Samochód elektryczny – jak działa?

Opublikowany: Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 5 minut
jak działa samochód elektryczny

Pojazdy elektryczne zyskują coraz większą popularność. Dobrze wpisują się w światowe trendy energetyczne, będąc ważnym elementem w drodze do dekarbonizacji. Przy wieloletnim użytkowaniu samochody elektryczne mogą okazać się również bardziej ekonomiczne od samochodów wyposażonych w silniki spalinowe. W tym artykule przedstawimy ich charakterystykę i rodzaje oraz zalety i wady.

Z czego składa się samochód elektryczny?

Samochody elektryczne z zewnątrz mogą być identyczne jak ich spalinowe odpowiedniki. Nie ma potrzeby stosowania w nich innego typu karoserii czy układu jezdnego (choć ten ostatni bywa modyfikowany). Kompletnie inaczej jest jednak w przypadku urządzeń odpowiedzialnych za generowanie napędu. Wśród najważniejszych części samochodu elektrycznego znajdują się:

  • Gniazdo ładowania – umożliwiające połączenie stacji ładowania z pojazdem w celu przepływu prądu,
  • Baterie – magazynujące energię,
  • Inwerter (falownik) – konwertujący prąd stały z baterii na prąd przemienny, niezbędny do działania silnika elektrycznego,
  • Silnik elektryczny – zamieniający energię elektryczną na mechaniczną – przepływ prądu przemiennego generuje zmienne pole elektryczne, a ono z kolei odpowiada za wywołanie ruchu obrotowego wirnika,
  • Przekładnia – koła zębate (zazwyczaj trzy) podające napęd na osie.
samochód elektryczny
Budowa samochodu elektrycznego

W samochodach w pełni elektrycznych nie znajdziemy natomiast wielu elementów, które spotykamy w pojazdach tradycyjnych, takich jak rozrusznik, alternator, filtr oleju, filtr powietrza, pasek rozrządu. Większość z nich nie posiada również skrzyni biegów. Dzięki temu budowa samochodów elektrycznych jest mniej skomplikowana i są one mniej podatne na awarie.

Pojazdy hybrydowe

Wykorzystanie do zasilania pojazdu energii elektrycznej nie w każdy przypadku oznacza całkowitą rezygnację z silnika spalinowego. Niektóre samochody stosują oba te rozwiązania. Nazywane są pojazdami hybrydowymi. Można wyróżnić ich dwa podstawowe typy:

– z pełnym napędem hybrydowym – w takim wypadku samochód może wykorzystywać energię albo tylko z silnika spalinowego, albo elektrycznego, albo obu naraz; wykorzystanie baterii i silnika elektrycznego umożliwia oszczędność paliwa, natomiast silnik spalinowy zwiększa zasięg samochodu;

– z częściowym napędem hybrydowym – nie jest możliwe zasilanie samochodu w pełni z napędu elektrycznego, jednak baterie gromadzą do ponownego wykorzystania energię, która byłaby normalnie tracona w trakcie hamowania.

Rodzaje gniazd ładowania samochodów elektrycznych

Większość samochodów elektrycznych wyposażona jest w złącze ładowania prądem przemiennym (AC). Umożliwia ono ładowanie w wielu różnych miejscach, nawet z domowego gniazdka. Jego wadą jest jednak stosunkowo niska moc ładowania (do 44 kW w przypadku wykorzystania prądu trójfazowego, a tylko kilku kW dla jednofazowego). Wbudowana w samochód elektryczny ładowarka może jeszcze bardziej ograniczyć moc ładowania.

Większą moc (np. 150 kW), a więc krótszy czas ładowania baterii umożliwia wykorzystanie złącz prądu stałego (DC). Wśród nich możemy wyróżnić:

  • CHAdeMO – standard ładowania prądem stałym popularny w Azji, ale także w Europie. Umożliwia ładowanie mocą do 400 kW, a w planach jest zwiększenie jego możliwości do nawet 900 kW.
  • CCS (Combined Charging System) – standard ładowania prądem stałym i przemiennym. Może dostarczać moc do 350 kW. Uważany jest za nowocześniejszy niż CHAdeMO i ma w przyszłości zupełnie go wyprzeć.

