielonej mobilności i znaczenie wspierania zrównoważonych modeli wzrostu. Ten dodatkowy krok opiera się na osiągniętych przez InoBat w ciągu ostatnich trzech lat sukcesach i jest ekscytującą zapowiedzią tego, co nas czeka. (…) Cieszę się na współpracę z Republiką Serbii w dążeniu do bardziej ekologicznej i zrównoważonej przyszłości.
Marian Bocek, CEO InoBat
Fabryki w innych europejskich krajach
Podczas gdy niektóre europejskie startupy bateryjne walczą o zebranie miliardów na ogromne gigafabryki, InoBat, koncentruje się na powolnej ekspansji, dostosowując swoje plany pod konkretne kontrakty. Firma szacuje, że od 2025 będą rozbudowywać zdolności produkcyjne w etapach 4 GWh każdy. Koszt takiej jednostki to około 350 milionów euro.
Spółka InoBat zapowiada plany budowy gigafabryk w Europie Zachodniej i Europie Wschodniej. W zeszłym miesiącu zarząd InoBat podpisał list intencyjny z rządem Hiszpanii, aby zbudować gigafabrykę w Valladolid. Jednak wciąż jest to etap wczesnych negocjacji, a inne lokalizacje, w tym Wielka Brytania, są nadal rozważane dla zachodnioeuropejskiej fabryki InoBat.
Prace badawczo-rozwojowe i testowanie baterii
Na początku przyszłego roku InoBat otworzy w Bratysławie linię pilotażową o mocy produkcyjnej 45 megawatów, aby wytwarzać wysokowydajne baterie do testowania przez klientów. Spółka podaje, że podpisała umowy z klientami, w tym z niemieckim twórcą taksówek powietrznych Lilium, o wartości 500 milionów euro do 2030 roku.
InoBat planuje również otworzyć placówkę badawczo-rozwojową w Indianie w Stanach Zjednoczonych. W przyszłości miałaby ona zostać rozbudowana do gigafabryki w ramach wspólnego przedsięwzięcia z fintechiem Ideanomics. Warto zaznaczyć, że Ideanomics jest jednym z kluczowych inwestorów InoBat. Inne firmy z konsorcjum inwestycyjnego InoBat to: Rio Tinto, Amara Raja, CEZ, IPM Group, Matador, AEN, CSG and Across.
źródła:
inoBat signs declarations of intent with the republic of serbia for the construction of a new ev battery gigafactory, informacja prasowa InoBat
Slovakia’s InoBat may build a battery plant in Serbia, Automotive News Europe