PE: ciężarówki i autobusy mają zredukować emisję o 90%

We wtorek Parlament Europejski przyjął nowelizację rozporządzenia dotyczącego redukcji emisji dla pojazdów ciężarowych i autobusów poruszających się po europejskich drogach. To duże zaskoczenie ale i bardzo silny bodziec do rozwoju alternatywnych technologii dla transportu.
445 posłów było za, 152 przeciw, a 30 wstrzymało się od głosu. Tą decyzją Parlament Europejski ogłosił chęć przekonania państw członkowskich do przyjęcia celu 45% redukcji emisji gazów cieplarnianych od ciężarówek w latach 2030-34, 65% w latach 2035-39 i 90% w roku 2040. Autobusy mają być zeroemisyjne już w 2030 roku, z wyjątkiem tych zasilanych biometanem, dla których zakaz miałby zacząć obowiązywać w 2035 roku.
Szybciej niż oczekiwano
W tym roku Wspólnota zdecydowała o nałożeniu zakazu produkcji spalinowych samochodów osobowych i dostawczych od 2035 roku. Spodziewano się wprowadzenia ograniczeń również dla większych pojazdów, ale nie w tak krótkim odstępie czasu.
Tym bardziej, że rozwój technologii bezemisyjnych dla ciężarówek jest wciąż w powijakach, a ceny zawrotne. Mniej za to dziwi fakt objęcia dyrektywą autobusów (miejskich). Elektryczny transport publiczny na dobre zadomowił się już bowiem na ulicach europejskich miast.
Wodór, elektromobilność – sygnał do przyspieszenia prac
Decyzja Parlamentu Europejskiego z pewnością będzie bodźcem do zwiększenia zainteresowania i finansowania rozwoju technologii elektryfikacji transportu, wodoru czy paliw produkowanych z odpadów.
Zdecydują ministrowie
Przyjęcie dyrektywy przez Parlament Europejski to ważny krok, ale nie ostatni konieczny do wejścia nowego prawa w życie. Teraz przedstawicieli PE czekają rozmowy z poszczególnymi państwami członkowskimi, z którymi wspólnie muszą wypracować ostateczny kształt dyrektywy.
Samochody ciężarowe są odpowiedzialne za 25% emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego w Unii Europejskiej. Z kolei sam sektor odpowiedzialny jest za 6% całkowitej emisji Wspólnoty. Główni emitenci to energetyka, ciepłownictwo, przemysł i branża budowlana.