Zalety i wady samochodów elektrycznych

Samochody z napędem elektrycznym mają szereg zalet, do których należą:

  • Przyjazność środowisku w przypadku wykorzystania OZE do generacji energii, którą są zasilane,
  • Cicha praca,
  • Brak konieczności stosowania skrzyni biegów),
  • Bezpieczniejsza konstrukcja dzięki segmentowej budowie i lepszych możliwościach rozłożenia podzespołów oraz braku silnika spalinowego, paliw i olejów,
  • Niższe koszty eksploatacji (energia elektryczna na przejechanie 100 km to wydatek rzędu kilku złotych),
  • Rządowe dofinansowania do zakupu samochodu elektrycznego,
  • W niektórych miastach posiadacze samochodów elektrycznych mogą liczyć na ułatwienia, takie jak jazda buspasem, darmowy parking na płatnych miejscach czy wjazd do ścisłego centrum.

Do wad samochodów elektrycznych zaliczają się natomiast:

  • Długi czas ładowania – jak w przypadku wszystkich urządzeń wykorzystujących baterie litowo-jonowe, nie jest możliwe natychmiastowe naładowanie samochodu elektrycznego, w zależności od zastosowanej technologii może ono trwać nawet 8 godzin,
  • Krótki zasięg – różniący się w zależności od modelu samochodu, w najlepszych pod tym względem wynosi ok. 350 km,
  • Wysoka cena – według szacunków Kelley Blue Book średnia cena samochodu elektrycznego (ok. 56 000 dolarów) jest wyższa niż luksusowego samochodu klasy bazowej (51 000 dolarów).

Czy opłaca się kupić samochód elektryczny?

Choć cena nowego samochodu elektrycznego jest wysoka, to niższy koszt energii oraz mniejsza podatność na awarie sprawiają, że przy długotrwałej eksploatacji suma poniesionych kosztów jest niższa niż w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym. Dlatego też zakup samochodu elektrycznego jest opłacalny jako długofalowa inwestycja, zwłaszcza jeżeli zamierzamy pokonać nim wiele kilometrów.

Powiązane artykuły

strefy czystego transportu

Strefy czystego transportu w dużych miastach od 2026 roku

Senat RP przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Najważniejszym elementem nowych przepisów jest wprowadzenie obowiązku ustanawiania stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, jeśli odnotowano w nich przekroczenie dopuszczalnych poziomów stężenia dwutlenku azotu (NO2)…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 2 minuty
wręczenie postulatów

Dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki złożony w kluczowych instytucjach

Przedstawiciele redakcji e-magazyny.pl osobiście złożyli dokument zawierający 10 postulatów dla polskiej energetyki w czterech instytucjach, do których od początku był adresowany. Postulaty trafiły do Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Aktywów Państwowych, Polskich Sieci Elektroenergetycznych oraz Urzędu Regulacji Energetyki. Dokument to…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut

Konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii” – relacja

Zdjęcia z konferencji możesz zobaczyć w jednym z albumów: 27.04.2023 r odbyła się organizowana przez nasz portal konferencja „Elastyczność sieci oraz magazynowanie energii”. W Warszawskim hotelu Hilton zgromadziło się ponad 800 liderów sektora energetycznego, branży motoryzacyjnej oraz przedstawiciele instytucji publicznych.…

Aktualizacja: Szacowany czas czytania: 8 minut
next energy

NextGen Energy: Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność

E-magazyny.pl, jako patron medialny wydarzenia, zaprasza na wyjątkową konferencję, która odbędzie się podczas targów energii odnawialnej Solar Energy Expo, które corocznie odbywają się w Ptak Warsaw Expo (podwarszawski Nadarzyn). Wydarzenie NextGen Energy:Transformacja, Dekarbonizacja, Niezależność jest dedykowane zarówno przedsiębiorstwom, samorządom, jak…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 3 minuty
lądek zdrój powódź

Ruszył program „Czyste Powietrze dla powodzian”

Właściciele domów uszkodzonych w wyniku powodzi mogą ubiegać się o wsparcie finansowe na odbudowę i termomodernizację swoich nieruchomości. Program „Czyste Powietrze dla powodzian” wystartował 12 grudnia o godzinie 12:00. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przeznaczył na ten…

Opublikowany: Szacowany czas czytania: 2 minuty