Autostrada wodorowa z Ukrainy do Niemiec
Cztery środkowoeuropejskie spółki infrastruktury gazowej połączyły siły na rzecz budowy autostrady wodorowej przebiegającej przez Europę Środkową. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to do 2030 roku ten środkowoeuropejski korytarz wodorowy będzie transportować 120 GWh zielonego wodoru dziennie.
Założenia projektu autostrady wodorowej
Wraz z elektryfikacją, rozwój odnawialnego i niskoemisyjnego łańcucha wartości wodoru jest ważnym sposobem osiągnięcia przez Europę jej celów klimatycznych i energetycznych. W najbliższych latach spodziewamy się znacznego wzrostu produkcji i zużycia wodoru wokół głównych obszarów podaży i popytu w Europie.
Dlatego czterech operatorów systemów gazociągów z Europy Środkowej postanowiło nawiązać współpracę, której głównym celem jest opracowanie korytarza wodorowego. Dostrzeżono bowiem potencjał gazowych systemów przesyłowych na Ukrainie, Słowacji i w Czechach. Uczestnicy projektu słusznie zauważyli, że mogą one być ponownie wykorzystane. Tym razem będą one służyć do transportu wodoru z przyszłych miejsc produkcyjnych Europy Wschodniej do centrów popytu w Europie Środkowej.
Istniejącą infrastrukturę gazową planuje się dodatkowo wyposażyć w nowe dedykowane rurociągi wodorowe i stacje sprężarek. Dzięki temu stary system zostanie przystosowany do nowych celów umożliwiając transport wodoru na znaczne odległości po przystępnych cenach.
Przebieg autostrady wodorowej
Trasa budowanej autostrady wodorowej rozpoczyna się na Ukrainie, która słynie z dobrych warunków do masowej produkcji zielonego wodoru. Następnie wiedzie przez Słowację i Czechy aż do obszarów zapotrzebowania na wodór w Niemczech.
Szlak wodorowy umożliwi również transport wodoru pomiędzy zakładami produkującymi wodór a konsumentami wodoru w Czechach i na Słowacji. Jednak przewiduje się, że to właśnie Niemcy będą jednym z największych obszarów zapotrzebowania na wodór w Europie.
Partnerzy uczestniczący w projekcie
W projekcie tworzenia środkowoeuropejskiej autostrady wodorowej uczestniczą spółki z czterech krajów. Oto one:
- Ukraina (GTSOU),
- Słowacja (Eustream),
- Czechy (Net4gas),
- Niemcy (OGE).
Podani operatorzy podpisali oświadczenie, w którym zadeklarowali podjęcie wspólnych działań na rzecz budowy autostrady wodorowej.
Zobowiązujemy się, aby nasza infrastruktura była gotowa na wodór, a tym samym mocno przyczyniła się do realizacji celów UE w zakresie dekarbonizacji.
Zobowiązania zaczęto już realizować. Aktualnie trwa badanie techniczne wykonalności utworzenia środkowoeuropejskiego korytarza wodorowego.
Jesteśmy przekonani, że to silne międzynarodowe partnerstwo przyniesie pierwsze wyniki w zakresie wykonalności, przepustowości i kosztów regionalnego transportu wodoru już w przyszłym roku.
Inicjatywa autostrady wodorowej jest otwarta na tworzenie partnerstw z producentami wodoru, dużymi konsumentami wodoru i innymi firmami zajmującymi się infrastrukturą gazową. Ta współpraca ma ułatwić produkcję i zużycie wodoru w Europie Środkowej.
Źródła: