Kilka miesięcy temu Tesla potwierdziła przestawianie swoich pojazdów o standardowym zasięgu na akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe. Powerwalls, Powerpacks i Megapacks prawdopodobnie również będą wykorzystywać baterie litowo-jonowe LFP.
Samochody Tesla przechodzą na LFP
Tesla potwierdziła przestawianie swoich pojazdów o standardowym zasięgu na akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe:
W przypadku pojazdów o standardowym zasięgu przechodzimy na chemię akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) na całym świecie.
Tesla
Oznacza to, że wszystkie podstawowe wersje Tesla Model 3 i Tesla Model Y mają być wyposażone w ogniwa akumulatorowe LFP. Jak dotąd wygląda to na całkiem udane rozwiązanie.
Magazyny energii Tesla przechodzą na LFP
Podczas sesji pytań i odpowiedzi, związanej z raportem finansowym za IV kwartał 2021 roku, dyrektor generalny Tesli, Elon Musk, powiedział, że spodziewa się również przejścia wszystkich produktów stacjonarnego magazynowania energii (ESS) na chemię akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP).
W przypadku ESS powinno to być jeszcze prostsze, gdyż mniejsza gęstość energii (w porównaniu z typami NCA lub NCM) nie jest dużym problemem. Akumulatory LFP będą cięższe, ale ma to znaczenie tylko w początkowej fazie transportu. Natomiast później, po zainstalowaniu, stacjonarne magazyny energii będą nieruchome.
Dlaczego baterie LFP są ważne?
Istnieją pewne przesłanki przemawiające za przejściem na LFP. Między innymi stwierdzono, że baterie LFP należą do jednych z najbardziej przyjaznych dla środowiska (bez kobaltu). Baterie LFP zużywają więcej żelaza, ale żelazo należy do surowców obficie występujących na ziemi. Ponadto Elon Musk powiedział, że baterie LFP będą miały lepszą pojemność ładowania i można je faktycznie naładować do 100%. Do mocnych stron LFP zalicza się również przystępne ceny (niski koszt na kWh), dużą żywotność i bezpieczeństwo.
Tesla od początku używała ogniw akumulatorowych o wyższej gęstości energii. Były one dostarczane zazwyczaj przez firmę Panasonic, a także przez innych producentów (mniejsza skala).
Najprawdopodobniej Powerwall, Powerpack oraz Megapack będą w przyszłości wyposażone w akumulatory LFP, a zwłaszcza Megapack 3 MWh.
Budowa fabryki i plotka o umowie na baterie LFP
Tesla buduje w Kalifornii nową fabrykę akumulatorów Megapack o pojemności 40 GWh. Jednak na razie firma nie sprecyzowała, kto będzie dostarczał ogniwa akumulatorów do obiektu (najprawdopodobniej LFP).
Niektórzy łączą ten projekt z zapowiedzią Gotion High-Tech. Chiński producent baterii potwierdził bowiem, że zawarł umowę na dostawę baterii LFP z dużym amerykańskim producentem samochodów. Gotion ogłosił, że dostarczy co najmniej 200 GWh ogniw akumulatorowych LFP w ciągu sześciu lat, w okresie 2023-2028. Przypuszcza się, że tym producentem samochodów będzie Tesla. Umowa mogłaby pomóc Tesli we wsparciu produkcji pojazdów elektrycznych. Choć są to spekulacje, wydają się prawdopodobne.