Car Cost Index – auta elektryczne coraz bardziej konkurencyjne

Firma LeasePlan przeprowadziła kompleksową analizę całkowitych kosztów posiadania i utrzymania samochodów z różnymi rodzajami napędu. Analizę przeprowadzono w 22 krajach europejskich. Raport opiera się na średnich kosztach użytkowania samochodu przez 4 lata. Przy czym roczny zakładany przebieg to 30 000 km.  

Car Cost Index 2022 to siódma edycja kompleksowej analizy całkowitych kosztów posiadania i eksploatacji samochodów (TCO) w 22 krajach europejskich. W raporcie przedstawiono uśrednione koszty użytkowania aut przez pierwsze cztery lata, zakładając roczny przebieg 30 000 km. Pierwszy Car Cost Index zbadał 11 pojazdów elektrycznych, podczas gdy tegoroczna edycja obejmuje już 33 modele.

LeasePlan

Jakie koszty uwzględniona raport?  

Źródło: Shutterstock

Car Cost Index, czyli indeks kosztów samochodów uwzględnia wszystkie koszty związane z posiadaniem samochodu. Należą do nich koszty posiadania, utrzymania i użytkowania samochodu, np. takie jak: energia/paliwo, amortyzacja, ubezpieczenie, serwis i naprawy.  

Jakie wnioski płyną z raportu?  

Według raportu, w większości krajów Europy samochody elektryczne są już cenowo konkurencyjne w porównaniu z samochodami benzynowymi lub zasilanymi olejem napędowym. Co ważne, dotyczy to zarówno konkurencyjności w zakupie, jak i w kosztach utrzymania. Ceny samochodów elektrycznych stają się coraz bardziej przystępne.

Pojazdy elektryczne to najlepszy sposób na ochronę kierowców przed gwałtownie rosnącymi kosztami paliwa.

Tex Gunning, Dyrektor Generalny LeasePlan

Choć zakup samochodu elektrycznego wymaga wciąż dużego wydatku na początku, to użytkowanie takiego auta związane jest z niższymi kosztami eksploatacji – w porównaniu do pojazdów spalinowych.  

Źródło: Shutterstock

Jak ta sytuacja wygląda w Polsce?  

Niestety, w Polsce i Czechach, samochody elektryczne są nadal bezsprzecznie droższe. Jednak różnica w kosztach też, podobnie jak w innych krajach europejskich, stopniowo się zmniejsza.  

Na czym polega przewaga aut elektrycznych?  

Według raportu Car Cost Index 2022, choć postępuje wzrost inflacji i cen paliwa, to koszty energii dla samochodów elektrycznych pozostają nadal znacznie niższe.  

Niskie koszty utrzymania stanowią koronny argument przy podejmowaniu decyzji o wyborze elektryka. Samochód elektryczny ma prostszą konstrukcję niż auto spalinowe, stąd koszty cyklicznej eksploatacji również są niższe. Koszty ładowania baterii w aucie stanowią 15% całkowitego kosztu posiadania pojazdu elektrycznego (TCO), podczas gdy dla samochodów napędzanych benzyną i olejem napędowym jest to odpowiednio 23% i 28%.

Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska

Koszty samochodów elektrycznych w Polsce  

Chociaż otoczenie się zmienia, to w Polsce samochody elektryczne nadal nie należą do najtańszych. Polska nie nadąża jeszcze za tym europejskim trendem, jednak podąża w tym samym kierunku. Wydaje się więc, że wszystko jest tylko kwestią czasu.  

Samochody elektryczne w Polsce podobnie jak w pozostałych krajach również stają się coraz bardziej konkurencyjne. Różnica pomiędzy średnim miesięcznym kosztem TCO samochodu spalinowego a elektryka w popularnym segmencie pojazdów kompaktowych (C & SUV-C) sięga 65 euro (ok. 300 złotych), w segmencie D 28 euro (ok. 130 zł).

Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska
Źródło: Shutterstock

W Polsce samochody elektryczne też stają się coraz bardziej konkurencyjne. Tylko zmiana następuje wolniej niż w innych krajach Europy. W rozwoju i upowszechnianiu elektromobilności pomagają rządowe programy.  

Rynek w Polsce rozkręcają dopłaty i inicjatywy rządowe. W 2022 r. wraz z uruchomieniem programu „Mój elektryk” staliśmy się bardziej świadomi i coraz chętniej otwieramy się na auta zeroemisyjne. Obecnie musimy mierzyć się wręcz z niewystarczającą podażą samochodów elektrycznych.

Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska

Pewnym wyzwaniem jest wciąż zbyt mała liczba stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, co może zniechęcać nabywców samochodów do wyboru „elektryków”. Stopniowo jednak sieć ładowania się w naszym kraju rozszerza. Musimy tylko poczekać. Dodatkowo producenci samochodów pracują nad zwiększeniem zasięgu w nowych modelach samochodów.  

Sieć ładowarek jest wciąż zbyt mała, ale staje się coraz mniejszą przeszkodą. Zwiększony zasięg w nowych modelach pozwala już na pokonanie do 500 km. A w 95% naszych podróży pokonujemy krótsze trasy. Przybywa również prywatnych punktów ładowania dostępnych w domach i biurach, które – tak jak w przypadku naszej firmy – są oferowane klientom wraz z samochodem elektrycznym w pakiecie.

Rogier Klop, Dyrektor Zarządzający LeasePlan Polska

Raport Car Cost Index 2022 zamieszczono na stronie internetowej LeasePlan. Zachęcamy, aby się z nim zapoznać.

Źródła:

Car Cost Index 2022: Elektryki konkurencyjne cenowo niemal w całej Europie, www.leaseplan.com

Electric vehicles are more cost competitive than ever, www.leaseplan.com

Raport Car Cost Index: auta elektryczne tanieją, ale nie w Polsce i Czechach, nowoczesnaflota.pl

Car Cost Index 2022: Elektryki kosztowo porównywalne do aut spalinowych, autoexpert.pl

Co z cenami aut? Polska wyróżnia się na tle innych państw, motofakty.pl

LeasePlan: Elektryki zwykle są tańsze w pozyskaniu+eksploatacji w niemal całej Europie. Wyjątki: POLSKA, Czechy, rzadko inni, elektrowoz.pl

Car Cost Index 2022: Elektryki konkurencyjne cenowo niemal w całej Europie, www.officemanager.pl

TCO pod lupą. Car Cost Index 2022 – samochody elektryczne coraz bardziej konkurencyjne, elektromobilni.pl

Car Cost Index 2022: Elektryki bardziej atrakcyjne cenowo niemal w całej Europie, swiatoze.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

KONFERENCJA E-MAGAZYNY 2023

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Najnowsze

PARTNERZY PORTALU

Kategorie

BĄDŹMY W KONTAKCIE