NesoBus – polski autobus wodorowy

NesoBus jest całkowicie nowym, wyprodukowanym w Polsce zeroemisyjnym miejskim autobusem wodorowym. Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie, którzy podczas projektowania współpracowali z partnerami z Europy i całego świata.

„Nie emituje spalin i oczyszcza”

Uważa się, że komunikacja miejska, która kursuje stale przez większość dnia i nocy, bardzo zanieczyszcza powietrze. To z kolei negatywnie wpływa na zdrowie mieszkańców. Odpowiedzią na te problemy jest właśnie NesoBus. Pojazd zasilany zielonym wodorem uchodzi w tym momencie za najbardziej ekologiczny autobus miejski jaki w ostatnim czasie pojawił się na ulicach polskich miast. Ma długość 12 metrów, do 93 miejsc (w tym do 37 miejsc siedzących), a jego zasięg wynosi około 450 km.

Producent chwali się na swojej stronie internetowej, że taki pojazd nie emituje szkodliwych spalin, a jedynie parę wodną. Ponadto oczyszcza powietrze! O tym informuje już nazwa marki: „Neso” to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza” powietrze.

NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast – likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5.

Grupa Polsat Plus

Autobus wodorowy – sposób działania

NesoBus posiada silnik elektryczny, więc jest pojazdem elektrycznym. Jego konstrukcja jest stworzona od podstaw jako wodorowa. Autobus produkuje prąd na bieżąco przy użyciu ogniwa paliwowego posiłkując się zatankowanym wodorem.

Jak to się dzieje? NesoBus ma w sobie własną „mini-elektrownię”. Dzięki jego konstrukcji wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pochodzącym z powietrza. Proces zachodzi w ogniwie paliwowym. W wyniku tego powstaje energia elektryczna, która zasila silnik elektryczny. Co ważne, autobus nie emituje z rury wydechowej żadnych spalin, ponieważ nie ma procesu spalania. Z rury wydechowej wydobywa się jedynie para wodna.

NesoBus wytwarza na bieżąco energię elektryczną pobierając tlen z powietrza i łącząc go z wodorem ze zbiorników przy użyciu ogniwa paliwowego. Nie ma żadnego procesu spalania. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Wówczas tlen łączy się z wodorem i powstaje energia, która napędza silnik elektryczny. Nesobus użytkowany na zielony wodór nie emituje spalin i oczyszcza powietrze.

Planowana produkcja seryjna

Wodorowy autobus NesoBus od Grupy Polsat Plus i ZE PAK przetestowano w czerwcu i lipcu br. na ulicach Gdyni i Wrocławia. Choć na razie tego typu autobusy pojawiały się w polskich miastach testowo, to można się spodziewać, że w niedalekiej przyszłości zeroemisyjne pojazdy wodorowe na stałe zasilą miejski tabor. Tym bardziej, że podobne rozwiązania wdrożyły już niektóre miasta w Europie. Co więcej, producent autobusu NesoBus zapowiedział już rozpoczęcie produkcji seryjnej, co ma się odbywać od 2023 roku w fabryce, która powstaje w Świdniku.

Źródła:

Grupa Polsat Plus

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze

konferencja e-magazyny.pl

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNER STRATEGICZNY PORTALU

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE